L¡¯artesania torna a ser sexi
La Biennal d¡¯Artesania Contempor¨¤nia reivindica el binomi artesania i disseny sota l¡¯eco visionari de Soetsu Yanagi
Una de les meves distraccions d¡¯aquest agost ha estat contemplar Joan Cortiella una tarda a la setmana. No em cansar¨¦ mai de veure com les seves mans enormes agafen un pilonet de fang i amb l¡¯ajuda d¡¯un torn arranca una dansa subtil d¡¯estires i arronses fins a convertir-lo en una gerra d¡¯aigua, un morter, una guardiola o una tassa. El seu ofici ¨¦s el de mestre terrisser, com abans ho havien sigut el seu pare, el seu avi i el seu rebesavi. Cortiella ¨¦s la quarta generaci¨® d¡¯una nissaga que no s¡¯ha mogut d¡¯un taller situat als a...
Una de les meves distraccions d¡¯aquest agost ha estat contemplar Joan Cortiella una tarda a la setmana. No em cansar¨¦ mai de veure com les seves mans enormes agafen un pilonet de fang i amb l¡¯ajuda d¡¯un torn arranca una dansa subtil d¡¯estires i arronses fins a convertir-lo en una gerra d¡¯aigua, un morter, una guardiola o una tassa. El seu ofici ¨¦s el de mestre terrisser, com abans ho havien sigut el seu pare, el seu avi i el seu rebesavi. Cortiella ¨¦s la quarta generaci¨® d¡¯una nissaga que no s¡¯ha mogut d¡¯un taller situat als afores de la Galera (Montsi¨¤), un espai on el temps s¡¯ha aturat. A difer¨¨ncia dels seus ancestres, compatibilitza la fabricaci¨® de cer¨¤mica utilit¨¤ria amb la pagesia. Les oliveres i els garrofers l¡¯ajuden a pagar les factures on la pr¨¤ctica artesana ja no arriba. Ser¨¤ que tenim massa pl¨¤stic dins de casa?
Aquestes darreres setmanes tamb¨¦ he rellegit La belleza del objeto cotidiano (Editorial GG), una recopilaci¨® d¡¯assaigs breus de Soetsu Yanagi, una veu in¨¨dita en castell¨¤ fins fa nom¨¦s tres anys. Ha sigut una lectura acompanyada de llapis, com qui repassa els apunts abans d¡¯un examen. Les reflexions del cr¨ªtic japon¨¨s basteixen un cos te¨°ric, visionari i prec¨ªs, de l¡¯ofici artes¨¤. En primer lloc, posant en valor els objectes ordinaris que utilitzem en la vida quotidiana, tan senzills, tan pr¨¤ctics. I aix¨° inclou des d¡¯un petit moble fins a un plat. Objectes que destil¡¤len bellesa en l¡¯¨²s mateix i que Yanagi proposa que tractem amb respecte. Tamb¨¦ defensa la m¨¤xima de William Morris, el precursor del moviment Arts & Crafts a l¡¯Anglaterra de finals del segle XIX: la necessitat que all¨° que ¨¦s bell tamb¨¦ sigui ¨²til. No importa si un objecte ¨¦s nou o ¨¦s vell, importa m¨¦s que sigui honest i sincer, puntualitza el nip¨®.
Una altra poderosa reflexi¨® de Yanagi ¨¦s la connexi¨® entre els artistes i els artesans. Al seu entendre, el treball dels primers no ha transcendit el nivell individual. Per¨° en el seu assaig ¡ªescrit, atenci¨®, l¡¯any 1933¡ª confia que en el futur aquests artistes ¡°autoconscients i reflexius¡± plantaran la seva llavor en el camp de l¡¯artesania popular amb l¡¯objectiu de fer-la ¡°florir¡±. Perqu¨¨, segons Yanagi, no podem convertir els artesans en artistes autoconscients.
Un artes¨¤ treballa d¡¯una manera tan natural ¡ªtan irreflexiva¡ª que fa que la creaci¨® d¡¯objectes a ulls d¡¯un tercer pugui acabar semblant f¨¤cil i rutin¨¤ria. Per aix¨° demana protegir aquest talent innat dels artesans per crear objectes humils i meravellosos. I ¨¦s aix¨ª, treballant amb una naturalitat embriagadora, com he contemplat Cortiella, totalment ali¨¨ a la bellesa perenne que sorgia de les seves mans enfangades, fos en forma de gerra d¡¯aigua, de morter, de guardiola o de tassa.
On tamb¨¦ m¡¯ha ressonat el discurs de Yanagi ¨¦s a Visions of Catalonia. Designing Craft, l¡¯exposici¨® de la segona Biennal d¡¯Artesania Contempor¨¤nia Catalana comissariada per Oscar Guayabero sota el concepte de La bellesa de l¡¯¨²s. I no nom¨¦s hi ressona, s¡¯hi esplaia a trav¨¦s d¡¯una selecci¨® de 24 objectes quotidians on floreix el binomi entre artesania i disseny. Cada un dels objectes exposats al Centre d¡¯Artesania Catalunya apel¡¤la tant a una hist¨°ria singular arrelada al territori com a una pr¨¤ctica artesana concreta, sense oblidar-se de la sostenibilitat en el seu sentit m¨¦s tentacular. Passejant entre aquests objectes d¡¯¨²s diari ¡ªque al novembre marxaran a la Dubai Design Week¡ª caus en la temptaci¨® de configurar la llar ideal: trepitjar¨ªem les rajoles hidr¨¤uliques de Mosaics Mart¨ª, els ambients es distribuirien amb la gelosia cer¨¤mica d¡¯Emiliana Design Studio, la tauleta de centre de fusta i fibres vegetals la signarien el duet Eliurp¨ª, seur¨ªem en les cadires reciclades d¡¯OiKo Studio per a Il¡¤lacions, triar¨ªem quina llum volem amb la l¨¤mpada de Jordi Canudas Faura, la m¨²sica sonaria a trav¨¦s de l¡¯Altaphone de N¨²ria Pi¨¦ Barrufet, les flors fresques es marcirien en els gerros d¡¯Estudi Lim¨®n, la sopa se serviria en un bol en forma de galet de Bussoga, el vi es beuria en el porr¨® de vidre bufat de Ferran Collado... Benvinguts a l¡¯id¨ªl¡¤lic Regne de la Bellesa amb qu¨¨ somiava Yanagi, aqu¨ª en clau catalana i amb el combo artesania-disseny m¨¦s sexi que mai. Benvinguts a casa.