Els millors 50 llibres dels ¨²ltims 50 anys
M¨¦s de vuitanta cr¨ªtics, escriptors, professors universitaris, llibreters i bibliotecaris han votat els cinquanta millors llibres dels ¨²ltims cinquanta anys de literatura, publicats originalment en catal¨¤ i independentment del g¨¨nere
La novel¡¤la Mirall trencat, de Merc¨¨ Rodoreda, i el recull Vuitanta-sis contes, de Quim Monz¨®, s¨®n els millors llibres dels ¨²ltims cinquanta anys, publicats entre 1974 i 2024, segons les votacions de prop d¡¯un centenar de cr¨ªtics, escriptors, llibreters, bibliotecaris i professionals del sector que han participat en l¡¯elaboraci¨® d¡¯aquest c¨¤non elaborat per Quadern.
1. Mirall trencat
Merc¨¨ Rodoreda
1974
Per Merc¨¨ Ibarz
La casa i la rata. El primer t¨ªtol era Una casa abandonada, que potser hauria donat m¨¦s rellev¨¤ncia al nucli essencial de la novel¡¤la: la destrucci¨®, per abandonament, de la casa catalana (europea, per extensi¨®) en el sentit m¨¦s fondo. Casa, idioma, cultura. D¡¯aix¨° parlem, del mirall que havia reflectit la hist¨°ria de Barcelona, en qu¨¨ era diguem-ne possible l¡¯ascensi¨® social d¡¯una filla de peixatera de la Boqueria a la m¨¦s consolidada burgesia industrial. Un mirall trencat, un m¨¦s de la pila i subst¨¤ncia de la mem¨°ria. Una casa abandonada, feta miques fins a ser enderrocada. Una novel¡¤la collage, a cap¨ªtols-bocins, a?llats, que reunits componen la hist¨°ria d¡¯una fam¨ªlia opulenta la fi de la qual, el no-res, ¨¦s vist amb els ulls d¡¯un rata abans de morir. No hi queda ni una rata.
No s¨®n pas la revoluci¨® ¨CRodoreda sempre en va dir aix¨ª¡ª ni la guerra les ¨²niques raons de l¡¯aband¨® de la torre de Sant Gervasi, en qu¨¨ ja han mort tots els estadants, excepte Sofia, ara l¡¯¨²nica propiet¨¤ria, i les criades; se¡¯n van totes quan les mil¨ªcies ocupen la mansi¨®. Sofia abandona el pa¨ªs en guerra. No cap a Burgos sin¨® cap a Par¨ªs, on es casar¨¤ amb un burg¨¨s encara m¨¦s ric. La casa continua dempeus despr¨¦s de la guerra. Per¨° no durar¨¤. El cap¨ªtol final de Mirall trencat transcorre en la postguerra.
Sofia torna per enderrocar la torre i que s¡¯hi facin pisos, se l¡¯ha venuda amb aquest prop¨°sit. Arriben els homes de la conductora: per aquesta paraula, que aviat cauria en des¨²s, sabem que som als anys quaranta-cinquanta. Han de buidar la casa i llen?ar-ho tot. Els homes pensen de quedar-se algun moble. Per¨° Sofia els diu que ni parlar-ne, que tot el de la casa ho han de posar al jard¨ª ¡ªel jard¨ª fonament de la novel¡¤la¡ª i cremar-ho. No hi queda res ni ning¨², nom¨¦s la rata.
¡°El foc dur¨¤ tota la nit. No sabia on anar a dormir. Volt¨¤ per la casa; tot era insegur. No veia ni un trist manyoc de roba. Sense esma, mig malalta, arrib¨¤ al passeig dels castanyers i s¡¯enfil¨¤ a una soca; trob¨¤ un forat i s¡¯hi entafor¨¤. Al cap d¡¯uns quants dies vingueren m¨¦s ombres a tallar arbres, a tirar la casa a terra. De seguida veieren a la soca d¡¯un castanyer de l¡¯entrada, cargolada en un esvoranc, una rata fastigosa, amb el cap mig rosegat, voltada de mosques verdes¡±.
