Barenboim renya el p¨²blic per fer fotos amb el m¨°bil
El director va dir als assistents al seu concert a l'Auditori Nacional de Madrid que els flaixos desconcentren els m¨²sics
Els integrants d'orquestres simf¨°niques estrangeres comenten de vegades?que Espanya ¨¦s un pa¨ªs en qu¨¨ alguns dels concerts comencen un dia determinat i finalitzen el dia seg¨¹ent. Es refereixen als que comencen a les 22,30 hores. El del dissabte passat a l'Auditori Nacional va donar encara una volta de rosca: la primera part va comen?ar el 17 i la segona el 18. La inclusi¨® al programa d'una obra de Boulez, D¨¦rive II, de 54 minuts de durada, va motivar aquesta circumst¨¤ncia?especial. Hi ha qui apuntava que no era la m¨²sica apropiada per a aquestes hores, per¨° la veritat ¨¦s que aquesta obra per 11 instrumentistes t¨¦ uns components de llenguatge molt interessants i est¨¦n la seva complexitat als terrenys harm¨°nics, r¨ªtmics i constructius. Barenboim la va defensar amb la seva habitual passi¨® en el repertori contemporani, i, encara?m¨¦s, si es tracta d'un m¨²sic com Boulez, al qual l'uneix una gran amistat i moltes experi¨¨ncies compartides. Composta entre 1998 i 2006, D¨¦rive II est¨¤ dedicada al compositor nord-americ¨¤ Elliott Carter amb motiu del seu 80¨¨ aniversari. Abans Barenboim i els seus m¨²sics israelians-palestins-¨¤rabs-espanyols de la West-Eastern Divan es van bolcar en una obra tan simb¨°lica de l'impressionisme com Preludi a la migdiada d'un faune, de Debussy. Una interpretaci¨® suggeridora, i fins i tot envolupant, va fer just¨ªcia a la subtilesa de l'obra.
I en aquestes va arribar Maurice Ravel, amb quatre composicions. Barenboim va preparar el terreny amb regany incl¨°s als que no deixaven de fer fotos des de les seves localitats en aquest tic col¡¤lectiu propiciat pels m¨°bils, que inunda els nostres h¨¤bits quotidians. Va demanar una pausa en l'onada de fotos per al record perqu¨¨ est¨¤ prohibit, perqu¨¨?tant flaix?desconcentra els m¨²sics?i, amb sentit de l'humor, perqu¨¨ si ocupen les mans prement els corresponents botonets no poden aplaudir l'orquestra. Bromes a banda, el Ravel de Barenboim i els seus m¨²sics va ser espl¨¨ndid. Des de la Rapsodia espa?ola a la Pavana para una infanta difunta, passant per l'Alborada del gracioso. Desplegament sonor gaireb¨¦ orgi¨¤stic, infinitat de matisos, una festa de sensacions t¨ªmbriques. El concert va culminar amb el popular Bolero. L'obra m¨¦s popular del compositor basc-franc¨¨s va tornar a captivar pel seu embruixament i el seu hipnotisme?captivador. El concert es repeteix avui, dilluns, a Par¨ªs.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.