Una embogida hist¨°ria per retrobar l¡¯amor aquest cap de setmana per les Festes de la Merc¨¨
Adrian Schvarzstein i Paolo Martini planten al Parc de la Trinitat una caravana, on transcorre ¡®Sweet home on wheels¡¯, dins del MAC
La Genoveffa i el Cesare s¨®n una parella d¡¯avis que viuen en una caravana (la Old Betsy). Estan farts l¡¯un de l¡¯altre per¨°, potser (v¨¦s a saber!), despr¨¦s de tota una vida junts, retrobaran l¡¯amor. Aquest ¨¦s el plantejament de Sweet home on wheels, una com¨¨dia absurda de teatre de carrer, sense text (gaireb¨¦), amb tots els ingredients del teatre d¡¯Adrian Schvarzstein: humor, bogeria, improvisaci¨®, m¨²sica... ¡°?s una cosa molt boja¡±, admet l¡¯actor i director, que ha coprodu?t l¡¯espectacle...
La Genoveffa i el Cesare s¨®n una parella d¡¯avis que viuen en una caravana (la Old Betsy). Estan farts l¡¯un de l¡¯altre per¨°, potser (v¨¦s a saber!), despr¨¦s de tota una vida junts, retrobaran l¡¯amor. Aquest ¨¦s el plantejament de Sweet home on wheels, una com¨¨dia absurda de teatre de carrer, sense text (gaireb¨¦), amb tots els ingredients del teatre d¡¯Adrian Schvarzstein: humor, bogeria, improvisaci¨®, m¨²sica... ¡°?s una cosa molt boja¡±, admet l¡¯actor i director, que ha coprodu?t l¡¯espectacle amb el teatre norueg Studium Actoris, a Fredrikstad (a una quarantena de quil¨°metres al sud d¡¯Oslo), amb Paolo Martini, itali¨¤ establert a Noruega (¡°¨¦s molt m¨¦s norueg, ja, que no pas itali¨¤¡±, adverteix Schvarzstein). El Parc de la Trinitat ¨¦s on estar¨¤ aparcada la Old Betsy aquest dissabte (12.30 i 18.00) i diumenge (18.30) dins de la llargu¨ªssima programaci¨® del MAC (Merc¨¨ Arts de Carrer).
¡°Jo soc una mena de Do?a Croqueta¡±, explica el director, que, despr¨¦s de voltar m¨®n, s¡¯acaba de tornar a establir a Barcelona. ¡°I he de dir que, per exemple a Pilsen [a la Rep¨²blica Txeca] la gent s¡¯ho va empassar, que jo era una vella!¡± Martini ¨¦s la parella d¡¯aquesta dona irreprimible, amb qui conviu i amb qui es baralla, es petoneja, balla...: ¡°Sonen can?ons tendres, com alguna de Marino Marini [cantant mel¨°dic itali¨¤ de mitjans del segle passat]: Abbracciami, languidamente abbracciami...¡±, improvisa Schvarzstein per tel¨¨fon. Perqu¨¨ l¡¯obra t¨¦, tamb¨¦, un vessant po¨¨tic i tendre: ¡°Tot plegat ¨¦s una obra l¨ªrica (esbojarrada, per¨° po¨¨tica), una elegia a la vida, perqu¨¨... quant ens queda, de vida, a nosaltres? Ja som grandets! Doncs volem riure del qu¨¨ ens espera d¡¯aqu¨ª a no gaire temps¡±, argumenta el codirector.
A m¨¦s de la parella i la caravana, hi ha un altre personatge. ?s l¡¯Antonio i no hi ha cap actor que l¡¯interpreti. L¡¯Antonio no ho sap, per¨° es troba entre el p¨²blic: la participaci¨® del p¨²blic ¨¦s una altra de les marques de la casa. Es passegen entre els espectadors, els conviden a entrar a la caravana, els mimen, els posen a estendre roba... Que currin, qu¨¨ caram!
L¡¯altre gran protagonista ¨¦s la m¨²sica. ¡°Escoltem can?ons d¡¯aquestes que s¡¯enganxen¡±, explica Schvarzstein. Donen a l¡¯obra el ritme endimoniat d¡¯aquesta parella de personatges per¨° el m¨¦s curi¨®s i exclusiu ¨¦s que Martini controla els ritmes amb el cap: ¡°L¡¯Studium Actoris est¨¤ al costat d¡¯un centre de noves tecnologies i ens van oferir fer servir un m¨¨tode que han creat i que els ha donat molts premis. Es tracta d¡¯un sensor que es col¡¤loca el Paolo al seu barret de manera que, movent el cap endarrere o endavant, fa anar la m¨²sica m¨¦s r¨¤pida o m¨¦s lenta, dona ritme a la funci¨®. No es nota! Hi ha dos ordinadors a dins de la caravana connectats per bluetooth amb una mena de r¨¤dio antiga que tenim nosaltres, a fora¡±.
Ho tenen tot molt per la m¨¤. L¡¯espectacle, de tres quarts d¡¯hora, es va crear el 2019 a Noruega, per¨° la covid, ja se sap, el va mantenir en guaret. ¡°Noruega va estar tancad¨ªssima durant la pand¨¨mia¡±, recorda el creador, tambe de Circus Klezmer o de l¡¯entranyable Fugit, amb la companyia Kamch¨¤tka. ¡°Per¨° abans i despr¨¦s hem passejat per mig Europa: Pol¨°nia, Rep¨²blica Txeca, Alemanya, els pa?sos escandinaus...¡±. El passat mes de juny van estrenar a Bilbao i a Vit¨°ria: ¡°Creiem que ¨¦s on millor ha funcionat¡±, sost¨¦ l¡¯Adrian. ¡°Per una banda va funcionar el boca-oida: uns es deien als altres: ¡®Us reconeixereu, aneu-hi!¡¯ I realment ¨¦s el que passa: la gent es pot recon¨¨ixer, encara que tot plegat ¨¦s una exageraci¨®¡±. Les expectatives a Barcelona s¨®n optimistes: ¡°Sobretot perqu¨¨ els dos personatges, amb noms italians (Genoveffa i Cesare) s¨®n molt meditarranis¡±, diu Schvarzstein. ¡°Ens ho han dit a tot arreu, que s¨®n ¡®t¨ªpicament italians¡¯, i qui diu italians, diu llatins...¡±
Del carrer... a l¡¯¨°pera de Corea
Del teatre de carrer, on es troba com peix a l¡¯aigua, Adrian Schvarzstein viatja aquest dilluns a Corea de Sud per dirigir ¨°pera: ¡°Dilluns mateix volo cap all¨¤ per fer Don Giovanni, en una producci¨® de la Opera de Ferrara, avan?a. No es la primera vegada que el creador es capbussa en en el bel canto o en la m¨²sica barroca. Evidentment, la versi¨® que ha preparat t¨¦ el seu segell: ¡°Est¨¤ ambientat en un circ de comen?a,ents del segle passat i Don Giovanni ¨¦s un domador de feres¡±, explica. Sense necessitat de revelar el final de la coneguda ¨°pera de Mozart, cal dir que el final ¨¦s molt personal i sorprenent. ¡°El p¨²blic ¨¦s qui ha de jutjar¡±, avan?a Schvarzstein.