Rodoreda l¡¯havia comen?at el 1968, en els profitosos anys que ja havia escrit les obres primordials La pla?a del Diamant, La mort i la primavera (la primera versi¨® ser¨¤ finalment la p¨°stuma, per m¨¦s que l¡¯an¨¦s retreballant dintre seu en els ¨²ltims anys), les ¡°Flors de deb¨°¡±, El carrer de les Cam¨¨lies i els seus portentosos contes, que ens cal llegir m¨¦s, aix¨ª com Jard¨ª vora el mar. La confecci¨® de Mirall trencat va ser lenta, interrompuda, inquietant. No ¨¦s gens estrany. La va combinar amb la reescriptura radical d¡¯Aloma, empresa i enllestida el mateix any que engega el Mirall. La novel¡¤la definitiva es beneficia aix¨ª d¡¯una revisi¨® profunda de la tradici¨® del g¨¨nere, el seu tret estil¨ªstic b¨¤sic. Les interrupcions i represes no sempre li farien favor, i manifesten a canvi la sostinguda auscultaci¨® rodorediana de la novel¡¤la moderna. El D¨¦u omnipotent que tot ho sap est¨¤ fora de joc i el mirall al llarg del cam¨ª de l¡¯art de la novel¡¤la s¡¯ha rebentat.
Al pr¨°leg, una po¨¨tica de la seva labor, autoconscient en extrem, avisa el lector que no esperi llegir-la m¨¦s en aquest registre periclitat: ¡°Voldria comen?ar, nova com la llum del dia ¡ªi no em ser¨¤ gens f¨¤cil¡ª, la meva pr¨°xima novel¡¤la¡±. Ser¨¤ l¡¯obra mestra capital Quanta, quanta guerra... La rata que tanca el Mirall ¨¦s la petjada de la Rodoreda doble des dels anys quaranta, que proclamen els contes i la inspiraci¨® simult¨¤nia de La pla?a del Diamant i La mort i la primavera: realista i fant¨¤stica. Fora, dins, a trav¨¦s del mirall.
2. Vuitanta-sis contes
Quim Monz¨®
1999
Per Borja Baguny¨¤
M¡¯agradaria pensar que la inclusi¨® dels Vuitanta-sis contes en una llista de les 50 millors obres dels ¨²ltims 50 anys ja no sorpr¨¨n ning¨². En part perqu¨¨, amb el temps, la radicalitat de la seva escriptura crec que s¡¯ha anat fent m¨¦s i m¨¦s evident, i en part perqu¨¨, com a lector, l¡¯obra de Monz¨® se t¡¯imposa com un cl¨¤ssic de maneres molt diferents. En el meu cas, va ser tant per aquesta aposta extrema pel minimalisme ¡ªaquesta mena d¡¯ascetisme adverbial, adjectival i sint¨¤ctic que fa que qualsevol afegit¨® sembli sobrer¡ª com per la seva capacitat ins¨°lita de subvertir-ho gaireb¨¦ tot, de riure amb gaireb¨¦ tot: all¨¤ on s¡¯hi congria un codi, Monz¨® te¡¯l capgira, te¡¯n mostra l¡¯absurditat que el sost¨¦ i, a sobre, ho fa de tal manera que, un cop l¡¯has llegit, et sembla que sempre l¡¯havies vista, l¡¯absurditat, i que sempre havies sabut que era un codi. Que Monz¨® ¨¦s un cl¨¤ssic amb totes les lletres es nota en el moment en qu¨¨ aconsegueix que tot aix¨° sembli f¨¤cil.
Per als aspirants a escriptor nascuts a la d¨¨cada dels vuitanta que el vam llegir durant l¡¯adolesc¨¨ncia, llibres com El perqu¨¨ de tot plegat, Guadalajara o, el llibre al qual torno m¨¦s sovint, L¡¯illa de Maians, exercien una fascinaci¨® particular, que era barreja d¡¯una severa disciplina estil¨ªstica i d¡¯una llibertat imaginativa total, capa? de capgirar Kafka convertint un escarabat en un noi fati, de repassar tots els clix¨¦s d¡¯una conversa entre amants en una sola trucada telef¨°nica, d¡¯explicar qu¨¨ li passa a un germ¨¤ gran quan ha de carregar el cad¨¤ver del petit per tot arreu, de reescriure la tradici¨® de la novel¡¤la bizantina en un polvo inacabable o d¡¯organitzar una novel¡¤la sencera al voltant d¡¯una erecci¨® que no baixa. (S¨ª, hi ha molt de sexe, en la literatura de Monz¨®, per¨° no ¨¦s mai un sexe recreatiu, gratu?t o exhibicionista: com tants altres aspectes de la nostra exist¨¨ncia, Monz¨® el tracta com un lloc m¨¦s on anar a capturar el que realment li interessa, i que diria que passa per les estrat¨¨gies que ens muntem per sobreviure en aquesta nostra vida postmoderna, i pels fracassos d¡¯aquestes estrat¨¨gies.) Crec que no ¨¦s exagerat, en aquest sentit, dir que Monz¨® va definir el grau zero del conte catal¨¤ al llarg dels noranta i principis dels dos mil, i que, durant molt de temps, escriure m¨¦s llarg o m¨¦s curt es va mesurar segons el par¨¤metre dels seus contes. Aquesta rotunditat espl¨¨ndida de la seva escriptura podia arribar a tenir un punt asfixiant, perqu¨¨ t¡¯obria un cam¨ª espl¨¨ndid i temptador i, alhora, l¡¯esgotava. Com als cl¨¤ssics, a Monz¨® se l¡¯ha de sobreviure, cosa que ¨¦s una manera de dir que ¨¦s tan bo perqu¨¨ no et permet que l¡¯imitis.
