La mirada viva de Sebald
El CCCB exposa l'univers de l'escriptor alemany a partir de les obres de 17 artistes
Malgrat iniciar-se en la literatura de forma tardana, despr¨¦s dels 43 anys, l'escriptor alemany W. G. Sebald va aconseguir en una mica m¨¦s d'una d¨¨cada el que molts autors no aconsegueixen en tota una vida: ser reconegut per lectors i cr¨ªtica com un dels escriptors, alemanys i europeus, fonamentals i m¨¦s influents de finals del segle XX. La seva obra ¨¦s una barreja h¨ªbrida?de textos i fotografies, literatura de viatges, novel¡¤la i assaig, autobiografia i col¡¤lectivitat, hist¨°ria, trag¨¨dia humana i mem¨°ria i en la qual explora grans temes del segle XX com la migraci¨®, discursos hist¨°rics, viol¨¨ncia pol¨ªtica i genocidi, turisme, arxiu i documentaci¨®, entre altres temes.
L'idil¡¤li que va aconseguir amb llibres com Del natural (1988), V¨¦rtigo (1990), Els?emigrats (1992), Los anillos de Saturno (1995) i Austerlitz (2001) va acabar de forma brusca despr¨¦s de morir en un accident de tr¨¤nsit el 2001. Per¨° l'univers sebaldi¨¤ continua viu i es manifesta en l'obra d'artistes i escriptors contemporanis influ?ts per l'autor. ?s el que defensen l'escriptor i cr¨ªtic cultural Jorge Carri¨®n ¡ªque no dubta a qualificar Sebald com l'escriptor que clausura el segle XX i inaugura el XXI¡ª i l'artista Pablo Helguera, comissaris de l'exposici¨® Les variacions Sebald que el Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona inaugura avui. Al CCCB poden veure's, a m¨¦s del seu proc¨¦s de creaci¨®, l'obra de 13 artistes i quatre escriptors influ?ts, conscients o no, pel m¨®n que Sebald va crear; una esp¨¨cie d' ¡°assaig visual que recull la veu de Sebald i com ha influ?t en les arts visuals i la literatura despr¨¦s de la seva mort¡±, explica Carri¨®n.
L'exposici¨® del CCCB mostra Sebald a trav¨¦s de l'obra de 17 artistes i escriptors
Carri¨®n i Helguera han convidat artistes com Jan Peter Tripp, amic de Sebald durant d¨¨cades, que presenta una obra en la qual fotografia l'escriptor i apareixen els seus famosos llapis de colors (que la seva v¨ªdua va repartir entre els amics de l'escriptor que l'anomenaven afectuosament Max). Susan Hiller fotografia camins i paisatges alemanys que conserven denominacions jueves malgrat que s'han eliminat de tota la retolaci¨®, una cosa que Sebald va denunciar en les seves entrevistes: ¡°Quan visito Alemanya m'adono que les seves ciutats no tenen declivis, ni racons, ni mem¨°ria, s¨®n iguals, un no s'hi pot perdre, desorientar-se¡±.
Taryn Simon reconstrueix amb les seves fotografies 18 llinatges de tot el m¨®n a?A living man declared dead. ¡°Ning¨² no pot reconstruir una novel¡¤la familiar millor que una fotografia¡±, deia l'escriptor. Jeremy Wood, com va fer Sebald a?Los anillos de Saturno, circula per les rondes que envolten Londres i imprimeix en una obra el tra? d'aquesta passejada. Trevor Paglen mostra dues belles imatges d'instal¡¤lacions governamentals dedicades a l'espionatge i un escriptor tan af¨ª a Sebald com Juli¨¤ de Jodar, reconstrueix i construeix una hist¨°ria amb personatges reals i literaris relacionats amb el passat colonial. I aix¨ª, fins a 17 obres d'altres artistes convidats a presentar peces de nova producci¨®, que han donat lloc a una mostra heterog¨¨nia supervisada per la mirada de Sebald; un viatge que comen?a amb les 30.000 papallones de cartolina negra creades pel mexic¨¤ Carlos Amorales; un insecte que figura de forma prominent a la novel¡¤la Austerlitz de Sebald i que, com una esp¨¨cie de plaga, rep el visitant. ¡°Si Sebald no hagu¨¦s mort les relacions entre la seva obra i el m¨®n art¨ªstic haurien estat molt m¨¦s grans¡±, va assegurar ahir Carri¨®n.
L'espanyola Nuria G¨¹ell presenta Resurrecci¨®n, una de les propostes m¨¦s originals. L'artista, cada dia m¨¦s onmipresent i que sovint es nodreix d'estrat¨¨gies pr¨°pies d'un pirata inform¨¤tic, ressuscita la identitat de sis guerrillers catalans dels anys 30, crea un targeta de cr¨¨dit a nom d'un maqui assassinat el 1939 i compra en l¨ªnia objectes de propaganda feixista de la Fundaci¨® Francisco Franco. Uns records que, per descomptat, no acaben pagant-se i que l'artista enterra en una cuneta. Mem¨°ria hist¨°rica, just¨ªcia i venjan?a en aquesta instal¡¤laci¨® en la qual es poden veure fotografies d'ossos localitzats de fosses comunes espanyoles.
Segons Vincen? Villatoro, el nou director del CCCB, aquesta ¨¦s una de les grans apostes de la temporada per al seu centre, que d¨®na el tret de sortida a la ¡°primavera liter¨¤ria¡±, una cita que es consolidar¨¤ les properes setmanes amb la celebraci¨® tamb¨¦ de la festa de la literatura Kosm¨®polis, que s'inaugura el 18 de mar? amb una secci¨® sebaldiana. Villatoro, ha assegurat que la mostra no pertany a la s¨¨rie hist¨°rica de relaci¨® entre un escriptor i un espai per la qual han passat Borges, Kafka, Joyce, entre d'altres, ¡°sin¨® que recull una forma de veure el m¨®n¡±.
Pel que fa al p¨²blic al qual va dirigida l'exposici¨®, segons Villatoro, ¨¦s tot. ¡°No nom¨¦s a mit¨°mans i admiradors de l'autor, que trobaran complicitat. Tamb¨¦ pot ser un lloc en el qual descobrir Sebald, el m¨®n i la cultura contempor¨¤nia¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.