¡°Hem de treballar m¨¦s perqu¨¨ els canals de la m¨²sica s¡¯han multiplicat¡±
¡°La xarxa ha provocat l¡¯augment de la visibilitat de la dissensi¨®¡±
Mondo Sonoro va ser una de les primeres revistes musicals gratu?tes que van apar¨¨ixer al mercat editorial espanyol. Impulsada entre d¡¯altres per l¡¯economista Sergio Marqu¨¦s (Barcelona, 1967), la publicaci¨® compleix ara 20 anys, aniversari que celebra dem¨¤ divendres al Razzmatazz amb les actuacions de Love Of Lesbian, Dorian, Sidonie i Standstill. El que semblava fa dues d¨¨cades una aventura esbojarrada ¡ªa m¨¦s, rebuda amb desconfian?a per la resta de la premsa musical¡ª s¡¯ha convertit en un model que funciona i que, de passada, mant¨¦ Barcelona com a centre d¡¯iniciatives editorials vinculades a la m¨²sica.
Pregunta. Com us han tractat aquests 20 anys?
Resposta. B¨¦, som uns supervivents, i la veritat ¨¦s que el pas del temps, tot i l¡¯actual situaci¨® de crisi de la premsa en general, ens ha ajudat. Com que fa 16 anys que tenim versi¨® digital i la nostra publicaci¨® en paper ¨¦s gratu?ta, podem ajustar molt m¨¦s b¨¦ els continguts, ja que les dues edicions no es fan la compet¨¨ncia entre si.
P. Qu¨¨ d¨®na el paper sobre l¡¯edici¨® digital?
R. Prestigi, difusi¨® i una plataforma publicit¨¤ria que encara no d¨®na el digital. La publicitat digital ¨¦s encara molt intrusiva, o aix¨ª ¨¦s percebuda pel lector. En canvi, la publicitat en paper, com que en el fons cont¨¦ informaci¨® ¡ªconcerts, festivals, horaris, dies de celebraci¨®, artistes, entre d¡¯altres coses¡ª, es veu com una mena de contingut m¨¦s de la revista.
Fa 16 anys que tenim
P. I quant trigar¨¤ a tenir pes la generaci¨® per a la qual el paper no ¨¦s sin¨°nim de prestigi, de paraula que el vent no s¡¯end¨²?
R. No ho s¨¦, per¨° ja ¨¦s present. De fet, hi ha lectors que no coneixen l¡¯edici¨® en paper i s¨ª la digital, entre d¡¯altres coses perqu¨¨ no van a botigues de discos ni a les sales on arriba la publicaci¨®, que a tot Espanya t¨¦ uns 1.700 punts de distribuci¨®.
P. Quines difer¨¨ncies hi ha entre les dues edicions?
R. L¡¯edici¨® digital va obrint cada vegada m¨¦s els seus continguts i viu molt vinculada a l¡¯actualitat di¨¤ria. Consumeix molta informaci¨® constantment. L¡¯edici¨® en paper t¨¦ una lleu tend¨¨ncia a convertir-se en menys generalista, a tractar continguts m¨¦s espec¨ªfics quant a estils musicals. El pes ve donat per l¡¯entrevista d¡¯actualitat, que al paper t¨¦ format de reportatge i a la web ¨¦s de pregunta-resposta.
P. Per¨° la l¨ªnia editorial es similar. O no?
R. L¡¯edici¨® de paper ¨¦s gratu?ta, aix¨° vol dir que la pot agafar qualsevol persona, la qual cosa ens obliga, dins d¡¯un marc estil¨ªstic determinat, a tenir un criteri molt obert i a tractar tota mena d¡¯estils musicals.
P. I el p¨²blic es continua articulant al voltant d¡¯estils molt definits, o aix¨° ja forma part del passat?
R. Es donen els dos models: el consumidor fidel a un estil que s¡¯ho sap tot i el que va provant d¡¯aqu¨ª i d¡¯all¨¤. Aquest segon perfil ¨¦s el que creix m¨¦s. Nosaltres ens sentim fills de la barreja d¡¯estils que defineix les persones que treballen a Mondo Sonoro. De fet, creiem que una revista com la nostra, que treballa amb un equip redu?t, ¨¦s el resultat dels gustos de qui treballa.
P. I si els discos desapareixen, fins i tot la idea mateixa d¡¯elap¨¦, per qu¨¨ continuar fent cr¨ªtiques de discos? No comen?a a ser anacr¨°nic?
R. Perqu¨¨ vols compartir amb el lector el que a tu t¡¯agrada.
P. Per¨°, i si el que t¡¯agrada forma part del passat?
R. Sempre tenim el web per parlar de nous singles o nous clips. Tenir dos formats que no es fan la compet¨¨ncia ens d¨®na molta versatilitat.
