Els campions mundials de la novel¡¤la negra contempor¨¤nia
Celebrem Getafe Negro amb una selecci¨® d'autors contemporanis del g¨¨nere
Getafe Negro omple aquests dies tot Madrid d'autors de novel¡¤la negra i bojos de la ficci¨® criminal. Des d'EL PA?S ja hem parlat amb alguns d'aquests autors (Jo Nesbo o Lee Child) per¨° ara vol¨ªem proposar una cosa m¨¦s ¨¤gil, divertida i pol¨¨mica.
Triem 13 escriptors contemporanis que per la seva obra, ¨¨xit de vendes o cr¨ªtica, repercussi¨® i influ¨¨ncia, s¨®n col¡¤loquen molt amunt en l'escalaf¨® del g¨¨nere. N'hi ha que s¨®n anglosaxons, n¨°rdics, francesos i espanyols.
Falten, com en qualsevol llista (em v¨¦nen al cap, sobre la marxa, James Sallis, Deon Meyer, Donna Leon i Tana French), per¨° s'havia de deixar alg¨² fora. En s¨®n 13 perqu¨¨ es pugui triar un per mes, i un m¨¦s de regal. Important: l'ordre no ¨¦s jer¨¤rquic.
Michael Connelly (Filad¨¨lfia, 1956)
El pare del personatge Harry Bosch ¨¦s una figura clau en la literatura del g¨¨nere de les dues ¨²ltimes d¨¨cades.?El seu passat en el m¨®n del periodisme com a reporter de successos li d¨®na un estil directe, polit i emocionant. En els 16 llibres escrits sobre Bosch el personatge evoluciona, envelleix i s'enfonsa com pocs en la foscor d'un treball gens agradable. Si he de triar, em quedo amb Cuesta abajo. ?s tamb¨¦ responsable de la s¨¨rie de l'advocat Mike Haller i d'altres obres com Deuda de sangre.
Ian Rankin (Fife, 1960)
Parlar de Rankin ¨¦s fer-ho d'en John Rebus, aquell policia malcarat, complex, contestatari, genial. El va fer envellir, el va jubilar, per¨° l'ha hagut de rescatar i fins i tot l'ha encreuat amb el policia d'assumptes interns Malcom Fox. Tot per crear una saga tremendament exitosa, amb centenars de milers de lectors darrere de les perip¨¨cies d'en John Rebus, pobre John Rebus. La seva renovaci¨® de la novel¡¤la negra escocesa, que tants i punts bons autors ens ha portat, el fan mereixedor d'un lloc en aquesta petita llista.
Dennis Lehane (Boston, 1965)
Un dels grans renovadors del g¨¨nere. Una veu essencial a la novel¡¤la negra dels ¨²ltims anys amb una obra diversa i liter¨¤riament rica. La s¨¨rie protagonitzada pels detectius Kenzie i Gennaro ¨¦s una del¨ªcia. La seva habilitat amb el g¨¨nere es veu perfectament en altres obres alienes a aquesta s¨¨rie com Vivir de noche, Mystic River o Shutter Island. ?s, a m¨¦s, guionista de The Wire, creador i guionista de Boardwalk Empire i un dels escriptors del g¨¨nere que millor s'han portat a la pantalla.
James Ellroy (Los Angeles, 1948)
L'autor de la Trilogia americana o del Quartet de Los Angeles?¨Centre el?quals s'inclou la hiperfamosa L.A. Confidencial¨C?i d'altres s¨¨ries menys conegudes per¨° tan essencials com la Trilogia del sergent Lloyd, ¨¦s possiblement un dels personatges m¨¦s insuportables de l'escena contempor¨¤nia. Per¨° la seva extensa i gran obra el justifica. La radiografia que fa dels EUA dels quaranta, cinquanta i seixanta del segle XX, el seu aprofundiment en el pitjor dels claveguerams del poder, el seu estil aclaparador i original, i la for?a de l'univers que ha creat el fan sense distinci¨® mereixedor de gaireb¨¦ tots els afalacs que ell mateix es dedica.
Jo Nesb? (Oslo, 1960)
Dir novel¡¤la negra n¨°rdica avui dia ¨¦s dir Jo Nesb?. Les novel¡¤les de Harry Hole s¨®n un manual dels l¨ªmits del g¨¨nere i de l'¨¦sser hum¨¤ per enfrontar-se al sofriment. El comen?ament de N¨¨mesi (una de les millors narracions d'un atracament de la literatura contempor¨¤nia) o l'evoluci¨® de Harry Hole a les, fins ara, ¨²ltimes novel¡¤les del personatge, en s¨®n dos grans exemples. Promet matar-lo, cosa que no deixaria de ser una novetat que deixaria orfes els milions de fans d'aquest policia tan, tan especial. La seva enorme difusi¨® al m¨®n anglosax¨® ha fet d'aquest excantant i antic economista un dels autors de m¨¦s ¨¨xit de la ficci¨® criminal.
