La mem¨°ria rescatada dels mexicans linxats
Els EUA, en ple canvi demogr¨¤fic i social, redescobreixen la hist¨°ria de les v¨ªctimes llatines de la viol¨¨ncia ¡®anglo¡¯
¡°Un esport a l'aire lliure¡±. Aix¨ª va definir la pr¨¤ctica de linxar mexicans a Calif¨°rnia el periodista Carey McWilliams. McWilliams, autor de North from Mexico (Al nord de M¨¨xic, 1948), un llibre de refer¨¨ncia sobre els mexicans dels Estats Units, va ser un dels pocs a preservar la mem¨°ria d'un episodi vergony¨®s en un pa¨ªs que no deixa mai de revisar la seva jove hist¨°ria.
El record de la mort, a les mans de les turbes anglosaxones, de centenars, segurament milers, de ciutadans d'origen mexic¨¤ entre mitjans del segle XIX i les primeres d¨¨cades del XX, va quedar recollit en can?ons populars, en llegendes que s'explicaven de pares a fills, en un grapat de westerns i novel¡¤les de g¨¨nere. Era un record vague, una hist¨°ria remota, mig oblidada.
Per¨° mai, fins que els historiadors William Carrigan i Clive Webb es van posar a investigar, es van desvelar les dimensions dels linxaments a mexicans, superats nom¨¦s pels linxaments de negres al Sud fins a mitjans del segle XX.
Els EUA es transformen i tamb¨¦ es transforma la manera d'explicar la hist¨°ria, m¨¦s enll¨¤ de la mitificaci¨® del patriotisme m¨¦s superficial. Canvia la demografia: els llatins ¡ªla majoria, d'origen mexic¨¤¡ª s¨®n la minoria m¨¦s puixant. I canvia el passat, que mai ¨¦s est¨¤tic: els Estats Units incorporen altres traumes al patrimoni com¨².
Visions divergents del passat
"Els blancs i els mexicans recorden el passat de manera diferent", diuen els historiadors William Carrigan i Clive Webb en un correu electr¨°nic. "Mentre que ¨¦s possible que els blancs vegin la viol¨¨ncia a la frontera contempor¨¤nia com una cosa connectada nom¨¦s al present, a les tensions despr¨¦s de l'11-S per la immigraci¨®, els mexicans situen la viol¨¨ncia en un context hist¨°ric m¨¦s ampli i ho connecten a episodis passats de nativisme violent i prejudicis", expliquen els autors del llibre Morts oblidats.
Les diferents visions del passat, les mem¨°ries m¨²ltiples, poden complicar el di¨¤leg. Carrigan i Webb veuen m¨¦s difer¨¨ncies que similituds entre els episodis que estudien al seu llibre i casos actuals de xenof¨°bia o abusos: no hi ha un vincle directe. Per¨° per a molts, l'associaci¨® ¨¦s inevitable. ¡°La q¨¹esti¨®¡±, diuen, ¡°¨¦s que les autoritats no entenen per qu¨¨ tants mexicans s¨ª que hi veuen connexions¡±.
Morts oblidats: viol¨¨ncia en grup contra mexicans als Estats Units 1848-1928 ¨¦s el t¨ªtol del llibre de Carrigan i Webb, publicat fa dos anys. Els fets queden lluny i s¨®n incomparables amb qualsevol discriminaci¨® del present. La publicaci¨® recent d'un informe que amplia en 700 el nombre de morts conegudes per linxament d'afroamericans, sumada al degoteig de not¨ªcies sobre arbitrarietats policials, i als debats sobre la immigraci¨®, col¡¤loca la trag¨¨dia sota un altre focus: els negres no van ser les ¨²niques v¨ªctimes del racisme.
Farmington (Nou M¨¨xic), 16 de novembre del 1928. Quatre homes emmascarats irrompen a l'hospital del comtat de San Juan i s'enduen el pacient Rafael Benavides. Benavides ¨¦s un pastor ingressat despr¨¦s d'agredir una nena mexicana, assaltar una dona anglosaxona i quedar malferit pels trets dels agents del x¨¨rif. Els emmascarats se l'emporten en un cami¨® a una granja abandonada. Li lliguen una soga al coll i el pengen d'un arbre. Els assaltants no van ser mai jutjats.
