Tipografia i avantguardes
LAMOLLA. MIRALL D'UNA
?POCA
Museu d'Art Jaume Morera
Carrer Major, 31, Lleida
Fins al 30 de gener
RICART GIRALT MIRACLE.
IMAGINAR LA LLETRA,
PARLAR AMB LA IMATGE
Museu de Montserrat
Monestir de Montserrat
Fins al 28 de mar?
EUGENIO F. GRANELL.
UNA VISI? SURREALISTA
Sala Dalmau
Consell de Cent, 349, Barcelona
Fins al 27 de generDes del mateix naixement del cubisme, i al llarg de tot el segle vint, l'avantguarda i les arts gr¨¤fiques han mantingut una relaci¨® estable i beneficiosa m¨²tuament. Els deliciosos tr¨ªptics, fulletons i propagandes dissenyats per Ricard Giralt Miracle a la d¨¨cada de 1930 dialoguen perfectament amb els olis, guaixos, collages i les escultures que formen la sala del MNAC dedicada a l'ADLAN (Associaci¨® dels Amics de l'Art Nou). Fins i tot en molts casos comparteixen els mateixos colors, els ombrejats i altres, i efectes est¨¨tics propis del surrealisme tangencial i de l'encisadora abstracci¨® geom¨¨trica que planejava als anys trenta.
La pintura catalana habitual per¨°, amb ferum de carn a la brasa, marcs daurats i f¨°bia a les tintes planes, la que era seleccionada per als concursos oficials de l'Ajuntament de Barcelona, la que es comprava i es venia a les galeries d'art i omplia els museus o els salons dels propietaris dels Hispano Suiza, els Chevrolet o els Packard, no tenia res a veure amb els blaus ultramar, els negres i els vermells que Antoni Clav¨¦ i Giralt Miracle utilitzaven en els reclams publicitaris i que Artur Carbonell o Antoni G. Lamolla posaven en els crepuscles surrealistes que pintaven a l'oli sense que ning¨² se'ls mir¨¦s, o amb els que Joan Mir¨® tintava els seus espl¨¨ndids pochoirs de la mateixa ¨¨poca que distribu?en democr¨¤ticament les revistes D'ac¨ª i d'all¨¤, Verve o Cahiers d'Art. Uns pochoirs que l'any passat va exhibir la galeria A34 i que amb pocs diners haurien pogut formar part de l'esmentada sala avantguardista del MNAC que, malgrat l'esfor? lloable d'haver-se creat, encara t¨¦ moltes llacunes per omplir, comen?ant pel mateix Mir¨®.
Per celebrar el centenari d'un dels protagonistes d'aquesta hist¨°ria, el Museu Jaume Morera ha muntat una retrospectiva d'Antoni Garcia Lamolla (Barcelona, 1910- Dreux, 1981) a cura de l'especialista Luc¨ªa Garc¨ªa de Carpi, una de les persones que, des de Madrid, ha fet m¨¦s pels surrealistes heterodoxos catalans. La primera part de l'exposici¨® lleidatana tamb¨¦ inclou obres del cercle de Lamolla: Leandre Crist¨°fol, Enric Crous —amb cartells i programes— i Josep (Manuel) Viola, juntament amb altres participants de la famosa Exposici¨® L¨®gicofobista: ?ngel Ferrant, Jaume Sans, Ramon Marinel¡¤lo, Esteve Franc¨¨s, Joan Massanet o Artur Carbonell. La segona part correspon a l'etapa de l'exili, m¨¦s fosca i t¨¨trica, quan Lamolla es va aproximar a la pintura densa de Maurice de Vlaminck i a una figuraci¨® de caire m¨¦s convencional.
Ara tamb¨¦ far¨¤ cent anys del naixement de Ricard Giralt Miracle (Barcelona, 1911-1994) i es pot veure una retrospectiva del seu impecable i afortunat treball gr¨¤fic al Museu de Montserrat, amb una tria feta per ?lex Mitrani i Daniel Giralt-Miracle, fill de l'eminent dissenyador. Si Lamolla va enterbolir una pintura n¨ªtida, tal com van fer altres pintors de la mateixa generaci¨®, exiliats o no, Giralt va mantenir el foc de la modernitat fins al final de la seva traject¨°ria, dilatada, plet¨°rica i exemplar.
El polifac¨¨tic Eugenio F. Granell (A Corunya, 1912 - 2001) va ser violinista, escriptor, activista pol¨ªtic, membre del Poum i amic d'Andreu Nin. Va entrar tard en el m¨®n de la pintura, per¨° va ser bene?t immediatament pel gran sacerdot del surrealisme, Andr¨¦ Breton, a la t¨°rrida illa de Santo Domingo. Un cop entrat al selectiu moviment bret¨®, Granell hi va restar fidel per sempre amb una pintura ¨°bviament manierista, per¨° extremadament coherent. Avan?ant-se al proper centenari del pintor gallec, la Sala Dalmau presenta una bona tria de teles i papers, d'entre la que destaca l'obra dels anys quaranta i cinquanta d'un gran impacte visual i una autenticitat inq¨¹estionable.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.