John Banville (Wexford, 1945)
El recent Premi Pr¨ªncep d'Ast¨²ries de les Lletres ha dut a terme les seves incursions en el g¨¨nere sota el pseud¨°nim de Benjamin Black. Les cinc novel¡¤les de Quirke i Hackett, personatges sublims, van suposar un impuls literari tremend per a un g¨¨nere sempre sota sospita. El l¨¨mur ¨¦s un thriller senzill i meravell¨®s. Tot i que hi ha opinions per a tots els gustos, La rubia de ojos negros ¨¦s una encertada continuaci¨® de les obres de Raymond Chandler, una missi¨® su?cida de la qual surt ben parat. Un grand¨ªssim escriptor faci el que faci.
Gillian Flynn (Kansas, 1971)
De plena actualitat per la pel¡¤l¨ªcula Perdida, basada en el seu excel¡¤lent thriller amb el mateix t¨ªtol (Perduda), aquesta antiga periodista i cr¨ªtica de televisi¨® v¨ªctima d'un ERO ¨¦s una veu renovadora del g¨¨nere, que tracta amb habilitat la novel¡¤la psicol¨°gica femenina, que entra de ple en la novel¡¤la de revenja, una filla bastarda de Jerry Seinfeld i Patricia Highsmith, capacitats que demostra a bastament en un altre dels seus llibres, Heridas abiertas. Tot aix¨° sense oblidar que Perduda ¨¦s el tercer llibre electr¨°nic m¨¦s comprat de la hist¨°ria i que va arribar a desbancar 50 ombres d'en Grey a la llista de The New York Times, encara que, tot cal dir-ho, amb for?a m¨¦s qualitat.
Andrea Camilleri (Sic¨ªlia, 1925)
¡°Comunista, sempre, sempre, sempre, per just¨ªcia social¡±, ¡°treballador de l'escriptura¡± i, sobretot, pare d'en Salvo Montalbano, un dels millors regals que ens ha fet la literatura italiana de l'¨²ltim segle. L'autor va rebre el Pepe Carvalho de novel¡¤la negra a Barcelona el mes de febrer passat, un reconeixement que esperem que no sigui l'¨²ltim en una carrera sublim.
Fred Vargas (Par¨ªs, 1957)
La creadora del comissari Adamsberg, aquest home que t¨¦ com a don i com a c¨¤stig una tremenda intu?ci¨®, ¨¦s una de les autores de novel¡¤la negra contempor¨¤nia m¨¦s lloades?per la qualitat dels seus textos. Una cosa que encara t¨¦ m¨¦s m¨¨rit si considerem que durant anys va escriure les novel¡¤les corrents, en les tres setmanes que tenia de vacances d'estiu. Per cert, li encanten les petites batalles.
Per exemple, continua publicant a Fran?a a la mateixa petita editorial malgrat les ofertes milion¨¤ries que li han fet els grans grups.
Henning Mankell (Estocolm, 1948)
Amb Kurt Wallander ja fora del panorama i el seu creador relatant la seva vida sota el c¨¤ncer brutal que pateix, Mankell es mereix un homenatge. I en Wallander, aquest policia mel¨°man, gras i hipertens, aquest pobre justicier intel¡¤ligent i infeli?, ha tingut una influ¨¨ncia enorme en tot el que ha vingut despr¨¦s.
Pierre Lemaitre (Par¨ªs, 1951)
No ¨¦s gens f¨¤cil que un Premi Goncourt de novel¡¤la no nom¨¦s vingui del g¨¨nere negre, sin¨® que el reivindiqui. Tampoc ¨¦s f¨¤cil que alg¨² que comen?a a escriure als 56, als 63 ja tingui un bon grapat de novel¡¤les negres, com per exemple la trilogia del comissari Camille Verhoeven (excel¡¤lent debut i homenatge al g¨¨nere amb Travail soign¨¦) o Robe de mari¨¦, aut¨¨ntiques refer¨¨ncies del g¨¨nere. Una veu brutal i amb un profund sentir literari.
Francisco Gonz¨¢lez Ledesma (Barcelona, 1927)
Pot ser que la novel¡¤la negra espanyola tingui diversos pares, per¨° el que no discuteix ning¨² ¨¦s que Gonz¨¢lez Ledesma n'¨¦s un. El creador de Ricardo M¨¦ndez, aquell estrany detectiu amb les butxaques plenes de llibres impossibles, sobretot va dotar el g¨¨nere a Espanya d'una mirada m¨¦s social, m¨¦s propera a la realitat, m¨¦s cr¨ªtica. Un altre mestre que hem incl¨°s, tot i que ja no es pugui prodigar en l'escriptura.
Lorenzo Silva (Madrid, 1966)
Responsable d'aquella parella de gu¨¤rdies civils formada per Bevilacqua i Chamorro; responsable tamb¨¦ de dotar aquells personatges d'una visi¨® m¨¦s propera al lector espanyol; responsable, si no culpable, d'haver arrasat amb aquells dos personatges amb les set novel¡¤les en qu¨¨ s¨®n protagonistes. Premi Planeta, Premi Nadal, autor de g¨¨nere juvenil i, sobretot, un escriptor comprom¨¨s amb la qualitat del g¨¨nere.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.