Rebel¡¤li¨® a la Filmoteca
A la Filmoteca ens dediquem a la recuperaci¨® i conservaci¨® del patrimoni cinematogr¨¤fic. Les societats mercantils, tot i que n'hi ha de p¨²bliques, gaireb¨¦ sempre han estat vinculades a vendre producte cultural. Aquestes entitats, com el Teatre Nacional de Catalunya o el Mercat de les Flors, no tenen cap tipus de patrimoni i aix¨° ¨¦s el que els diferencia de la Filmoteca. Una societat mercantil, encara que sigui p¨²blica, t¨¦ ¨¤nim de lucre i molta gent -perqu¨¨ recordem que gran part del patrimoni de la nostra instituci¨® pertany a terceres persones- creu que aix¨° podria obrir la porta a una explotaci¨® mercantilista d'aquest patrimoni". Ho explica una treballadora de la Filmoteca de Catalunya que prefereix que es parli simplement de "col¡¤lectiu" i que no es mencioni el seu nom. El terratr¨¨mol que ha aixecat la publicaci¨® del Projecte de llei del cinema a Catalunya, que, de passada, suggeria la transformaci¨® de la instituci¨® en una societat mercantil, acaba de comen?ar. Fins i tot un grup d'estudiosos del cinema, com F¨¦lix Fan¨¨s, Pere Portabella, Dom¨¨nec Font o Rom¨¤ Gubern que han enviat una carta al conseller reclamant que es desestimi aquesta idea i que es busqui una altra f¨®rmula jur¨ªdica per a la Filmoteca, organisme que actualment dep¨¨n de l'Institut Catal¨¤ de les Ind¨²stries Culturals (ICIC).
Pel departament de Cultura, en canvi, tot ¨¦s una tempesta en un vas d'aigua: "Simplement ¨¦s una opci¨® que estem estudiant per millorar-ne la gesti¨®, res m¨¦s. No hi veiem cap problema. Que si ens preocupa mercantilitzar la Filmoteca? Alg¨² creu que el Teatre Nacional de Catalunya est¨¤ mercantilizat? No, oi?", afirma un portaveu del departament.
Per¨° als treballadors no els agrada que no se'ls hagi consultat a l'hora de suggerir aquest canvi de model i s'inclinen a creure que tot es deu a un factor purament econ¨°mic: "L'explicaci¨® que hem trobat en un informe ¨¦s que s'estalviaven el 16% d'IVA en la construcci¨® del nou edifici de la Filmoteca al Raval. S¨®n 450.000 euros a l'any durant 25 anys". Les obres, despr¨¦s del llarg retard que han sofert a causa, entre altres temes, de l'excavaci¨® arqueol¨°gica, ara ja van endavant a tota m¨¤quina i es confia que es pugui inaugurar a la tardor del 2010.
"L'argument que ens han donat per justificar el canvi ¨¦s que econ¨°micament era la millor opci¨® i que, al mateix temps, agilitaria molt la gesti¨®, per¨° el cert ¨¦s que en el marc en qu¨¨ ens estem bellugant ja tenim bona capacitat de gesti¨®", afegeixen els treballadors.
Des del departament, insisteixen: "Hi ha la voluntat que la Filmoteca sigui un ens m¨¦s ¨¤gil, m¨¦s aut¨°nom, m¨¦s lleuger, aix¨° no ¨¦s una decisi¨® pol¨ªtica sin¨® de funcionament ordinari: es tracta de millorar la capacitat de gesti¨®. El govern ha d'intentar conciliar al m¨¤xim els interessos dels treballadors i el servei p¨²blic, per¨° la prioritat final ¨¦s sempre aix¨° ¨²ltim, el servei p¨²blic. El que estem estudiant ¨¦s simplement com podem donar m¨¦s i millor servei a la ciutadania del pa¨ªs. Si finalment la conselleria creu que canviant l'estatut jur¨ªdic s'aconsegueix que el servei millori, tirar¨ªem endavant amb aquesta reforma. Per¨°, repeteixo: tenint sempre com a prioritat aquesta millora".
Una missi¨® patrimonial
Les principals cinemateques europees i americanes es crearen als anys trenta, cosa que va permetre recuperar part del cine mut que circulava per sales rurals o en dep¨°sits de distribuidores. Al 1938 crearen la FIAF (Federaci¨® Internacional d'Arxius de Films). Malauradament, la Filmoteca Nacional va n¨¦ixer a Madrid l'abril de 1954, data molt tardana sobre la qual pesava la devastaci¨® produ?da per una guerra civil i incendis de diversos laboratoris. Per aix¨° s'estima que del cine espanyol produ?t abans de 1936 es conserva poc m¨¦s del 10 per cent. La Filmoteca de la Generalitat de Catalunya es va establir al juny de 1981, mitjan?ant un decret que va traspassar serveis de l'estat al govern aut¨°nom. Malgrat que la data va ser tardana, la Filmoteca ha desplegat un activisme que es constata, per exemple, en la recuperaci¨® de films del cosmopolita pioner aragon¨¨s Segundo de Chom¨®n, fins a crear el fons m¨¦s gran del m¨®n sobre aquest cineasta. El volum del seu patrimoni f¨ªlmic conservat la situa com a la segona espanyola. I, com a membre de la FIAF, mant¨¦ una relaci¨® activa de cooperaci¨® amb altres filmoteques.
Aquests dies s'ha obert un debat sobre el seu futur estatut jur¨ªdic, q¨¹esti¨® de m¨¤xima import¨¤ncia. ?s evident que la seva identitat legal ha de ser la que protegeixi millor el seu patrimoni cinematogr¨¤fic, ra¨® de ser primordial de tota filmoteca. Com ocorre amb la Biblioteca de Catalunya amb relaci¨® al seu patrimoni literari. S'ha especulat amb la possibilitat de convertir-la en una societat mercantil, ignorant que l'important arxiu itali¨¤ de l'Istituto Luce ha vist denegat el seu ingr¨¦s a la FIAF per l'explotaci¨® mercantil dels seus fons, que procedeixen dels anys del feixisme. La filosofia fundacional de la FIAF, que els membres segueixen, ¨¦s que la funci¨® de les filmoteques ¨¦s la preservaci¨® del patrimoni cinematogr¨¤fic. Fins i tot la difusi¨® o l'exhibici¨® de films ¨¦s prescindible, tal com demostra la Cinemateca de Bois d'Arcy, de titularitat estatal francesa i potser la m¨¦s important d'Europa, que est¨¤ mancada de projeccions p¨²bliques.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.