Les ¡®Constel¡¤lacions¡¯ de Mir¨® convertides en m¨²sica
H¨¨ctor Parra, Imma Santacreu, Llu?sa Espigol¨¦ i Arnau Pons tradueixen en composici¨® musical i po¨¨tica la tensi¨® creadora que han percebut en l¡¯obra de Joan Mir¨®
El passat 30 de juliol, el Mas Mir¨® de Mont-roig del Camp va acollir la preestrena parcial en forma de concert-taller de l¡¯obra Constellations, que un mes abans rebia el Premi Al¨ªcia de l¡¯Acad¨¨mia Catalana de la M¨²sica en la categoria d¡¯autoria. A l¡¯hora foscant, davant de la casa del pintor, grills, amics, coneguts i un petit cercle de periodistes es van reunir per resseguir i desxifrar, de la m¨¤ d¡¯H¨¨ctor Parra, les dues pianistes Imma Santacreu i Llu?sa Espigol¨¦, i el poeta Arnau Pons, el moviment creatiu que els ha condu?t a homenatjar Joan Mir¨®. Havent arribat al cim de l¡¯art i segurament als l¨ªmits de l¡¯imaginable, en els anys 1940 i 1941 Mir¨® es troba en un estat de fragilitat absoluta. Despr¨¦s de les ¡°pintures salvatges¡±, executades els anys 1935 i 1936, on es reflecteixen les tensions pol¨ªtiques extremes i el sentiment d¡¯un abisme imminent, 1940 i 1941 s¨®n els anys en qu¨¨ pinta el cicle de les vint-i-tres constel¡¤lacions, comen?ades novament instal¡¤lat a Fran?a, en un exili que no havia previst, i sense perspectives d¡¯un retorn immediat a Catalunya. Inesperadament, Mir¨® torna a Mallorca el juny de 1940, i comen?a llavors un altre exili, aquest interior, ¨ªntimament lligat a la imperiosa necessitat d¡¯evadir-se. El viatge ¨¦s cap endins. Les Constel¡¤lacions, profundament impregnades pel patiment i l¡¯angoixa de l¡¯artista, reviuen ara, situades en el segle XXI, a partir de la germanor amb Mir¨® de tres m¨²sics i un poeta, que han apr¨¨s a mirar la pintura com una classe magistral i ¨ªntima de composici¨® musical, o po¨¨tica. Crear sota el signe d¡¯alg¨² mai havia estat una expressi¨® m¨¦s justa.
Tot comen?a durant els mesos m¨¦s durs del confinament, a Par¨ªs, quan Parra i Santacreu es llancen a una recerca sonora que els apropa a la pintura t¨¤ctil de Mir¨®. El piano es converteix llavors en una mena de sintetitzador sense electr¨°nica, i les partitures, en una mena de composici¨® per a percussionista d¡¯una complexitat vertiginosa. Pinzells, cadenes, baldufes, pe¨¹lles de cabra, didals, pilotes, pintes i c¨¤meres d¡¯aire tretes de pneum¨¤tics de bicicleta fan xiular, granulen o coloren el so de les cordes del piano entre les mans del duo de pianistes format per Santacreu i Espigol¨¦. Per altra banda, en un proc¨¦s creatiu paral¡¤lel i ric en intercanvis, Parra encarrega a Arnau Pons un cicle de poemes, amb la premissa de la llibertat absoluta, que Pons troba en la lectura arranada de l¡¯obra de Mir¨®, a qui Breton va dedicar l¡¯any 1958 les Constellations, sense arribar a conv¨¨ncer Mir¨®, que no hi sent una proximitat immediata. Per a Pons es tracta de posar-se al servei d¡¯una consci¨¨ncia que no ¨¦s ben b¨¦ la seva. Si l¡¯ambici¨® ¨¦s fer ressonar l¡¯estat d¡¯esperit de Mir¨® en aquells temps, Pons ¨¦s segurament un dels poetes que m¨¦s ha nedat en aquestes aig¨¹es, sol, i en companyia dels autors que ha llegit, tradu?t i editat, entre ells Celan, Dupin i Raillard, aquests dos ¨²ltims immensos exegetes de Mir¨®. Els quatre artistes sobre l¡¯escenari de Mont-roig del Camp es converteixen en deixebles de Mir¨®, a trav¨¦s de l¡¯exercici de les seves grans lli?ons: la llibertat gestual, l¡¯energia i la brutalitat, que obliguen l¡¯artista a prendre riscos fins a posar-se en perill a si mateix com a creador. Dos anys de lectures de Cirici, Dupin i Raillard, i d¡¯an¨¤lisi minuciosa del cat¨¤leg raisonn¨¦ de Mir¨®, i un tancament for?¨®s, han actuat com un alineament d¡¯estrelles.
L¡¯obra sencera s¡¯estrenar¨¤ l¡¯octubre de 2023 a l¡¯Auditori de Barcelona, en forma esc¨¨nica, i dues sessions de concert-taller previ a la Fundaci¨® Mir¨®. Peces per a piano sol, peces a quatre mans on les cordes i el teclat del piano interactuen, un actor-recitador i un centenar de petits objectes articularan aquesta summa mironiana. ¡°L¡¯¨²nic que no cremarem ser¨¤ el piano¡±, afirma Parra. Al principi dels anys setanta, Mir¨® cremava pintures, i en aquesta constel¡¤laci¨® d¡¯artistes res est¨¤ escrit, nom¨¦s el cam¨ª que va obrir Mir¨®, i que uns quants mantenen obert.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.