Aix¨° no exclou que llegir-lo no sigui una manera de rec¨®rrer una biblioteca magn¨ªfica: gr¨¤cies a Monz¨®, llegeixes Barthelme (de qui en va traduir dos contes a Els Marges i que homenatja en el t¨ªtol per a la seva antologia, Vuitanta-sis contes, que recorden al Sixty Stories del nord-americ¨¤), Manganelli, Coover, Saki, Mrozek i tants d¡¯altres, per¨° te¡¯ls fa llegir amb la mateixa voracitat amb qu¨¨ (imagines) els devia llegir ell ¡ªreconeixent-hi el que en va treure i fent que et preguntis qu¨¨ en trauries tu, si n¡¯haguessis de treure alguna cosa. De tots ells, l¡¯humor sembla ser dels trets que es destil¡¤len de manera m¨¦s brillant en l¡¯escriptura de Monz¨®. Ara que sembla que l¡¯humor, com la ironia, est¨¤ un p¨¨l devaluat, potser conv¨¦ subratllar que, en Monz¨®, l¡¯humor no ¨¦s mai una broma. ?s m¨¦s aviat una manera de con¨¨ixer el m¨®n i un efecte d¡¯aquest coneixement, cosa que fa, d¡¯aquest Vuitanta-sis contes, una indagaci¨® m¨¦s que no una descripci¨® del m¨®n contemporani. Potser per aix¨° no hi ha, en tot el volum, ni una sola rialla innocent.
3. Cam¨ª de sirga
Jes¨²s Moncada
1988
Per Maria Barbal
Recordo l¡¯¨¨xit esclatant de la novel¡¤la de Jes¨²s Moncada, publicada el 1988, a Edicions de La Magrana.
Cam¨ª de sirga ¨¦s fruit de la plenitud creativa de Moncada en plena maduresa. Abans, per¨°, aquell noi de Mequinensa, nascut just acabada la Guerra Civil espanyola, va estudiar per inclinaci¨® seva i voluntat dels pares, va estar intern a Saragossa i s¡¯examin¨¤ lliure a l¡¯Institut de Lleida. Va cursar Magisteri i, molt jove, va fer uns anys de mestre.
Era una persona observadora. De nen, a la botiga dels pares i m¨¦s tard, als caf¨¨s de la vila, l¡¯atreien les hist¨°ries que hi sentia, les persones que les deien i els seus mots. Ja a Barcelona, un cop aconseguida una bona formaci¨® com a pintor i amb obra ben valorada, reeixiria com a escriptor. Va publicar contes a principi dels anys vuitanta, per¨° ¨¦s a tocar dels noranta quan, amb la novel¡¤la Cam¨ª de sirga, aconsegueix un gran reconeixement, que li va canviar la vida. En poc temps, obt¨¦ premis, traduccions i la fidelitat de molts lectors.
Moncada parteix d¡¯un gran patrimoni d¡¯hist¨°ria i vida a la seva vila natal. L¡¯Ebre navegable, els lla¨¹ts, les mines, la pagesia, li havien obert la mirada a un m¨®n riqu¨ªssim, ple d¡¯arguments, que escriur¨¤ amb ironia excelsa i que es poden llegir en un catal¨¤ prodigi¨®s. Ho far¨¤ en un estil que no s¡¯espanta de frases llargues, ni d¡¯imatges delirants al costat d¡¯altres de m¨¦s convencionals, i on els personatges entrecreuen les seves vides i la seva fantasia ¡ªcom fa l¡¯alternan?a constant de present i passat¡ª i obliguen qui llegeix a tenir els ulls ben atents al text. La finalitat ¨²ltima ¨¦s assistir a l¡¯ensulsiada de Mequinensa, l¡¯espetec monstru¨®s del m¨®n d¡¯ahir, que ser¨¤ engolit per les aig¨¹es del pant¨¤ de Riba-roja. L¡¯angoixa i la nost¨¤lgia del present, en els l¨ªmits d¡¯una ciutat nova uniforme, seran salvades per l¡¯humor, que permet als lectors digerir-les, p¨¤gina a p¨¤gina, amb sorpresa i admiraci¨® fins al meravell¨®s cap¨ªtol final.
