Nost¨¤lgies de l'avantguarda
Si el desmanegat cicle dels realismes va obrir la Tardor de l'Art i els dissabtes d'Art Barcelona van ajudar a mantenir-la, el m¨®n de la pilota i la nost¨¤lgia de les avantguardes l'estan tancant. La pres¨¨ncia dels torrons als supermercats i les anodines llums nadalenques preludien la implacable arribada de l'hivern, malgrat que el fred no campi encara, gr¨¤cies a un estiuet de Sant Mart¨ª m¨¦s gener¨®s del normal. Futbol a part, el cicle de les avantguardes hist¨°riques ¨¦s el m¨¦s reeixit dels que han organitzat les diverses associacions de galeries catalanes. Manuel Barbi¨¦ ha ensenyat dibuixos excel¡¤lents, no en va ja hi t¨¦ la m¨¤ trencada, mentre que Miquel Alzueta i Dolors Junyent han muntat un calaix de sastre amb algunes obres remarcables, part de les quals encara es pot veure a les seves rebotigues; Gothsland ha airejat de nou els seus Pon?, brillants i envernissats; i Artur Ramon ha fet una tria de bons Manolos i obres dels seus amics, tots plegats sempre tangencials i reticents amb l'avantguarda.
Del cicle, en resten obertes tres exposicions molt significatives. La millor ¨¦s, sens dubte, la que A34 dedica al grafisme dels malaguanyats artistes russos de la revoluci¨® -la hist¨°ria m¨¦s trista de tot l'art modern del segle XX-, amb llibres, fulletons, revistes i cartells, i un excel¡¤lent cat¨¤leg prologat pel bibli¨°fil a ultran?a Juan Manuel Bonet. La galeria Oriol mostra escultures i dibuixos de Lipchitz procedents de la fam¨ªlia de l'escultor, una exposici¨® que s'ampliar¨¤ considerablement el proper desembre. Oriol tamb¨¦ presenta al showroom contigu algunes obres abstractes de la d¨¨cada de 1950 entre les quals destaquen uns magn¨ªfics papers geom¨¨trics de Planasdur¨¤, autor desigual i oblidat que, a poc a poc, es va recuperant.
I finalment, la galeria Dalmau ha organitzat una petita i encantadora retrospectiva Torres-Garc¨ªa, amb peces ins¨°lites, francament interessants, i tamb¨¦ algunes curioses rel¨ªquies. El ventall cronol¨°gic de la monogr¨¤fica ¨¦s gaireb¨¦ complet: de la poc coneguda ¨¨poca inicial catalana, immersa en el modernisme, a la de Montevideo, quan finalment el pintor va retrobar una p¨¤tria que l'estim¨¦s tal com ell volia.
De R¨²ssia a la Uni¨® Sovi¨¨tica, 1910-1942 . Grafisme i revoluci¨® . A34, Aribau, 34, Barcelona. Fins al 31 de desembre
Geometries dels anys 50 . Fins al 17 de novembre i Jacques Lipchitz (1891-1973). Escultures i dibuixos. Oriol, Galeria d'Art. Proven?a, 264, Barcelona. Fins a primers de febrer del 2010
Homenatge a Torres-Garc¨ªa (1874-1949) . Dalmau, Consell de Cent, 349, Barcelona. Fins al 30 de desembre
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.