La Fundaci¨® Godia tanca
L'entitat cultural negocia dipositar la seva col¡¤lecci¨® al MNAC, mentre que la Fundaci¨® Mapfre ocupar¨¤ a la capital catalana la seu vacant
L'exposici¨® El Greco. La mirada de Rusi?ol?que mostra, a partir de 40 obres, la relaci¨® del pintor cretenc i el col¡¤leccionisme de les seves pintures a Catalunya, ser¨¤ l'¨²ltima que podr¨¤ veure's a la?Fundaci¨® Francisco Godia de Barcelona (Diputaci¨®, 250). Despr¨¦s de 16 anys oberta organitzant exposicions i activitats entorn del m¨®n de l'art, el projecte creat per Liliana Godia el 1999 en mem¨°ria del seu pare, l'empresari, col¡¤leccionista d'art i pilot de f¨®rmula 1, Francisco Godia (Barcelona, 1921-1990), tancar¨¤ la persiana definitivament i deixar¨¤ de fer activitats, tal com ha comunicat recentment la mateixa Liliana Godia, presidenta de la fundaci¨®, als membres del patronat durant la seva ¨²ltima reuni¨®.
La destinaci¨® de la col¡¤lecci¨®, formada per unes 1.500 peces art¨ªstiques que abasten des del segle XII al XXI, amb obres d'art rom¨¤niques i g¨°tiques, cer¨¤miques dels segles XVII i XVIII, dibuixos, gravats i pintures catalanes i espanyoles de finals del segle XIX i comen?aments del XX, passa per l'acord final que s'est¨¤ negociant amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per dipositar-hi o llogar la col¡¤lecci¨® de pintura i escultura. La de cer¨¤mica tornaria a la resid¨¨ncia particular de la propiet¨¤ria.
El conjunt reuneix joies com talles policromades rom¨¤niques, taules g¨°tiques com la de La verge de la llet,?de Lorenzo Zaragoza, del segle XIV;?Santa Maria Magdalena, de Jaume Huguet, pintada al segle XV;?La Sagrada Fam¨ªlia de Berruguete, del XVI; o pintures posteriors, com A l'hip¨°drom, de Ramon Casas, a m¨¦s d'obres de Rusi?ol, Nonell, Picasso, Sunyer, Torres Garc¨ªa, T¨¤pies, Magritte, Mir¨® o Barcel¨®, entre molts altres.
L'anunci del tancament de l'entitat es veu compensat amb el fet que la seva seu, des que el 2008 va comprar i va reformar el pis noble i la planta baixa de la casa Garriga Nogu¨¦s, l'ocupar¨¤ en r¨¨gim de lloguer una altra entitat cultural: la Fundaci¨® Mapfre, en el que representar¨¤ el desembarcament d'aquest important centre cultural madrileny a Barcelona, que organitza algunes de les exposicions que m¨¦s visites reben a la capital espanyola. La Fundaci¨® Mapfre es va incorporar a ¨²ltima hora com a col¡¤laboradora de l'exposici¨® del Greco a la Godia.
La venda els ¨²ltims mesos de peces d'art de la col¡¤lecci¨® Godia en subhastes nacionals i internacionals era la prova evident que les coses no anaven del tot b¨¦ per a aquesta entitat. Encara que moltes de les peces eren de car¨¤cter menor, provinents segurament del magatzem de la fundaci¨®, com cer¨¤miques dels segles XVII i XVIII o una guitarra del segle XIX, coneguda com La invencible, que es va rematar per 70.000 euros a la sala de subhasta Balclis a l'octubre. Altres eren peces realment importants, com Tornada de la pesca. Platja de Val¨¨ncia, una obra de grand¨¤ria mitjana de Joaquim Sorolla que va assolir els 2,9 milions d'euros quan es va vendre el 10 de desembre al Sotheby¡¯s de Londres. La pintura, curiosament, continua apareixent al?web de la fundaci¨® com si fos possible veure-la encara al carrer Diputaci¨®. A m¨¦s, tamb¨¦ els ¨²ltims mesos la Generalitat ha catalogat com a b¨¦ns culturals tres obres d'art m¨¦s de la fundaci¨® despr¨¦s de demanar perm¨ªs per vendre-les o treure-les del pa¨ªs.
Liliana Godia, presidenta de la Fundaci¨® Francisco Godia, que es va repartir amb la seva germana Carmen l'her¨¨ncia i la col¡¤lecci¨® del seu pare despr¨¦s que ell mor¨ªs el 1990 ¡ªcosa que les va convertir en dues de les dones m¨¦s poderoses de Catalunya i Espanya¡ª, va ser imputada el juliol del 2013 juntament amb el seu marit Manuel Torreblanca, per haver ¡°burlat sistem¨¤ticament¡± el pagament de l'IRPF i l'impost del patrimoni entre el 2007 i el 2011. Per aix¨°, Hisenda els reclamava gaireb¨¦ sis milions d'euros. Al setembre, despr¨¦s que Torreblanca n'assum¨ªs tota la responsabilitat, el matrimoni va acabar consignat els 5,4 milions d'euros als jutjats de Barcelona per buscar un acord i regularitzar la seva situaci¨® fiscal.
