Kim Kardashian, l¡¯art de donar l¡¯esquena
El fot¨°graf Jean-Paul Goude recrea una de les seves imatges ic¨°niques
No es va titular mai?The champagne incident (L'incident del xampany). Fins avui constava en qualsevol llistat art¨ªstic simplement com Carolina, fotografia pintada a m¨¤ d'una starlette aspirant a actriu (Carolina Beaumont), feta a Nova York el 1976. Era un altre dels trucs visuals de Jean-Paul Goude, el fot¨°graf franc¨¨s llavors associat al cercle warholi¨¤ i destinat a canviar el llenguatge publicitari una d¨¨cada m¨¦s tard: el cos de la dona sotm¨¨s al seu retalla i enganxa de negatius?referencial?ektachrome (pel¡¤l¨ªcula transparent, tamb¨¦ utilitzada en cinema) per mostrar una fantasia morfol¨°gica, en aquest cas, unes natges capaces de servir de safata per a?una copa de xampany, que l'espum¨®s omplia fent un arc sensacional per sobre del cap de la jove. L'autor ha tornat a recrear aquella imatge 38 anys despr¨¦s per a la portada de l'edici¨® hivernal de la revista nord-americana Paper (a partir d'aquest dijous als quioscos d'all¨¤ i del 19 als d'aquesta banda de l'Atl¨¤ntic). I la fotografia ha fet honor al desig de viralitat expressat en el titular que l'acompanya: "Break the Internet" (Peta l'Internet). Per¨° nom¨¦s perqu¨¨ el darrere enfora en q¨¹esti¨® ¨¦s el de Kim Kardashian.
¡°No pod¨ªem pensar en cap persona millor a la qual encarregar la tasca [petar Internet] que Kim Kardashian West. Una fascinaci¨® de la cultura pop capa? de crear titulars amb nom¨¦s sortir de casa. La Kim ¨¦s la que fa que la xarxa entusiasmi¡±, exposa la publicaci¨® novaiorquesa a la seva p¨¤gina web com a reclam d'aquest n¨²mero. Avan?ades aquesta matinada a trav¨¦s de tots els mitjans digitals possibles, les imatges han fet diverses voltes per l'autopista de la informaci¨® en, amb prou feines, 12 hores i han creat la controv¨¨rsia esperada. La seva protagonista tampoc no ha trigat a pronunciar-se: ¡°I despr¨¦s diuen que no tinc cap talent¡ Intenteu mantenir en equilibri una copa de xampany amb el cul¡±, tuitejava amb humor l'estrella medi¨¤tica aquest mat¨ª.
Kardashian, de 34 anys i de professi¨® les tasques de famosa, ja havia anunciat les fotografies amb un tuit anterior, en qu¨¨ afirmava sentir-se molt honrada de col¡¤laborar amb Goude. De moment, nom¨¦s han transcendit dues versions de la portada: aquesta, en qu¨¨ imita la posici¨® de Carolina, per¨° vestida de nit, i una altra en qu¨¨ li llisca el vestit i mostrant els arrodonits glutis en tota la seva esplendor. La sessi¨® va tenir lloc el setembre passat a l'estudi parisenc del llegendari fot¨°graf, dissenyador gr¨¤fic, il¡¤lustrador i realitzador (Par¨ªs, 1940), que segueix molt actiu creant espectacles visuals per a Harper¡¯s Bazaar, Vanity Fair, Love, V Magazine?i?L¡¯Officiel, entre altres b¨ªblies de la moda (a ell se li deu un dels cartells i imatges promocionals de l'¨²ltima pel¡¤l¨ªcula de Pedro Almod¨®var, Los amantes pasajeros). Paper, publicaci¨® independent llan?ada el 1984 per retre compte de l'escena social, art¨ªstica i fashionista de Nova York, ja havia fet el mateix en ocasions anteriors?amb Mariah Carey i Katy Perry. Segons els comentaris suscitats, no obstant aix¨°, aquesta no sembla sin¨® una altra maniobra publicit¨¤ria/provocaci¨® de la senyora de Kanye West, protagonista del seu propi reality show familiar (ara nom¨¦s amb la seva germana Khlo¨¦) i descoberta al m¨®n via Internet gr¨¤cies al v¨ªdeo d'alt voltatge sexual que la seva exparella Ray J va filtrar el 2007. De fet, ¨¦s la segona vegada que Kim Kardashian compareix despullada en una revista en poc menys d'un mes ¨Csortia al n¨²mero de l'octubre del GQ brit¨¤nic, amb l'excusa de la seva proclamaci¨® com a Dona de l'Any¨C, despr¨¦s d'assegurar a comen?ament de l'any que no es mostraria p¨²blicament despullada mai m¨¦s, ¡°ni tan sols si Vogue¡± l'hi demanava.
Propiet¨¤ria del darrere m¨¦s celebrat de l'orbe, que explota en els incomptables belfies (selfies de darrere) que acostuma a pujar al seu compte d'Instagram, la segona filla del clan Kardashian funciona com una marca ¨Cnegoci¨C perfectament greixada per espr¨¦mer fins a l'¨²ltim c¨¨ntim que pugui produir. Una autoexposici¨® tan calculada ¨¦s el que provoca que cadascuna de les seves aparicions provoquin onades incontrolades de disgust cap a la seva persona, que es considera massa vulgar per ocupar un lloc d'honor en el santuari de la celebritat. Com no podia ser de cap altra manera, la mala voluntat dels comentaris que suscita, com quan va apar¨¨ixer la seva portada matrimonial de la?Vogue nord-americana l'abril d'aquest any (1.200.000 c¨°pies venudes, comptant subscripcions, un r¨¨cord que va batre les de Beyonc¨¦ i la mateixa Michelle Obama), ha tornat a esclatar ara, especialment il¡¤lustrada en els incomptables mems que ja circulen per la xarxa. Twitter tamb¨¦ crema amb els comentaris referents al retoc digital de les fotografies, que evidencien una cintura impossible d'acord amb les natges. Ning¨² no sembla que recordi que aquest ¨¦s, precisament, el senyal d'identitat del treball de Goude, una cosa ell anomena The french correction: un c¨¤non de bellesa particular basat en la disformia i la transformaci¨® anat¨°mica, o ¡°l'art de la transformaci¨® de la inadequaci¨® f¨ªsica en una cosa poderosa¡±. Una especialitat provada fa molt temps en cantants, models i muses com Radiah Frye, Grace Jones, Iman i Farida Khelfa i que ja ¨¦s part de la hist¨°ria de la fotografia i de la publicitat de l'¨²ltim mig segle.
¡°Sempre he admirat les esquenes de les dones que em recorden les potes posteriors dels cavalls¡±¡±, explica Goude en el seu volum de mem¨°ries, So Far So Goude (Thames & Hudson, 2005). ¡°Algunes s'han sentit insultades pel que m'inspiren les seves morfologies. Passa, simplement, que les meves fantasies no es corresponen amb les d'elles¡±. ?s clar que el fot¨°graf ha trobat en Kim Kardashian la mida exacta de la seva sabata, encara que hagin hagut de passar gaireb¨¦ 40 anys.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.