Eixir
La foto que Walter Reuter va fer a Miguel Hern¨¢ndez, lliure de c¨¤rregues, mirant endavant fora de l¡¯Ajuntament de Val¨¨ncia, es pot veure en una exposici¨® al Palau de les Comunicacions
El ment¨® lleugerament elevat, amb una seguretat desafiant. Els llavis premuts per barrar-li el pas al dubte o la vacil¡¤laci¨®, preliminars de la por i la inacci¨®. Les mand¨ªbules marcades per la valentia i la determinaci¨®. La mirada recta, clara, neta; un bri de m¨ªstica a les pupil¡¤les. El bra? dret, amb la velocitat difuminada de qui no espera seguir a ning¨² ni acatar ordres; un moviment rotund de qui no demana perm¨ªs ni favors.
El protagonista de la imatge ¨¦s Miguel Hern¨¢ndez, un jove oriol¨¤ de vint-i-sis anys. ...
El ment¨® lleugerament elevat, amb una seguretat desafiant. Els llavis premuts per barrar-li el pas al dubte o la vacil¡¤laci¨®, preliminars de la por i la inacci¨®. Les mand¨ªbules marcades per la valentia i la determinaci¨®. La mirada recta, clara, neta; un bri de m¨ªstica a les pupil¡¤les. El bra? dret, amb la velocitat difuminada de qui no espera seguir a ning¨² ni acatar ordres; un moviment rotund de qui no demana perm¨ªs ni favors.
El protagonista de la imatge ¨¦s Miguel Hern¨¢ndez, un jove oriol¨¤ de vint-i-sis anys. Aquell diumenge, 4 de juliol de 1937, al voltant de les dos de la vesprada, el poeta travessa la porta de l¡¯Ajuntament de Val¨¨ncia. Abandona la sessi¨® inaugural del Segon Congr¨¦s Internacional d¡¯Escriptors per a la Defensa de la Cultura. La guerra civil est¨¤ a punt de complir un any. Val¨¨ncia ¨¦s la capital de la Rep¨²blica. A Val¨¨ncia es pot decidir el futur pol¨ªtic d¡¯Espanya, qui sap si d¡¯Europa. Per aix¨°, m¨¦s d¡¯un centenar d¡¯escriptors antifeixistes de tot el m¨®n es reuneixen a Val¨¨ncia. Neruda, Alberti, Machado, Malraux, Louis Aragon, Tristan Tzara, Mikha?l Kol?tzov, Anna Seghers, Carpentier, Nicol¨¢s Guill¨¦n, C¨¦sar Vallejo, Huidobro, Octavio Paz. Tamb¨¦ Carles Salvador o Pompeu Fabra. Tots estan a Val¨¨ncia per posar la seua ploma al servei de les idees, la paraula com a escut front a la barb¨¤rie. Estan a Val¨¨ncia per defensar la llibertat amb un comprom¨ªs expl¨ªcit davant d¡¯una ideologia que, tres mesos abans, ha bombardejat Gernika. L¡¯horror que deixa indiferents les democr¨¤cies occidentals.
Hi ha una confrontaci¨® pol¨ªtica. Dos blocs. Dos fronts. Dos models de societat. I la cultura assumeix un paper. Baixa a la pla?a i es brega per la llibertat. I s¨ª, clar que tot ¨¦s m¨¦s complex. I s¨ª, clar que en els dos b¨¤ndols blablabl¨¤. Per¨° aquell migdia de juliol, despr¨¦s d¡¯escoltar el president Negr¨ªn i els primers intel¡¤lectuals, Miguel Hern¨¢ndez ix de l¡¯ajuntament. Ment¨®, llavis, mand¨ªbules, mirada, bra?. I en eixe instant, clic: Walter Reuter fotografia el jove poeta oriol¨¤ que s¡¯ha allistat al b¨¤ndol republic¨¤ i lluita en el front de guerra. Walter Reuter, fotoperiodista berlin¨¦s, treballa per al Comissariat de Propaganda de la Rep¨²blica. Les imatges in¨¨dites d¡¯aquell congr¨¦s es poden contemplar ¡ªencara¡ª en una exposici¨® al Palau de les Comunicacions de Val¨¨ncia. Per¨° hui, una setmana despr¨¦s del 28-M, em centre nom¨¦s en eixa imatge. Cartells a les parets que alerten de la fera feixista. Un pa¨ªs dividit. La cultura assumint la veu. I ell, Miguel, que no sap qu¨¨ l¡¯espera a la vida, que desconeix quin preu t¨¦ el comprom¨ªs, camina amb determinaci¨®. Amb un punt d¡¯orgull. Lliure de c¨¤rregues. Mirant endavant.