No obstant aix¨°, fonts properes al centre asseguren que la decisi¨® de tancar la fundaci¨® que porta el nom del seu pare no t¨¦ res a veure amb el tema fiscal o la necessitat de disposar de liquiditat, sin¨® que la decisi¨® ja s'havia pres amb anterioritat a estiu del 2013. Ho demostra que abans d'aquesta data ja s'havia demanat una valoraci¨® econ¨°mica de tota la col¡¤lecci¨® a Christie¡¯s. Entre els motius per al tancament hi hauria l'enorme despesa que representa l'obertura al p¨²blic de la fundaci¨®, que no disposa de cap tipus de subvencions ni ajudes econ¨°miques de cap administraci¨® i, sobretot, el canvi d'inter¨¨s pel m¨®n de l'art de la presidenta i el seu marit, expliquen.
Les mateixes fonts destaquen que el fet que en cap moment les obres hagin passat de ser propietat de Liliana Godia a ser un dels actius de la fundaci¨® impedien de fer res en contra de la decisi¨® de tancar l'entitat. ¡°La fundaci¨® no t¨¦ res, tot ¨¦s de la Liliana. El consell assessor hauria d'haver treballat per canviar aquesta situaci¨® i no ho ha fet¡±, expliquen amb rotunditat.
Preguntats ahir per les negociacions perqu¨¨ les obres acabin al museu, des del MNAC van negar que estiguessin en ¡°negociacions¡±. No obstant aix¨°, van voler remarcar: ¡°Estem atents a tot el que tingui a veure amb el m¨®n de l'art i el patrimoni art¨ªstic a Catalunya, com ¨¦s la nostra obligaci¨®¡±. No van negar en cap moment que hi hagu¨¦s contactes, i van remetre a la fundaci¨® per a m¨¦s concreci¨®.
En tot cas, el museu i el seu director Pepe Serra al capdavant han defensat els ¨²ltims mesos, i aix¨ª ho recull el seu pla director, la necessitat d'incorporar en el discurs i el recorregut del MNAC els dos conjunts d'obres m¨¦s importants que ara exposen segregats: la col¡¤lecci¨® Camb¨® i la col¡¤lecci¨® Thyssen. Una voluntat de la direcci¨® que pot topar en les negociacions o contactes per incorporar aquestes obres al principal museu catal¨¤.
Segons els experts consultats, el valor de la col¡¤lecci¨® Godia ¡ªla formada per les obres de Liliana i les que conserva la seva germana Carmen a la seva resid¨¨ncia d'El Conventet, al costat del monestir de Pedralbes¡ª rau no tant en algunes de les seves peces excepcionals, sin¨® en el fet de ser prototip del col¡¤leccionisme catal¨¤, representat pels rics industrials t¨¨xtils d'una ¨¨poca en qu¨¨ prevalia reunir peces medievals, cer¨¤mica, i despr¨¦s, fent un salt en el temps, pintura i escultura espanyola i catalana de finals del segle XIX i comen?aments del segle XX.
Aquests experts tamb¨¦ asseguren que la divisi¨® de la col¡¤lecci¨® Godia entre les hereves va ser un aut¨¨ntic atemptat, ja que es va procedir a dividir retaules o conjunts en dos per acontentar les dues germanes, sense tenir en compte que es mutilaven obres sense cap sentit.
La Fundaci¨® Godia ha organitzat al llarg d'aquests anys m¨¦s de 30 exposicions i ha mostrat obres de Goya, Fortuny, Gaud¨ª, Barcel¨® o Palazuelo, entre molts altres artistes, i han omplert moltes vegades un buit que no han cobert els museus p¨²blics de la ciutat, com passa en el cas de l'exposici¨® en curs sobre el Greco ¡ªque tancar¨¤ les portes dilluns que ve¡ª, l'¨²nica que s'ha organitzat a Catalunya sobre el pintor el 2014. La mostra ja l'han vist m¨¦s de 20.000 persones, tantes com han entrat a la fundaci¨® de mitjana els ¨²ltims anys.
Originalment es va anunciar que l'exposici¨®, comissariada per les expertes Vinyet Panyella i Nadia Hern¨¢ndez, viatjaria a Saragossa i Palma de bracet de la Fundaci¨® La Caixa. La Godia tamb¨¦ va organitzar l'exposici¨®?Coleccionar art. Obres de la Fundaci¨® Francisco Godia, que es va poder veure al Museu de Belles Arts de Sevilla fins diumenge passat i ha programat cicles de confer¨¨ncies per la seva relaci¨® amb les associacions d'amics del Museu del Prado i del MNAC que estan programades per als propers mesos.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.