El desert de les ideologies
Pel¡¤l¨ªcula concisa i de narraci¨® el¡¤l¨ªptica i lac¨°nica
Segons revela un r¨¨tol previ als cr¨¨dits finals, aquest primer llargmetratge del brasiler d'origen israeli¨¤ Michael Wahrmann comparteix t¨ªtol amb una pel¡¤l¨ªcula israeliana del 1986, dirigida per Rafi Bukai, en la qual l'himne socialista Bandiera rossa tenia, com aqu¨ª, un paper simb¨°lic decisiu i una palpable funci¨® narrativa. En l'obra de Bukai entonaven l'himne un soldat jueu i un altre d'egipci enmig del desert, abans d'un tr¨¤gic desenlla?. En l'¨°pera primera de Wahrmann, Bandiera rossa est¨¤ atrapada en un disc ratllat, fins que la veu d'un locutor de r¨¤dio decideix reviure-la a cappella, davant del micro, com una resist¨¨ncia enmig del desert, d'un altre desert: el de la intemp¨¨rie contempor¨¤nia i la desideologitzaci¨®.
AVANTI POPOLO
Direcci¨®: Michael Wahrmann.
Int¨¨rprets: Carlos Reichenbach, Andr¨¦ Gatti, Eduardo Valente. Marcos Bertoni, Paulo Rigazzi.
G¨¨nere:?Drama. Brasil, 2012.
Durada: 72 minuts.
Avanti Popolo ¨¦s una pel¡¤l¨ªcula concisa i, a primera vista, de narraci¨® el¡¤l¨ªptica i lac¨°nica, per¨°, abans que aparegui aquest r¨¨tol final, l'espectador ja t¨¦ clar que ha estat davant d'una miniatura carregada d'ecos, capes referencials i significats disposats a ser alliberats. La pel¡¤l¨ªcula no marca, ni privilegia, una clau d'interpretaci¨® i, aix¨ª, tot pot contemplar-se, al mateix temps, com el r¨¨quiem per una utopia perduda i com la crida per reactivar un present moribund i adormit. No ¨¦s poc important que el coprotagonista, en la pell del pare que passa les hores jugant amb el seu gos al porxo de la seva casa atrotinada, estigui encarnat per Carlos Reichenbach, m¨ªtic director brasiler que va morir poc despr¨¦s d'acabar aquest rodatge.
Despr¨¦s d'un pr¨°leg nocturn als sons d'una r¨¤dio que rescata velles can?ons revolucion¨¤ries, la pel¡¤l¨ªcula se centra en el malenconi¨®s i silenci¨®s retrobament entre un pare i un fill. Entre tots dos hi ha una abs¨¨ncia: la del fill i germ¨¤ gran, que va viatjar a R¨²ssia per estudiar en temps de la dictadura militar i ja no va tornar.
Les figures secund¨¤ries d'un taxista que col¡¤lecciona himnes nacionals i d'un amic il¡¤luminat, que inventa el concepte de cinema solitari amb materials reciclats, puntuen amb humor l'incisiu discurs d'aquest film capa? de formular preguntes inc¨°modes sobre el dest¨ª de les ideologies.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.