Cinc homes de deb¨°
Exposici¨® d¡¯un col¡¤lectiu de fot¨°grafs de guerra sobre l¡¯est¨¨tica i la destrucci¨® a L¨ªbia
Cinc fot¨°grafs especialitzats en conflictes armats exposen la seva valentia al front de batalla i al m¨®n editorial. ?s dif¨ªcil discernir en quin dels dos demostren m¨¦s coratge. Els seus retrats de la guerra s¨®n esfere?dors, per¨° tamb¨¦ s¡¯han de tenir un parell de raons ben posades per llen?ar un nou mitj¨¤ digital i especialitzat en fotografia.
Manu Brabo, Fabio Bucciarelli, Jos¨¦ Col¨®n, Diego Ibarra i Guillem Valle s¨®n els homes que hi ha darrere de Memo Mag. Memo Mag ha rebut les lloances de grans mitjans com Le Monde,?Time, Paris Match i el New York Times. Per als popes de la comunicaci¨®, Memo ¨¦s una revoluci¨® visual, ¨¦s el futur editorial. La interacci¨® combinada amb la informaci¨® i el gust est¨¨tic. Senzillesa, tem¨¤tica clara i molts impactes visuals alhora. Memo Mag arriba a Barcelona acompanyada d¡¯una exposici¨® que s¡¯inaugura aquest vespre a la galeria Blueproject. L¡¯exhibici¨® est¨¤ centrada en el conflicte a L¨ªbia i les imatges que s¡¯ofereixen s¨®n de Brabo, Bucciarelli i Valle.
Brabo sembla que vol destacar com brillen els humans entre tenebres
Tots els membres de Memo menys Brabo van ser ahir a la Blueproject voltant per la galeria amb folres polars, botes, pantalons de campanya i mocador palest¨ª. S¨®n al carrer Princesa per¨° no es deslliuren de l¡¯uniforme de trinxera. Aquest vespre els tindreu a la inauguraci¨®. ?s un?experiment interessant observar-los, perfilant-se davant de 21 fotos terribles per¨° tamb¨¦ davant del benestar europeu que hi ha m¨¦s enll¨¤ de l¡¯aparador. Es mouen nerviosos, com si tinguessin ganes de fugir de la placidesa barcelonina i tornar al front.
Bucciarelli
El m¨¦s actiu i qui rep el principal protagonisme ¨¦s Bucciarelli, per la seva manera de ser, s¨ª, per¨° tamb¨¦ per les imatges que ha escollit per a la mostra. Tots tres, Bucciarelli, Brabo i Valle, s¨®n fot¨°grafs premiats i publicats en mitjans de renom; l¡¯itali¨¤, per¨°, ha escollit unes peces que et deixen embadalit. La imatge de promoci¨® de l¡¯exposici¨® ¨¦s seva, la d¡¯un soldat assegut damunt d'un reactor que transporten en una furgoneta pick-up. El militar s¡¯ho pren amb calma, observa l¡¯horitz¨®; al voltant del vehicle nom¨¦s hi ha el desert. Si no fos una escena b¨¨l¡¤lica podries creure¡¯t que es tracta d¡¯un fotograma de Paris,Texas. Hi ha una altra foto de Bucciarelli que et deixa penjat: un grup de rebels aturats en el temps, tapant-se les orelles; acaben de disparar un m¨ªssil i el projectil apareix susp¨¨s sobre els seus caps. La joia de la corona de l¡¯exposici¨® ¨¦s un retrat de Bucciarelli: Gaddafi mort, mig cad¨¤ver a la vista, la cara desfigurada, estirat damunt un matal¨¤s amb unes roses i estels impresos.
Com si fos una estrella del rock
Si les visions de la guerra de Bucciarelli s¨®n un prodigi est¨¨tic entre Wim Wenders i Kubrick, les fotografies de Valle s¨®n la brutalitat del conflicte, la tensi¨® de joves que maten i moren r¨¤pid, l¡¯ensorrament de ciutats i societats. Com el cad¨¤ver calcinat que es distingeix del mur on ha caigut nom¨¦s per una lleugera tonalitat marr¨®. La destrucci¨® arriba per igual a la carn o a la pedra.
El cas de Brabo, el tercer que exposa, ¨¦s digne d¡¯esmentar: va estar segrestat durant 44 dies per les forces de Gaddafi. Quan va ser alliberat, va tornar a L¨ªbia per fer un treball sobre la vida a les presons del pa¨ªs. A la Blueproject, Brabo sembla que vol destacar com brillen els humans entre tenebres. Hi ha un primer pla d¡¯un milici¨¤ que s¡¯est¨¤ descordant la cinta que subjecta l'arma; talment sembla una estrella del rock que acaba un concert. L¡¯altra imatge de Brabo que corpr¨¨n, pel contrast que aconsegueix: ¨¦s la d¡¯un soldat que dispara des del bell mig d¡¯una sala d¡¯estar, entre catifes i mobles de la llar. L¡¯home dispara r¨¤fegues no sabem cap on; de fons, en una finestra, dos companys seus sembla que filmen l¡¯escena. El primer que em ve al cap s¨®n aquells videoclips de bandes grunge dels noranta, d¡¯adolescents occidentals de cabells llargs que destrossen la casa dels pares. Escenes properes, d¡¯un m¨®n d¡¯Erasmus on les llaunes de cervesa cauen com els cartutxos dels fusells de Memo Mag.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.