"No ¨¦s possible que un espanyol pugui fer manga"
Jos¨¦ Andr¨¦s Santiago (Santiago de Compostela, 1981), doctor en Belles Arts, pertany i treballa amb el grup d'investigaci¨® I+D dx5 - digital & graphic art research, de la Universitat de Vigo, amb el que ha publicat La Vi?eta Japonesa. Del Cuadro Flotante al Tebeo Manga.
Pregunta. Com ¨¦s que hi ha un equip d'estudi del manga a la Universitat de Vigo?
Resposta. Al departament de Belles Arts est¨¤vem molt interessats en el m¨®n japon¨¨s. I tot va comen?ar per l'inter¨¨s en el paper. El 2006 vam fer un projecte de dibuix en pl¨°ter amb l'empresa Epson. D'aqu¨ª en va sorgir un viatge al Jap¨® on ens vam enamorar del pa¨ªs i de la seva cultura. Des del tipus de paper fins a l'art que es posava al damunt.
P. Com neix aquest llibre enciclop¨¨dic sobre el manga?
R. Vaig presentar una tesi doctoral al juny, i n'hem fet una adaptaci¨® per al gran p¨²blic, per¨° mantenint el rigor universitari. Hem aprofitat la investigaci¨®. Potser a primera vista pot semblar que el llibre tracta de manera convencional els g¨¨neres, per¨° no ¨¦s aix¨ª. Es veur¨¤ que fem entrar en joc elements com la socioeconomia. Tamb¨¦ hi ha una mica d'antropologia, de moda, d'hist¨°ria...
P. Com descriuria l'evoluci¨® del manga a Espanya?
R. L'evoluci¨® de les darreres tres d¨¨cades al manga ¨¦s el tema central del llibre. Tamb¨¦ hi ha un cap¨ªtol per a l'anime. Potser podem dir que Catalunya ¨¦s com un parad¨ªs. ?s un territori privilegiat, amb grans editorials, a prop de Fran?a, pionera a Espanya de moltes coses.
P. Pionera en qu¨¨?
R. En rebre molt manga i anime.
P. I quina ¨¦s la situaci¨® actual?
R. L'anime ¨¦s un vehicle molt poder¨®s per a la historieta japonesa. De fet, avui dia, amb els nous mecanismes de distribuci¨®, b¨¤sicament les baixades d'internet, ¨¦s molt f¨¤cil arribar a les s¨¨ries.
P. Per¨° si hi ha tant material, ser¨¤ dif¨ªcil saber quin val la pena...
R. T¨¦ molta for?a l'opini¨® del boca-orella, la recomanaci¨® entre aficionats. Ara hi ha una gran cura en les editorials a l'hora de pujar extractes de manga a internet per cridar l'atenci¨®. Algunes editorials grans compren alguns aficionats i blocaires per desenvolupar lateralment la promoci¨® de novetats, dirigint-ne les opinions.
P. Podem dir que existeix un manga amb denominaci¨® d'origen espanyol?
R. Aquest tema ¨¦s complicat. El manga, en ess¨¨ncia, ¨¦s el c¨°mic que es fa al Jap¨®, i prou. Per¨° aquesta paraula ha transcendit com a terme. Fora del Jap¨®, t¨¦ un altre significat.
P. Per¨°, hi ha manga espanyol?
R. He de dir que la q¨¹esti¨® est¨¨tica ¨¦s espinosa. Molt manga que arriba a Espanya ¨¦s sh?jo (dedicat a noies adolescents) i sh?nen (dirigit a nois adolescents). I aquests s¨®n els g¨¨neres que ens marquen els arquetips. Per¨° si bussegem una mica en aquests mateixos g¨¨neres, veurem que hi ha diversos estils. De fet, gaireb¨¦ l'¨²nica cosa que tenen en com¨² aquests estils ¨¦s que s¨®n en blanc i negre. Qu¨¨ tenen els ulls grans i el p¨¨l punxegut? No, aix¨° tamb¨¦ es pot trobar en Disney. Una altra cosa ¨¦s que vulguem fer un reduccionisme aix¨ª. Llavors s¨ª, que hi ha manga espanyol.
P. Per¨°, s¨ª o no?
R. Qualsevol es pot adonar que la manera de narrar dels EUA o Europa no ¨¦s com la japonesa, com passa amb el cinema. No ¨¦s possible, ¨¦s molt dif¨ªcil, que alg¨² nascut a Espanya pugui aconseguir la cad¨¨ncia asi¨¤tica. La densitat d'informaci¨® de cada vinyeta ¨¦s diferent.
P. I per qu¨¨ t¨¦ mala fama el manga?
R. En el llibre es diu que una manera del m¨®n del manga per reivindicar-se seria superar la viol¨¨ncia gratu?ta o la misog¨ªnia que sovint se li atribueix. La societat japonesa ¨¦s radicalment diferent. Per exemple, amb la nuesa. No hi ha cap problema a estar nu en un bany p¨²blic, per¨° l'exhibici¨® d'aquest nu ¨¦s fins i tot punible. Aqu¨ª ¨¦s una mica al rev¨¦s.
P. No deu ser aquest l'¨²nic problema.
R. El que ¨¦s un problema ¨¦s associar el manga amb el p¨²blic infantil. El manga t¨¦ molt¨ªssims g¨¨neres, compr¨¨n tots els g¨¨neres i totes les edats. Fins i tot hi ha publicacions destinades al p¨²blic gai.
P. Per qu¨¨ el manga sembla que est¨¤ millor vist fora del Jap¨®?
R. Perqu¨¨ est¨¤ tan massificat al Jap¨® que no es pot tractar com a art com a Europa.
P. En aquest Sal¨® es comptar¨¤ amb originals d'Hino, com ¨¦s el terror japon¨¨s?
R. Un altre tema complicat. Els japonesos s¨®n molt supersticiosos. Es nota en la seva aproximaci¨® al terror. Tenen un ampli ventall de fantasmes i monstres. Cal tenir en compte que el manga rivalitza amb la literatura. Tamb¨¦ ¨¦s veritat que ¨¦s complicat passar por amb una novel¡¤la de vampirs, i amb un manga de vampirs, tamb¨¦ ho ¨¦s. No ¨¦s el format, ¨¦s la hist¨°ria.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.