4. Canto jo i la muntanya balla
Irene Sol¨¤
2019
Per Llu¨ªs Calvo
Irene Sol¨¤, de ben petita, va caure en la marmita del talent i no n¡¯ha tornat a sortir. Paral¡¤lelisme amb Ob¨¨lix, per¨° en versi¨® fulgent i de proximitat, cap al terr¨°s que volta la Creu de la Miranda i Torremagra. La brillantor ja es va fer evident l¡¯any 2012, quan va guanyar el premi Amadeu Oller amb l¡¯obra B¨¨stia (s¨ª: l¡¯autora va comen?ar com a poeta, i aix¨° potser explica algunes coses del seu estil). Puc afirmar que el bon olfacte literari sempre m¡¯ha acompanyat, i no me n¡¯excusar¨¦ amb cap exhibici¨® de falsa mod¨¨stia, ni tampoc amb la hip¨°crita actitud de pobrissons que exhibeixen alguns catalans. Per aix¨°, l¡¯any 2013 li vaig demanar que em fes un text per al meu llibre Llegat rebel, aparegut a les extintes edicions Terr¨ªcola. Sol¨¤ tenia, llavors, vint-i-tres anys. I, a partir de B¨¨stia, una llarga feina, acompanyada de poemes i obres visuals, fins a arribar a Els dics, publicat el 2018, i al celeb¨¨rrim Canto jo i la muntanya balla, que s¡¯edit¨¤ el 2019 i va mar¨¨ixer el premi Llibres Anagrama. Un miracle, un fenomen. Una novel¡¤la amb poemes, perfils geomorfol¨°gics, guineus, cabirols, ossos i top¨°nims locals. I tot plegat adobat amb un llenguatge colorista i ple d¡¯onomatopeies. Tot aix¨°, tota aquesta catalanitat terrosa i avial, rabi¨¹dament concreta i obertament pirinenca, es troba aqu¨ª. La composici¨® ¡ªdeutora del fragment i la polifonia¡ª, l¡¯escriptura precisa i ¨¤gil, aix¨ª com el prodigi¨®s batec de la narraci¨® i el cant, erigit des d¡¯una voluntat gaireb¨¦ animista i panteista en relaci¨® amb la natura, van impulsar l¡¯obra i l¡¯han fet universal. Sol¨¤ ha portat el nom de Catalunya i la nostra llengua arreu, ja que el llibre s¡¯ha tradu?t a l¡¯angl¨¨s, el turc, el roman¨¨s, el polon¨¨s, el portugu¨¨s, el core¨¤, l¡¯hongar¨¨s o el franc¨¨s, entre d¡¯altres. El secret? Tornar al mite, a la contalla vora el foc, a la poesia. Una Renaixen?a postmoderna.
5. Els jugadors de whist
Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤
2009
Per Jordi Punt¨ª
El m¨®n ha canviat molt des del 2009, quan es va publicar Els jugadors de whist, de Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤, i la literatura ¡ªd¡¯aqu¨ª i de fora¡ª tamb¨¦. La revoluci¨® digital i la immediatesa d¡¯internet oferien nous llenguatges per a qui volgu¨¦s experimentar amb la narrativa, per¨° encara no havien proliferat tant les xarxes socials; ¨¦s a dir, no hi havia tanta exposici¨® narcisista. Al llarg de la seva obra anterior, Pag¨¨s Jord¨¤ havia constru?t un m¨®n autoreferencial, que trobava la forma en el coneixement profund dels cl¨¤ssics i de la literatura juvenil ¡ªho havia llegit tot¡ª i les ganes de remoure la tradici¨® a trav¨¦s dels recursos postmoderns. Alhora, de mica en mica, l¡¯enlluernament ling¨¹¨ªstic i els exercicis metaliteraris s¡¯anaven integrant en una narrativa m¨¦s personal, en qu¨¨ la fabulaci¨® era una picada d¡¯ullet a l¡¯experi¨¨ncia vital pr¨°pia i generacional.
