Miquel Navarro, ¨²ltims honors
Sembla indiscutible, a hores d¡¯ara, afirmar que ¨¦s l¡¯escultor valenci¨¤ viu m¨¦s important, i un dels noms clau de l¡¯escultura espanyola contempor¨¤nia
Sembla indiscutible, a hores d¡¯ara, afirmar que Miquel Navarro ¨¦s l¡¯escultor valenci¨¤ viu m¨¦s important, i un dels noms clau de l¡¯escultura espanyola contempor¨¤nia. En les ¨²ltimes quatre d¨¨cades no ha deixat de recollir premis (comen?ant pel Premi Nacional d¡¯Arts Pl¨¤stiques, en 1986), la seua obra es troba a Nova York, Brussel¡¤les, a Par¨ªs, a Alemanya o al Jap¨®, i les seues peces p¨²bliques han contribu?t a aclimatar popularment l¡¯escultura d¡¯avantguarda en l¡¯espai urb¨¤ (com ¨¦s el cas de la Font P¨²blica a la ciutat de Val¨¨ncia, batejada com ¡°La Pantera Rosa¡±).
Influ?t per determinats avantguardistes (constructivisme, dadaisme, futurisme) i immers en la vor¨¤gine postmoderna, el m¨®n de Miquel Navarro naix amb les seues primeres obres pict¨°riques i mat¨¨riques a finals dels 60 i es projecta, amb un llenguatge personal¨ªssim i perfectament depurat, ben endins del segle XXI. Com ell mateix va recordar amb ocasi¨® de la seua elecci¨® com a acad¨¨mic electe de la Real Academia de San Fernando, en 2009, tot naixia de l¡¯argila dels seus jocs infantils a l¡¯horta de Mislata i el contrast entre aquest material primigeni i els productes industrials.
Al final, Miquel Navarro ¨¦s un home de camp fascinat per la gran urbs contempor¨¤nia i d¡¯aqu¨ª les seues ja famoses ¡°ciutats¡± (composicions escult¨°riques amb perspectiva arquitect¨°nica), que comencen sent de refractari i terracota i acaben materialitzant-se en alumini o zinc.
Una cosa que m¡¯agrada especialment de Miquel ¨¦s que ¨¦s un artista que no ha renunciat a les seues arrels en el seu proc¨¦s creatiu. Hi ha ¡°artistes¡± que estan conven?uts que els seus productes, per a ser ¡°internacionals¡±, han d¡¯informar-se amb alguna classe de jerga inventada. Miquel Navarro no ha abandonat mai el seu poble ¨Cliteralment- i, des d¡¯all¨ª, ha donat una lli?¨® d¡¯aut¨¨ntic universalisme.
A hores d¡¯ara, als 75 anys, ja necessita pocs reconeixements. I, tanmateix, encara li n¡¯han arribat dos. Al juny d¡¯aquest 2021, per un costat, va entrar a formar part del cat¨¤leg de la UNESCO. L¡¯artista de Mislata hi va fer donaci¨® de la pe?a Ciutat guaita. ?s el cinqu¨¨ artista espanyol, despr¨¦s despr¨¦s de Picasso, Chillida, Mir¨® i T¨¤pies, que forma part d¡¯aquest patrimoni universal.
D¡¯altra banda, el passat 14 de desembre va tindre lloc a l¡¯Acad¨¨mia de Belles Arts de Sant Carles, a la ciutat de Val¨¨ncia, la cerim¨°nia d¡¯admissi¨® de Navarro com a nou membre de l¡¯organisme. Va ser el 9 de novembre quan l¡¯Acad¨¨mia va votar acceptar al seu si el nostre escultor i tamb¨¦ el catedr¨¤tic de Metodologia de la Hist¨°ria de l¡¯Art de la Universitat Miguel Hern¨¢ndez d¡¯Elx, Kosme de Bara?ano (Bilbao, 1952).
Es dona la circumst¨¤ncia que Bara?ano ¨¦s l¡¯autor d¡¯un dels llibres m¨¦s bonics que s¡¯han publicat sobre Miquel Navarro, publicat pel Consorci de Museus en 1999. All¨ª el cr¨ªtic basc va deixar escrit que Navarro ¡°converteix la ciutat en melancolia¡± i que aquest autor ¡°intrudueix el paisatge en l¡¯escultura del segle XX¡±. Tamb¨¦ ¨¦s Bara?ano qui encuny¨¤ el concepte d¡¯¡±arque¨°leg futurista¡± per a referir-se al m¨¦s profund sentit de l¡¯art del de Mislata.
En l¡¯acte acad¨¨mic de Sant Carles, Navarro va fer solemne donaci¨® de l¡¯escultura Testa tuberia, que va voler relacionar amb el bust d¡¯Elionor d¡¯Arag¨® de Francesco Laurana. All¨ª va llegir el seg¨¹ent Poema, que ha tingut la defer¨¨ncia de fer-me a mans:
¡°Cap Cabina/Testa Robot/Testa Mec¨¤nica/Testa Maniaca/Testa Foradada/Testa de Fluids Sanguinis/Testa Er¨°tica/Testa Pornogr¨¤fica./Testa Freda per fora i Calenta per dins/Testa Qu¨ªmica/Polvoritzador de ver¨ª/Dep¨°sit d¡¯aigua./Cap de Cari¨¤tide. Cap Cl¨¤ssic d¡¯Elionor d¡¯Arag¨®, per Francesco Laurana (1471).¡±.
Despr¨¦s d¡¯aix¨°, ja nom¨¦s li queda esperar que, a mitjan any que ve, s¡¯inaugure el museu amb obra pr¨°pia que es prepara al seu poble. Aleshores podr¨¤ contemplar tota una vida de treball i esfor? que es llegar¨¤ a la posteritat, que ¨¦s l¡¯espai intangible on les obres d¡¯art pul¡¤lulen m¨¦s confortablement.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.