L¡¯art d¡¯apuntalar el penis de Dion¨ªs o el dit de Paulina Borghese
La Tecla Sala recull 95 r¨¨pliques de ¡®puntelli¡¯, fragments de l¡¯escultura que Salvador Juanpere ha estudiat a fons
Submergir-se en el diari de notes d¡¯un escultor ¨¦s un acte ¨ªntim. ?s avan?ar de la seva m¨¤ per un cam¨ª imprevisible, a vegades complaent, a vegades angoixant. ¡°Segueixo ¡ªobstinadament¡ª la talla de puntelli. Vaig relaxant la mimesi. Em domina el plaer o la m¨¤gia de modelar formes que sembla que el marbre escupi. Aix¨° s¨ª, ¡®inspirades¡¯ en cada una de les est¨¤tues referenciades. ?s un treball estrany, aquest, fins i tot per a mi, per¨° inevitable: ...
Submergir-se en el diari de notes d¡¯un escultor ¨¦s un acte ¨ªntim. ?s avan?ar de la seva m¨¤ per un cam¨ª imprevisible, a vegades complaent, a vegades angoixant. ¡°Segueixo ¡ªobstinadament¡ª la talla de puntelli. Vaig relaxant la mimesi. Em domina el plaer o la m¨¤gia de modelar formes que sembla que el marbre escupi. Aix¨° s¨ª, ¡®inspirades¡¯ en cada una de les est¨¤tues referenciades. ?s un treball estrany, aquest, fins i tot per a mi, per¨° inevitable: Il fallait le faire¡±. Compartir aquestes anotacions i els dibuixos pertinents tamb¨¦ ¨¦s un acte de generositat perqu¨¨ permet visualitzar all¨° que sempre roman amagat a ulls de l¡¯espectador: les bastides que sustenten el proc¨¦s creatiu. ¡°En previsi¨® de fer Dion¨ªs nen amb pantera. Desbastats els tres puntelli i treballat a fons el quart¡±.
En l¡¯estatu¨¤ria cl¨¤ssica tallada en marbre els puntelli s¨®n elements habituals. Aquests fragments de refor? sustenten el penis de Dion¨ªs, el tors de Polifem, el dit de Paulina Borghese, la m¨¤ de Clemente X Altieri... La llista d¡¯exemples seria infinita. Hist¨°ricament, els escultors han tractat de dissimular aquests suports, que molts cops s¡¯escapen de la mirada humana perqu¨¨ tendim a veure nom¨¦s la figura que ens ¨¦s representada. Per¨° Salvador Juanpere (Vilaplana, 1953) els ha convertit en objecte d¡¯estudi, fins al punt de dedicar-los una d¨¨cada d¡¯investigaci¨®, observaci¨® i reproducci¨®. ¡°A les onze ens plantem a la Galeria Uffizi. Total, sis hores de visita. He fet for?a fotos de puntelli¡±. Tot aquest treball s¡¯ha concentrat en una instal¡¤laci¨® formada per 95 r¨¨pliques de puntelli de marbre de 65 escultures cl¨¤ssiques, al voltant de la qual gira Perforar el temps, l¡¯exposici¨® de la Tecla Sala de l¡¯Hospitalet que es pot visitar fins al 8 de gener de 2023.
Hist¨°ricament, els escultors han intentat dissimular aquests punts de refor? del marbre
Qu¨¨ passa quan els puntelli s¡¯allunyen de la seva funci¨® original? Qu¨¨ passa quan es converteixen en una forma abstracta solit¨¤ria? Aquesta ¨¦s la pregunta que es va plantejar Juanpere per continuar indagant en les bastides ¡ªvisibles i invisibles¡ª del seu ofici. Potser per aix¨° els mostra ordenadament sobre una pulcra taula de treball, l¡¯un al costat de l¡¯altre, com si fossin elements rescatats d¡¯una excavaci¨® arqueol¨°gica. Per¨° tot i aquesta descontextualitzaci¨® for?ada, cada puntello conserva encara una significaci¨® intr¨ªnseca: la sustentaci¨® de l¡¯escultura, que tamb¨¦ ¨¦s la sustentaci¨® del jo. ¡°Desbastat i acabat avui un puntello de Les tres gr¨¤cies¡±. Es?piar el diari de treball de Juanpere ¡ªexposat en fulles soltes i acompanyat de fotografies de refer¨¨ncia en una gran vitrina central¡ª tamb¨¦ ¨¦s acompanyar l¡¯artista en aquest intent de desentrellar un misteri vital.
Estirant d¡¯aquest fil tan prim que separa professi¨® i vida, Juanpere tamb¨¦ s¡¯ha recreat en dues s¨¨ries complement¨¤ries. Constru?da a base de dibuixos minuciosos fets amb bol¨ªgraf de punta fina, Entretiens avec... perfora el t¨²nel del temps de l¡¯art per buscar-hi paral¡¤lelismes: hi contraposa tant les pales de Duchamp i de Beuys, com l¡¯expressi¨® del futbolista Antoine Griez?mann i la de l¡¯Anima Damnata de Bernini, com un tall de Lucio Cortana i el dit incr¨¨dul de sant Tom¨¤s furgant en la ferida de Jes¨²s que va pintar Caravaggio. En canvi, a Veus de fons superposa els retrats d¡¯una dotzena d¡¯escultors de renom ¡ªGiacometti, Bourgeois, Opalka, Brown, Gonz¨¢lez...¡ª amb les reflexions que han fet sobre l¡¯ofici compartit. I s¨®n aquestes paraules encunyades, ara ben visibles sobre els rostres dibuixats de qui les van dir, les que apuntalen la intimitat que s¡¯amaga en hores de treball al taller i en anotacions al diari. ¡°Acabat aquesta tarda puntello de Cacciatore. Segle II dC. Quina tranquil¡¤litat haver trobat finalment una obra que no demani esfor?os de la imaginaci¨® ni el pressing anguni¨®s de la novetat¡±.