Els jugadors de whist va significar l¡¯eclosi¨® en estat de gr¨¤cia d¡¯aquest projecte literari. El m¨®n (narratiu) de Pag¨¨s Jord¨¤ s¡¯hi ordena a partir de dues l¨ªnies vitals en contradicci¨®: Marta, la filla que es casa, i Jordi Recasens, el seu pare, que viu instal¡¤lat en la crisi de la mitjana edat, i que busca en la jove Halley un pont entre nost¨¤lgia i futur. La manera de narrar aquestes dues l¨ªnies ¨¦s precisament desordenant-les. Pag¨¨s Jord¨¤ reuneix i separa els seus personatges en l¡¯atzar d¡¯un dia de boda, i els centrifuga endavant i enrere en el temps. Hi afegeix secundaris d¡¯altres novel¡¤les per¨° del seu mateix m¨®n, reflecteix la distorsi¨® generacional, alterna formes d¡¯expressi¨® ¡ªdietari, di¨¤legs, descripcions, llistes, posts de blog, lletres de can?ons¡ª i recupera les paraules arg¨°tiques i els referents d¡¯una cultura pop que fluctua entre la mem¨°ria vintage i l¡¯esperit coolhunter.
Estem davant un banquet literari que millora amb la relectura, i com que avui tot ¨¦s c¨ªclic i combinable, cada cop m¨¦s esdev¨¦ un ant¨ªdot contra la narrativa superficial, lineal, trivial.
6. Els catalans als camps nazis
Montserrat Roig
1977
Per Juli¨¤ de J¨°dar
Per escriure Els catalans als camps nazis, Montserrat Roig sembla inspirada en les paraules d¡¯Elias Canetti sobre el Diari d¡¯Hiroshima, de Michihiko Hachiya: ¡°Nom¨¦s es pot sobreviure a una cat¨¤strofe d¡¯aquelles dimensions amb textos que reuneixen precisi¨® i responsabilitat [...] si t¨¦ sentit pensar en quina forma de literatura ¨¦s avui indispensable, indispensable per a un home que pensa i veu, seria aquesta.¡± Un punt de vista que recorda un passatge de W. H. Sebald sobre H?lderlin: ¡°Hi ha moltes formes d¡¯escriure, per¨° nom¨¦s en la literatura, per damunt del registre dels fets i de la ci¨¨ncia, es pot intentar la restituci¨®¡±. Exactament aquesta va ser la tasca de la Montserrat Roig, que, superant silencis i pors, com si hagu¨¦s sorgit del centre mateix del dol, compensava tant l¡¯abs¨¨ncia de transmissi¨® de la literatura de postguerra a Alemanya com l¡¯oblit imposat a Espanya pel franquisme. I, esclar, prou sabia ella que el record i la transmissi¨® s¡¯han de delegar en els que estan disposats a viure amb el risc de la mem¨°ria enfront dels qui prefereixen continuar vivint en l¡¯oblit. El mateix Sebald recordava una par¨¤bola d¡¯H. E. Nossack, un dels pocs escriptors de postguerra que es van enfrontar a la cat¨¤strofe alemanya sense els mites ni les derives metaf¨ªsiques d¡¯Alfred D?blin a Berlin Alexanderplatz. Explica Nossack que uns supervivents seuen una nit a la vora del foc, un home parla en somnis sense que ning¨² l¡¯entengui, alg¨² li toca el peu i el desperta: ¡°He somiat. He de confessar el que he somiat. Estava una altra vegada amb el que hem deixat enrere [...] quan ¨¦rem ¨¦ssers humans¡±, mentre comen?a a cantar una can?¨® que fa empal¡¤lidir el foc i fa plorar les dones. Els homes parlen entre ells, si fos com diu el somiador es gelarien, i decideixen matar-lo: el foc tornar a escalfar i tots se senten contents. Walter Benjamin deia que a cada ¨¨poca cal arrabassar novament la tradici¨® al conformisme que est¨¤ a punt de sotmetre-la, perqu¨¨ ni tal sols els morts no estan segurs davant l¡¯enemic, si aquest ven?.
El llibre de Montserrat Roig va ser el primer intent de fer que l¡¯enemic no continu¨¦s vencent per sobre dels morts i dels vius que en conserven el record.
7. La mort i la primavera
Merc¨¨ Rodoreda
1986
Escrita al mateix temps que La pla?a del Diamant i publicada p¨°stumament, La mort i la primavera ¨¦s la novel¡¤la inacabada de Merc¨¨ Rodoreda. Ella s¡¯hi referia com una novel¡¤la ¡°estranya¡±: el protagonista ¨¦s un adolescent que viu en un lloc i una ¨¨poca indeterminats envoltat d¡¯una societat cruel. Quan es va publicar no va agradar gaire, per¨° darrerament ¨¦s una de les novel¡¤les que m¨¦s controv¨¨rsia i fascinaci¨® ha generat entre rodoredians.
