Mordacitat indulgent sobre els superherois a ¡®La franqu¨ªcia¡¯
La s¨¨rie que es pot veure a Max fa equilibris entre l¡¯homenatge i una cr¨ªtica indulgent a la ind¨²stria de la qual ¨¦s part
La multiplicaci¨® end¨°gena dels superherois, dins del sistema de producci¨® de Hollywood, demana un plaguicida que limiti l¡¯aparici¨® d¡¯exemplars que semblen producte d¡¯una clonaci¨® d¡¯altres criatures d¡¯¨¨xit. La s¨¤tira sempre ¨¦s un recurs higi¨¨nic si ¨¦s valenta i un punt cruel. La franqu¨ªcia (Max) vol ser-ho, per¨° no fa tot el cam¨ª. Hi ha escenes divertides, i t¨¦ el valor d¡¯escollir un tema poc tractat. El principal problema ¨¦s que tenen un acudit i el van repetint fins a l¡¯extenuaci¨®: els retalls i peatges que la productora imposa a mig rodatge d¡¯una seq¨¹ela, amb superherois de s¨¨rie B, d¡¯un altre t¨ªtol que tamb¨¦ s¡¯est¨¤ rodant i que t¨¦ totes les prioritats. Si m¨¦s no als sis cap¨ªtols que hi ha penjats fins ara. I aix¨° que al darrere hi ha persones de fiar. A la direcci¨® hi trobem Jon Brown, guionista de Sucession; Armando Lannucci, autor de La mort de Stalin, o Sam Mendes, de qui tenim el record inesborrable d¡¯American Beauty o Revolutionary Road. I el repartiment, encap?alat per Himesh Patel, ¨¦s s¨°lid. El personatge del director del film, de qui els productors ignoren els somnis art¨ªstics, est¨¤ interpretat per Daniel Br¨¹hl, un actor nascut a Barcelona a qui no ens estranya gens veure en produccions alemanyes, brit¨¤niques o nord-americanes, com ¨¦s el cas.
La s¨¨rie no t¨¦ res a veure amb els grans t¨ªtols cl¨¤ssics sobre rodatges, el cine sobre el cine. Des d¡¯Ed Wood (Tim Burton), la immensa Cantant sota la pluja (Stanley Donen, Gene Kelly) sobre l¡¯adaptaci¨® al cine sonor, o el cru obituari de tota una ¨¨poca que ¨¦s Sunset Boulevard (Billy Wilder), fins a la declaraci¨® d¡¯amor i passi¨® que fa Truffautt a La nit americana, per esmentar-ne algunes.
L¡¯escenari principal, quasi ¨²nic, de la s¨¨rie s¨®n els estudis on es roden les dues pel¡¤l¨ªcules. L¡¯ajudant de producci¨® de la franqu¨ªcia ¨¦s l¡¯encarregat d¡¯amorosir les demandes i cancel¡¤la?cions que dicta el productor. Unes exig¨¨ncies cada vegada m¨¦s costerudes d¡¯assumir. Al director li desmunten la pel¡¤l¨ªcula. Primer l¡¯obliguen a fer desapar¨¨ixer tota una ra?a, els antropopeixos, perqu¨¨ l¡¯han suprimit del film del qual penja aquesta seq¨¹ela. Li prometen una gran estrella i es presenta un actor especialista a interpretar un superheroi temible pels seus gargalls. Se li emporten un protagonista a l¡¯altra producci¨® i li exigeixen que introdueixi una superhero?na ¡°perqu¨¨ cal donar superpoders a les ties¡±, argumenten des de producci¨®. Ha de fer un empla?ament publicitari... d¡¯un tractor xin¨¨s, i enaltir l¡¯agricultura del pa¨ªs. El director les entoma amb santa resignaci¨® fins que li prenen un cristall de l¡¯attrezzo perqu¨¨ llueixi a l¡¯altre film.
El productor explica a l¡¯equip del film que l¡¯estudi est¨¤ fent un gir estrat¨¨gic ¡°que ve de molt amunt¡±. Cal reduir les estrenes d¡¯aquest g¨¨nere perqu¨¨, diu literalment, ¡°sembla que n¡¯hem donat massa als fans i s¡¯han ennuegat¡±. Una hip¨°tesi molt encertada que els obliga a aturar la repoblaci¨® de superherois que viu el cinema comercial per no saturar el p¨²blic i enfonsar el negoci. Un punt de partida argumental de la s¨¨rie que t¨¦ for?a, per¨° que s¡¯afebleix en el desplegament dels gags. Als cap¨ªtols s¡¯esmenten molts cognoms aut¨¨ntics d¡¯artistes i gent del cinema, vius i morts, com per donar autenticitat als di¨¤legs i dir a l¡¯espectador que estan parlant d¡¯un problema real del cinema de veritat. A Nolan el productor li retreu que fa un cinema no narratiu (?). Hi ha, per¨°, exemples in¨²tilment barroers en aquests cameos al¡¤lusius (com el del personatge que se ¡°l¡¯ha pelat amb Elizabeth Taylor¡±). Una mostra infantil de gosadia que no s¨¦ si tindran quan s¡¯hagi de menester per donar un bon clatellot a la redund¨¤ncia industrial. La s¨¨rie fa equilibris entre una mordacitat afectuosa (s¡¯estima totes les v¨ªctimes del rodatge) i els bons sarcasmes sobre els renocs del cinema de superherois. Entre l¡¯homenatge i una cr¨ªtica indulgent a la ind¨²stria de la qual La franqu¨ªcia ¨¦s part.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.