P. Ha crescut el p¨²blic que creu que en sap m¨¦s que vosaltres mateixos?
El mosaic de la m¨²sica
A m¨¦s de l'edici¨® digital, Mondo Sonoro encarta vuit edicions territorials ¡ªla primera va ser la de Madrid¡ª que els permeten mantenir el pols del que passa arreu de la pen¨ªnsula. Despr¨¦s de l'experi¨¨ncia de 20 anys en l'edici¨® catalana i en les altres, Sergio Marqu¨¦s ja ha arribat a algunes conclusions. "Fora de Catalunya es valoren m¨¦s els grups espanyols que canten en castell¨¤, mentre que a Catalunya interessa molt m¨¦s l'escena local i l'anglosaxona, en general all¨° que passa a Europa. Bandes catalanes que canten en castell¨¤ com Love Of Lesbian, Sidonie o Dorian han triomfat m¨¦s a Espanya que no pas a Catalunya".
Els idiomes, una barrera. El responsable de Mondo Sonoro t¨¦ altres coses ben clares despr¨¦s de dues d¨¨cades de feina: "Els diferents idiomes de la pen¨ªnsula encara ara continuen sent una barrera que fa que el p¨²blic s'acosti poc a tot all¨° que no estigui cantat en la seva llengua o en angl¨¨s". Pregunta inevitable: qu¨¨ passaria amb la m¨²sica a Catalunya si esdev¨¦ un pa¨ªs independent? "Probablement res. Els grups catalans que viuen del mercat local ho continuarien fent. Els grups mestissos, del perfil Txarango o La Pegatina, continuarien treballant m¨¦s a l'estranger, que ¨¦s on tenen molta contractaci¨®, i els festivals no crec que perdessin p¨²blic".
R. Evidentment. Les noves eines permeten arribar a tothom i a tot arreu. I moltes vegades la tecnologia no ens ajuda. Per exemple, la major part de cr¨ªtics han hagut de valorar el darrer disc d¡¯U2 en temps real, sense poder dedicar temps a escoltar-lo dues vegades. Abans podies treballar sense la pressi¨® del temps, ara pots tenir el material al mateix temps que el lector. M¨¦s problemes: amb les entrevistes telef¨°niques s¡¯ha perdut l¡¯entrevista presencial, a la qual pots dedicar m¨¦s temps, de manera que el resultat no ¨¦s sempre idoni.
P. La tecnologia ha desprestigiat l¡¯opini¨® period¨ªstica?
R. El que la tecnologia ha provocat ¨¦s l¡¯augment de la visibilitat de la dissensi¨®. Abans el lector tenia la carta al director, i ara pot manifestar el seu desacord amb una opini¨® de formes m¨¦s efectives i not¨°ries, si no penjant directament a la xarxa la seva valoraci¨®.
P. I c¨®m ¨¦s que la vostra publicaci¨® nom¨¦s concentra la valoraci¨® a les cr¨ªtiques, essent les entrevistes una mena de massatge promocional?
R. Simplement no fem entrevistes amb grups que no entren en la nostra l¨ªnia editorial. La nostra funci¨® no ¨¦s valorativa, sin¨® m¨¦s aviat informativa. No som una revista de quiosc, no som una revista de reflexi¨®.
P. Qu¨¨ ha canviat amb l¡¯aprimament de la ind¨²stria discogr¨¤fica?
R. Primer: no tenim cap pressi¨® quan prenem decisions. Segon: hem perdut publicitat. Tercer: hem de treballar molt m¨¦s per aconseguir estar al dia. Els canals de la m¨²sica s¡¯han multiplicat.
P. I aquesta pressi¨® promocional ha quedat ¨°rfena?
R. No del tot, ara s¨®n les marques les que busquen col¡¤laboraci¨®, o els promotors amb concerts que no arrenquen, per¨° no ¨¦s el mateix.
P. I les noves tecnologies han comportat canvis est¨¨tics en la m¨²sica?
R. El que notem ¨¦s que la gent no t¨¦ prejudicis i s¡¯atreveix a barrejar qualsevol estil. ?s com si els artistes se sentissin m¨¦s lliures. I tamb¨¦ s¡¯ha produ?t un fet curi¨®s: abans els grups m¨¦s comercials nom¨¦s existien a les multinacionals, eren productes sense sentit fora d¡¯elles. Ara un grup molt assequible pot tenir canals de distribuci¨® i promoci¨® que abans eren nom¨¦s propis dels alternatius.
P. Qui substituir¨¤ les estrelles d¡¯estadi nascudes als vuitanta?
R. Els festivals.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.