Patrick Modiano guanya el Nobel de Literatura
Les novel¡¤les de l'escriptor franc¨¨s s¨®n breus i d'una gran intensitat narrativa. ?s un dels narradors europeus m¨¦s influents del segle
El novel¡¤lista franc¨¨s Patrick Modiano (Boulogne-Billancourt, 1945), un dels narradors europeus m¨¦s influents, autor d'obres perfectes com Dora Bruder o El caf¨¨ de la joventut perduda, ha rebut el Premi Nobel de Literatura. Les seves grans novel¡¤les, que acostumen a tenir tan poques p¨¤gines com elevada ¨¦s la intensitat narrativa i intel¡¤lectual, representen un relat ¨²nic i valent dels pitjors moments de Fran?a al segle XX: el r¨¨gim neonazi de Vichy i l'ocupaci¨® del pa¨ªs per part dels alemanys durant la Segona Guerra Mundial.
L¡¯Acad¨¨mia Sueca ha argumentat que ha concedit el premi a Modiano ¡°pel seu art de la mem¨°ria, amb el qual ha evocat els destins humans m¨¦s dif¨ªcils de retratar i ha revelat el m¨®n de l¡¯Ocupaci¨®¡±.
Publicat a Espanya per l'editorial Anagrama i en catal¨¤ per Grup 62 ¨Cencara que la seva obra ha estat molt dispersa¡ª i a Fran?a per Gallimard, Modiano ¨¦s un escriptor humil i, sobretot, valent. Amb el gui¨® de Lacombe Lucien, que va escriure el 1974 amb Louis Malle, va ser un dels primers que va denunciar una cosa que fins llavors havia estat un tab¨²: l'activa participaci¨® francesa en la persecuci¨® dels jueus, la mis¨¨ria del col¡¤laboracionisme. La pel¡¤l¨ªcula va causar una commoci¨® immensa a Fran?a i va obrir una ferida que Modiano no ha tancat mai en els seus llibres.
Entre les seves principals novel¡¤les destaquen Carrer de les botigues fosques i Diumenges d¡¯agost, tradu?des al catal¨¤, i Los bulevares perif¨¦ricos, La trilog¨ªa de la ocupaci¨®n, Viaje de novios, El rinc¨®n de los ni?os i Las desconocidas, tradu?des al castell¨¤. Molts l¡¯acusen d'escriure sempre el mateix llibre, cosa que es veu com un defecte per als seus detractors i com una benedicci¨® per als seus defensors.
Quan Jean-Marie Le Cl¨¦zio va rebre el Nobel el 2007, molts van pensar que el candidat etern de la literatura francesa, el mateix Modiano, s'havia quedat sense el m¨¤xim guard¨® de les lletres mundials. No obstant aix¨°, al final l¡¯Acad¨¨mia Sueca ha repetit llengua per guardonar una obra tan complexa com senzilla alhora, que sembla que sempre transcorre al lux¨®s districte XVI de Par¨ªs, per¨° que recorre amb intensitat els drames i els conflictes del segle XX.
El seu ¨²ltim llibre publicat a Fran?a es titula precisament Pour que tu ne te perdes pas dans le quartier (Perqu¨¨ no et perdis al barri), que va sortir a la venda la setmana passada en la indispensable col¡¤lecci¨® blanca amb lletres vermelles de Gallimard. Com tots, no arriba a les 200 p¨¤gines (160). El mateix Modiano, en una entrevista difosa per Gallimard, explica l¡¯inici de la seva obra, que no pot ser m¨¦s cl¨¤ssic: "La novel¡¤la arrenca amb el so del tel¨¨fon. El personatge principal, Jean Daragane, despr¨¦s de pensar-s¡¯ho, acaba responent. Un desconegut li diu que t¨¦ una agenda de tel¨¨fons que Daragane havia perdut. Per¨° alguna cosa li sembla sospitosa". Aix¨ª comen?a un viatge als records i als misteris de la vida.
En la cr¨ªtica de la seva ¨²ltima obra, L¡¯herba de les nits, un savi dels llibres com ¨¦s Alberto Manguel, va escriure al juliol a Babelia: ¡°Si tota novel¡¤la intenta imaginar els cap¨ªtols que falten en una vida, tota biografia ¨¦s d'alguna manera una ficci¨® inspirada. Al llarg d'una obra considerable, Patrick Modiano ha intentat construir aquests cap¨ªtols dels quals l'autor nom¨¦s coneix amb certesa alguns fragments. No obstant aix¨°, amb aquests retalls n'hi ha prou per donar a les novel¡¤les de Modiano una versemblan?a i convicci¨® extraordin¨¤ries. La biografia de Modiano compr¨¨n la segona meitat del segle XX i l'inici del XXI; tamb¨¦ la seva obra. Al centre trobem els terribles anys de la Segona Guerra Mundial i l'ocupaci¨® de Fran?a, i la llarga ombra de l'Holocaust; tamb¨¦ la guerra de Alg¨¨ria. L¡¯herba de les nitsno s'escapa d'aquesta traject¨°ria tan coneguda¡±.
D'origen itali¨¤ per part de pare i belga per part de mare, nascut just al final de la Segona Guerra Mundial, Modiano va publicar la seva primera novel¡¤la, La Place de l¡¯?toile, el 1968 i es va convertir en un escriptor reconegut deu anys despr¨¦s, quan va rebre el premi Goncourt per Carrer de les botigues fosques. Si calgu¨¦s triar un sol llibre que resum¨ªs el geni de Modiano, una elecci¨® possible seria Dora Bruder, que el narrador va compondre a trav¨¦s d'un anunci de premsa que deia: ¡°Es busca una noia, Dora Bruder, de 15 anys, 1,55 metres, rostre ovalat, ulls de color gris marr¨®, abric informal gris, pul¡¤l¨°ver bordeus, faldilla i barret blau mar¨ª, sabates d¡¯esport marrones. Poseu-vos en contacte amb el senyor i la senyora Bruder, bulevard Ornano, 41, Par¨ªs¡±. Les seves investigacions el van portar a la col¡¤laboraci¨® i a Auschwitz, el van portar a les sinistres entranyes de l¡¯Europa del segle XX.
En una entrevista publicada per Babelia el 2009, Modiano va explicar sobre aquella novel¡¤la: "Despr¨¦s, amb els anys, i amb el llibre ja publicat, em va arribar m¨¦s documentaci¨® sobre la Dora. I em vaig plantejar la q¨¹esti¨® de si mereixia la pena reescriure la novel¡¤la o no. Vaig decidir que no. No s¨®c historiador. S¨®c novel¡¤lista. No importa tant el resultat de la recerca com la recerca en si. Aix¨ª que la novel¡¤la es va quedar tal com est¨¤".
Sobre la seva obsessi¨® per ambientar les seves novel¡¤les al barri XVI de Par¨ªs, burg¨¨s, aparentment anod¨ª, dominat alhora per l'ombra de la Torre Eiffel i per s¨°lides mansions, va assenyalar en la mateixa entrevista: "Per aix¨° mateix, perqu¨¨ no t¨¦ res d'especial. Molts el consideren un t¨ªpic barri burg¨¨s. Per¨° no ¨¦s del tot aix¨ª. T¨¦ una part de barri an¨°nim, banal, sense monuments hist¨°rics, on et pots imaginar coses. En altres barris de Par¨ªs et sents bloquejat per la hist¨°ria. A Trocadero i els seus voltants pots observar els carrers i la gent que els habita d'una manera una mica on¨ªrica".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.