8 Llengua abolida
Maria Merc¨¨ Mar?al
1989
El volum aplega l¡¯obra completa que Maria-Merc¨¨ Mar?al havia publicat fins llavors, i hi incorpora el poemari Desgla? (1989). La seva voluntat era unir tota la seva obra, que ella definia com ¡°un cicle complet ¡ªon vida i poesia fan la trena, indestriables¡±. La poesia apareix publicada respectant l¡¯ordre previ, encap?alada pel pr¨°leg ¡°Sota el signe del drac¡±, on l¡¯autora dona les claus de la seva po¨¨tica. M¨¦s enll¨¤ dels versos revolucionaris de Divisa, molt populars avui (¡°A l¡¯atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona, de classe baixa i naci¨® oprimida. I el t¨¨rbol atzur de ser tres voltes rebel¡±), Mar?al ¨¦s celebrada per la manera com va fer indestriables vida i escriptura i pel tractament po¨¨tic de temes com la maternitat o l¡¯amor l¨¨sbic.
9. Jo confesso
Jaume Cabr¨¦
2011
El protagonista i narrador de Jo confesso ¨¦s l¡¯Adri¨¤ Ard¨¨vol, fill d¡¯una fam¨ªlia de la Barelona de la postguerra. La fam¨ªlia ¨¦s propiet¨¤ria d¡¯una botiga d¡¯antiguitats i el petit Adri¨¤ hi descobreix un univers de coneixements, llibres vells i secrets. Un d¡¯ells, un viol¨ª del segle XVIII d¡¯origen enigm¨¤tic. Al seu voltant, un centenar de personatges construeixen una hist¨°ria sobre amor i, sobretot, sobre els mal i la viol¨¨ncia que amaga la hist¨°ria d¡¯Occident. Jo confesso va rebre el premi Crexells i el premi Ciutat de Barcelona 2013 a la projecci¨® internacional de la ciutat. Ha estat distingida com a millor novel¡¤la estrangera a Fran?a, Su¨¨cia i Gr¨¨cia.
10. Cavalls salvatges
Jordi Cuss¨¤
2000
Cavalls salvatges ¨¦s la primera novel¡¤la que va publicar Jordi Cuss¨¤, i ¨¦s un d¡¯aquells llibres que ha anat creixent amb el temps, a mesura que el seu autor, mort el 2021, ha anat sent cada vegada m¨¦s reconegut en els circuits literaris. Relatant un m¨®n que li va ser m¨¦s que proper, amb les seg¨¹ents obres va deixar de ser un ionqui que havia escrit un llibre ¡ªcom ell mateix celebrava en alguna entrevista¡ª a ser un escriptor que va ser ionqui. Les drogues, i en especial l¡¯hero?na, van marcar una d¨¨cada important de la seva traject¨°ria: l¡¯addicci¨® perfila totes les p¨¤gines i la vida dels protagonistes de Cavalls salvatges, comen?ant per l¡¯?lex Osc¨¤, que arriba als quaranta anys recl¨°s en una casa de l¡¯Alt Bergued¨¤, on entoma el repte de trenar i reformular les hist¨°ries viscudes per ell i la seva tropa de ¡°pringats¡±. Per a l¡¯autor, que tamb¨¦ va ser traductor i actor, l¡¯escriptura d¡¯aquesta obra va significar una catarsi.
11. Primavera, estiu, etc
Marta Rojals
2011
Quan Marta Rojals va irrompre en el sistema literari ho va fer amb uns bons fonaments. La primera novel¡¤la d¡¯aquesta arquitecta que no ha volgut mostrar mai la cara, Primavera, estiu, etc., es va convertir de seguida en un ¨¨xit de p¨²blic i cr¨ªtica que ha arribat fins a la tretzena edici¨®. Es pot encasellar com una novel¡¤la generacional: segurament s¨®n molts els que han compartit el desencant amb la Barcelona on han estudiat la carrera i han comen?at a fer-se grans, i els ha pesat la nost¨¤lgia pel poble on s¡¯havin pelat els genolls quan jugaven feli?os i havien viscut les primeres experi¨¨ncies de l¡¯adolesc¨¨ncia sense els perills de ciutat. ?s el que li passa a l¡¯?lia, que passada la trentena viu una doble crisi: la parella l¡¯ha deixat i el despatx d¡¯arquitectes on treballa trontolla per la crisi immobili¨¤ria. Enmig d¡¯aquesta situaci¨®, torna a casa, un poble de l¡¯Ebre, amb la intenci¨® de passar uns dies amb son pare i sa tieta. Vol posar ordre a la seva vida, per¨° encara no sap fins a quin punt tot plegat ser¨¤ una catarsi. ?s una novel¡¤la sobre l¡¯amor, la feina, l¡¯amistat, la fam¨ªlia i l¡¯origen, amb molts di¨¤legs en un ebrenc col¡¤loquial, que van del passat al present i viceversa.