Benavides, la mort del qual reconstrueixen Carrigan i Webb, gaudeix del rar privilegi de ser l'¨²ltima v¨ªctima mexicana de la viol¨¨ncia en grup i extrajudicial documentada. Els historiadors han documentat 547 v¨ªctimes mexicanes (immigrants i nord-americanes d'origen mexic¨¤), per¨° el nombre total de persones ¡°penjades, cremades i tirotejades¡± ¨¦s superior. Van ser milers, segons l'estimaci¨® de Carrigan i Webb.
Amb el penjament de Rafael Benavides va acabar una era que havia comen?at el 1849, despr¨¦s de la derrota de M¨¨xic a la guerra contra els Estats Units, l'annexi¨® de Texas als EUA i la transfer¨¨ncia a aquest pa¨ªs, pel Tractat de Guadalupe Hidalgo, de l'actual sud-oest del pa¨ªs. La frontera pol¨ªtica es va despla?ar centenars de quil¨°metres, per¨° els mexicans van seguir all¨¤; els anglosaxons eren els nouvinguts, els immigrants, per¨° uns immigrants que intentaven imposar la seva llei en un mitj¨¤ hostil. Les tensions eren inevitables.
Hi havia una justificaci¨® racional per a l'anomenat vigilantisme ¡ªel manteniment de l'ordre p¨²blic per part d'individus o grups civils¡ª i els linxaments. A l'Oest, un territori on l'Estat era feble i la just¨ªcia lenta, ineficient o directament absent, molts veien en els processos i execucions informals l'¨²nica opci¨® per combatre el crim en aquest territori.
Carrigan i Webb q¨¹estionen que la persecuci¨® de mexicans fos una mera reacci¨® de les mancances del sistema judicial a les terres de frontera. La viol¨¨ncia no s'explica sense els prejudicis racials i la competici¨® econ¨°mica. ¡°El rerefons de tanta viol¨¨ncia entre anglos i mexicans es pot lligar a la pugna per l'or, a conflictes aparentment constants per la terra i el bestiar o a la batalla pels termes i les condicions laborals¡±, escriuen.
El 3 de maig del 1877 de matinada, Francisco Arias i Jos¨¦ Chamales eren a la pres¨® de Santa Cruz (Calif¨°rnia) quan una muni¨® se'l va emportar. Els acusaven de robar a un fuster, recorden Carrigan i Webb. Els van penjar sense judici i ning¨² va respondre pel crim: un esport a l'aire lliure, com va dir McWilliams.
El 1990, el poeta de Brooklyn Mart¨ªn Espada va descriure en un poema els rostres, ¡°descolorits com penics del 1877¡±, de la muni¨® que es va acostar per veure els morts. Arias i Chamales presentaven ¡°la ganyota adormida dels colls trencats¡±. A la fotografia d'aquell linxament, que il¡¤lustra aquesta p¨¤gina, la mirada del p¨²blic i la ganyota d'ajusticiats creuen els segles.
Negres i llatins
1. Els historiadors Carrigan i Webb documenten 547 casos de morts de mexicans per linxament entre mitjans del segle XIX i el 1928, encara que el nombre total es pot elevar a milers. El nombre documentat de negres linxats al sud dels EUA ¨¦s de 3.959, segons un recompte recent.
2. Una difer¨¨ncia entre negres i mexicans davant la viol¨¨ncia blanca va ser la resist¨¨ncia. Els negres, despr¨¦s de la fi de l'esclavitud, van tornar a ser una classe subjugada. Els mexicans, en canvi, eren dominants en parts de l'Oest i disposaven d'ajuda en la diplom¨¤cia de M¨¨xic.
3. Els mexicans linxats, a difer¨¨ncia dels negres, rarament eren acusats de viol¨¨ncia sexual contra les seves dones: els anglos no veien els mexicans com una amena?a en aquest sentit, com s¨ª que els passava amb els negres. En el cas dels mexicans, els motius dels linxaments eren sobretot econ¨°mics.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.