La cristal.litzaci¨® de l'ef¨ªmer
SOMBRAS ATRAPADAS
Manuel Barbi¨¦ Galeria d'Art
Passeig de Gr¨¤cia, 66, 2n
Barcelona
Fins al 31 de gener del 2011
CATAL?-ROCA
Galeria A/34
Aribau, 34
Barcelona
Fins al 31 de desembre
Gaireb¨¦ sempre la forma ¨¦s tamb¨¦ mat¨¨ria, fins i tot els n¨²vols s¨®n corporis, flonjos i vaporosos, per¨° en el cas de l'ombra la mat¨¨ria ¨¦s inexistent. Segurament no hi ha res m¨¦s ef¨ªmer i canviant que una ombra i res com la fotografia ha estat tan efica? en captar-la. Des de fa anys, la col.laboraci¨® c¨ªclica entre la comiss¨¤ria Vict¨°ria Combalia Dexeus i el galerista Manuel Barbi¨¦ Nogaret ha dut a Barcelona una mirada a fons de la fotografia hist¨°rica d'avantguarda europea, especialment la centrada al Par¨ªs dels anys vint i trenta del segle passat. Les exposicions que han muntat junts Combalia i Barbi¨¦ representen un bon complement a la que va muntar aquest any l'MNAC: Praga, Par¨ªs, Barcelona. Molts noms internacionals que a Montju?c quedaven una mica coixos han sovintejat el pis de Barbi¨¦ al passeig de Gr¨¤cia. I com sempre sol passar en aquests casos, un dels trets interessants i meritoris, tractant-se d'una monogr¨¤fica ben muntada, ¨¦s que el material exposat est¨¤ a la venda.
Les ombres de Catal¨¤-Roca s¨®n netes, com les de Jean Moral o Pierre Boucher
Sombras atrapadas aplega un bon nombre de fotografies excepcionals de grans mestres de la c¨¤mera: Roger Schall, Pierre Boucher, Laure Albin Guillot, Fran?ois Koll¨¢r, Jean Moral o Andr¨¦ Steiner, entre altres. La majoria, en tiratges d'¨¨poca. Tot i l'espai redu?t de la sala, l'exposici¨® s'ha ordenat de forma tem¨¤tica per donar-li coher¨¨ncia: el nu, mans i peus, la publicitat i la moda, i objectes i arquitectura. Entre els nus ¨¦s on hi ha les obres m¨¦s boniques, comen?ant pel magn¨ªfic Nu ¨¤ l'¨¦chelle de 1929 de Maurice Tabard, i seguit per l'espl¨¨ndid cos de la model Assia fotografiat el 1933 per Roger Schall. Les peces per a publicitat d'Andr¨¦ Steiner i de Jean Moral tamb¨¦ es troben entre les m¨¦s interessants est¨¨ticament. I en el conjunt dedicat a les extremitats del cos hum¨¤ sobresurt la nitidesa de Jean Moral i la delicadesa de Pierre Boucher. I entre les rareses, cal fer esment de l'ombra metaf¨°rica, atemporal i tenebrosa del sadomasoquista Pierre Molinier i l'expressionisme, ja nova objectivitat, de Willy Otto Zielke, tr¨¤gic col.laborador de Leni Riefensthal al film dels Jocs Ol¨ªmpics de Berl¨ªn del 1936.
Les ombres tamb¨¦ planegen a cor qu¨¨ vols en l'obra de Francesc Catal¨¤-Roca exposada en una altra galeria exquisida: l'A/34, dirigida amb encert per Paco Reb¨¦s amb la col.laboraci¨® dels germans Schjaer. Un establiment que, amb una discreci¨® absoluta, s'ha convertit en un lloc molt freq¨¹entat per connaisseurs. Tret d'una sola c¨°pia vintage —la de l'emblem¨¤tica Casa Ugalde— les fotografies de l'A/34 s¨®n tiratges moderns fets, per¨°, amb una cura extrema i als mateixos laboratoris que utilitzava l'autor a l'¨¨poca, en un proc¨¦s mod¨¨lic.
Les ombres de Catal¨¤-Roca s¨®n netes, com les de Moral o Boucher. Ja no pertanyen, per¨°, als or¨ªgens de l'avantguarda hist¨°rica sin¨® al triomf de la modernitat en les d¨¨cades de 1950 i 1960. Naturalisme i geometria hi conviuen amb harmonia, sense estrid¨¨ncies ni expressionismes. S¨®n una mirada n¨ªtida a una realitat, la de la dilatada postguerra espanyola, on el precari era el nostre pa de cada dia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.