12. Estremida mem¨°ria
Jes¨²s Moncada
1997
Seguint el mateix mecanisme que amb Cam¨ª de Sirga, Jes¨²s Moncada va construir el relat d¡¯Estremida mem¨°ria, partint d¡¯un crim documentat el 1877, en temps de pau despr¨¦s de molts anys de carlinades. L¡¯escriptor va investigar aquest assassinat fins a l¡¯¨²ltim detall que va trobar, un cas de bandolerisme que va impactar en la comunitat que el va viure i tamb¨¦ en la que el va recordar m¨¦s d¡¯un segle despr¨¦s. I atmb¨¦ hi va posar un bon ragi d¡¯imaginaci¨®, que li va mer¨¨ixer el Premi Joan Crexells i el de la Cr¨ªtica Serra d¡¯Or. M¨¦s enll¨¤ del crim en si, que va trasbalsar la Franja de Ponent, ¨¦s un relat que permet entrar a la vida de Mequinensa: les mines de lignit, el transport d¡¯homes i mercaderies per l¡¯Ebrei les nissagues que habitaven aquella contrada. En el seu conjunt, donen vida a un retaule de la vida a l¡¯¨¨poca amb les seves mis¨¨ries i les seves grandeses, hist¨°ries creuades, misteris i rivalitats.
13. Quanta, quanta guerra...
Merc¨¨ Rodoreda
1980
Quanta, quanta guerra..., l¡¯¨²ltima novel¡¤la que va escriure Rodoreda, s¡¯havia de titular El soldat i les roses, i el protagonista havia de ser el Manuel. Per¨° l¡¯autora la va reescriure tres vegades de dalt a baix i, al final, el protagonista va acabar sent l¡¯Adri¨¤ Guinart, una mena d¡¯antiheroi de quinze anys que, mogut per un anhel de llibertat, decideix anar al front. Explica l¡¯autora al pr¨°leg: ¡°Havia de crear un personatge i llan?ar-lo a c¨®rrer m¨®n. ?Un vagabund? No. Els vagabunds ja estan acostumats a anar pel m¨®n i el m¨®n no els sorpr¨¨n gaire. ?Potser un soldat? Hauria de ser un noi encara amb la llet als llavis, que, com als poetes, tot el que vei¨¦s el deix¨¦s sorpr¨¨s. Agafar-lo en ple desordre de la guerra perqu¨¨ pogu¨¦s fer el que volgu¨¦s i anar on tingu¨¦s ganes d¡¯anar. Procurar-li aventures amb gent estranya. ?Per qu¨¨ no una novel¡¤la diguem-ne de guerra amb poca guerra?¡±.
14. El perqu¨¨ de tot plegat
Quim Monz¨®
1993
Quim Monz¨® torna a apar¨¨ixer ben amunt en aquest c¨¤non. Aquesta vegada amb El perqu¨¨ de tot plegat, un recull de trenta relats que es complementen els uns als altres formant un mosaic que mostra, amb una mirada esmolada, l¡¯eterna incertesa humana. Amb hist¨°ries aparentment simples, l¡¯escriptor va retratant personatges, escenes i vides en relats com ¡®L¡¯honestedat¡¯, ¡®El cicle menstrual¡¯, ' La in¨°pia¡¯, ¡®La immolaci¨®¡¯ o ¡®L¡¯enteniment¡¯. A m¨¦s de rebre el premi Ciutat de Barcelona 1993 i el premi de la Cr¨ªtica ¡®Serra d¡¯Or¡¯ 1994, va arribar al cinema el 1995 sota la direcci¨® del desaparegut Ventura Pons.
15. Borja Papa
Joan Francesc Mira
1996
De fam¨ªlies com els Borja n¡¯hi ha hagut ben poques, i Joan Francesc Mira l¡¯ha estudiat a fons. Borja Papa, una novel¡¤la que recorre al g¨¨nere de les falses mem¨°ries, ¨¦s un dels textos m¨¦s complets sobre aquesta dinastia familiar valenciana i universal, a trav¨¦s del fascinant Roderic de Borja, el papa Alexandre VI. L¡¯historiador explica la seva hist¨°ria, des dels or¨ªgens com a fill d¡¯un noble de X¨¤tiva, l¡¯acc¨¦s al cardenalat i tota una carrera plena d¡¯intrigues i maniobres, fins a arribar a ser papa de Roma. A cavall entre l¡¯edat mitjana i el Renaixement, Mira fa una recreaci¨® hist¨°rica del personatge i el seu llinatge que va mer¨¨ixer el premi de la Cr¨ªtica i el Crexells.
