Jo (no) s¨®c la just¨ªcia
![Una imatge de 'Blue Ruin'.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/TBE627LTRESULUIWIS4BFNVAYQ.jpg?auth=24e950bedf589328b1fcee204c0dd1ef736ea1feb5374fcba97b3d369273f7a3&width=414)
Si Tarantino va utilitzar l'esquema narratiu del thriller de venjan?a per construir una catedral postmoderna i el core¨¤ Park Chan-Wook el va posar al servei del seu barroquisme expressiu, Jeremy Saulnier porta la contr¨¤ria a tots dos a Blue ruin. La seva pel¡¤l¨ªcula planteja un contrapunt de nuesa formal i vocaci¨® cl¨¤ssica, extraient una eloq¨¹¨¨ncia poderosa de les seves imatges, amb freq¨¹¨¨ncia lliures de di¨¤legs que facilitin el posicionament moral de l'espectador. El t¨ªtol d'una pel¡¤l¨ªcula de Park Chan-Wook, Sympathy for Mr. Vengeance, ajudaria a definir la medul¡¤la de l'interessant problema que planteja Blue ruin: podem sentir simpatia per l'executor d'una venjan?a, encara que sigui un individu fr¨¤gil?
BLUE RUIN
Direcci¨®: Jeremy Saulnier.
Int¨¨rprets: Macon Blair, Devin Ratrair, Amy Hargreaves, Kevin Kolack i Eve Plumb.
G¨¨nere: thriller. EUA, 2013.
Durada: 90 minuts.
En la mirada de cadell abandonat sota la pluja de l'actor Macon Blair ¨Crefor?ada quan el personatge s'afaita la descuidada barba d'excl¨°s social¨C hi ha l'¨¤nima de la pel¡¤l¨ªcula: la seva identitat i, tamb¨¦, la seva naturalesa problem¨¤tica autoconscient.
Quan comen?a?Blue ruin, en Dwight (Blair) ¨¦s un tipus que viu dins del seu cotxe?atrotinat i entra en cases alienes per fer-se algun bany reparador. La pel¡¤l¨ªcula va desvelant la informaci¨® a foc lent, per¨° l'espectador no triga a saber l'origen de la situaci¨® desemparada del personatge: el cruel assassinat dels seus pares, perpetrat per un individu que est¨¤ a punt de sortir de la pres¨®. El que segueix t¨¦ poc a veure amb aquesta ritualitzaci¨® de la venjan?a a la qual tant ha recorregut l'imaginari del g¨¨nere: no ¨¦s sin¨® la cr¨°nica hiperrealista d'aquesta revenja executada no tant per un tipus com¨², sin¨® per un subjecte fal¡¤lible i aterrit, els actes del qual tenen conseq¨¹¨¨ncies fatals, per¨° l'imperatiu d'acci¨® de les quals obliga a seguir endavant.
Antiheroi perplex, en Dwight, a qui no cal confondre amb una figura c¨°mica, ¨¦s l'aliat perfecte del director, que acredita la seva confian?a en el poder de les imatges i el control absolut d'un registre lac¨°nic lliure de manierismes. Les converses que el personatge mant¨¦ amb la seva germana, un vell amic o les seves v¨ªctimes aporten la informaci¨® precisa en el moment just i demostren que Saulnier no ha volgut fer un exercici d'estil, sin¨® construir i revelar un microcosmos brutal.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.