16. Una m¨¤quina d¡¯espavilar ocells de nit
Jordi Lara
2008
Descobrim qu¨¨ ¨¦s una m¨¤quina d¡¯espavilar ocells de nit i per a qu¨¨ serveix a partir de la hist¨°ria d¡¯un jove estudiant que comen?a a formar part d¡¯un conjunt de m¨²sics vells i estranys. I Jordi Lara ho narra tot barrejant assaig, biografia i ficci¨® en unes cr¨°niques que ens parlen d¡¯amor i cultura. Aquesta ¨¦s una novel¡¤la po¨¨tica i commovedora, plena de personatges singulars, com ara en Tutusaus, ¡°un paquiderm que respirava com ronxava, clatell de mamut amb casc¨¤rria i tot, c¨¨lebre per haver trobat una anxova a l¡¯interior del fiscorn¡±; o b¨¦ en Baraneres, ¡°el xofer, soci del Bar?a, sastre, donant de sang condecorat, casualment trombonista, per¨° sobretot propietari d¡¯un parell d¡¯orelles com bistecs que ens feia mesurar amb el metre de sastre per demostrar que li creixien a ra¨® d¡¯un mil¡¤l¨ªmetre al trimestre¡±.
17. Dietari
Pere Gimferrer
1981
18. L¡¯art de portar gavardina
Sergi P¨¤mies
2018
19. Uh
Enric Casasses
2006
20. El temps de les cireres
Montserrat Roig
1977
21. Mecanoscrit del segon or¨ªgen
Manuel de Pedrolo
1974
22. La passi¨® segons Ren¨¦e Vivien
Maria-Merc¨¨ Mar?al
1994
23. Les veus del Pamano
Jaume Cabr¨¦
2004
24. Maletes perdudes
Jordi Punt¨ª
2010
25. Permagel
Eva Baltasar
2018
26. La imatge
Josep Pal¨¤cios
2013
27. Mural del Pa¨ªs Valenci¨¤
Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s
1996
28. El jard¨ª dels set crepuscles
1989
29. Viatges i flors
Merc¨¨ Rodoreda
1980
30. Cavalls cap a la fosca
Baltasar Porcel
1975
31. Invasi¨® subtil i altres contes
Pere Calders
1978
32. Els angles morts
Borja Baguny¨¤
2021
33. Te deix, amor, la mar com a penyora
Carme Riera
1975
34. Carrer Marsala
Miquel Bau?¨¤
2005
35. El cor del senglar
Baltasar Porcel
2000
36. El canvi
Miquel Bau?¨¤
1998
37. La terra retirada
Merc¨¨ Ibarz
1994
38. Pag¨¨siques
Perejaume
2011
39. Dins el darrer blau
Carme Riera
1994
40. Domini m¨¤gic
Joan Vinyoli
1984
41. Pa negre
Emili Teixidor
2003
42. L¡¯home manuscrit
Manuel Baixauli
2006
43. Pedra de tartera
Maria Barbal
1984
44. Cor pirinenc
Llu¨ªs Calvo
2002
45. Els nois
Toni Sala
2014
46. Contes russos
Francesc Ser¨¦s
2006
47. L¡¯atzar i les ombres
Juli¨¤ de J¨°dar
1997
48. Les roques i el mar, el blau
Salvador Espriu
1984
49. Cr¨°niques de l¡¯ultrason
Josep Vicen? Foix
1985
50. Lovely
Ant¨°nia Vicens
2009
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Literatura
- Poes¨ªa
- Novela
- Narrativa
- Cultura
- Escritores
- Merc¨¨ Rodoreda
- Quim Monzo
- Jes¨²s Moncada
- Sergi Pamies
- Mar¨ªa Merce Mar?al
- Salvador Espriu
- Juli¨¤ de J¨°dar
- Irene Sol¨¤
- Perejaume
- Pere Gimferrer
- Enric Casasses
- Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤
- Montserrat Roig
- Mar¨ªa Barbal
- Joan F. Mira
- Marta Rojals
- Jaume Cabr¨¦
- Pere Calders
- Borja Baguny¨¤
- Merc¨¨ Ibarz
- Baltasar Porcel
- Manuel de Pedrolo
- Carme Riera
- Jordi Punti
- Eva Baltasar
- Emili Teixidor
- Vicent Andr¨¦s Estelles
- Miquel de Palol
- Lluis Calvo
- Francesc Ser¨¦s
- Lluis Calvo