El Macba cancel¡¤la una exposici¨® per una obra sobre Joan Carles I
Bartomeu Mar¨ª considera que una pe?a de 'La b¨¨stia i el sobir¨¤' ¨¦s "inadequada i contradict¨°ria amb la l¨ªnia editorial del museu"
El Museu d¡¯Art Contemporani de Barcelona (Macba) ha cancel¡¤lat l'exposici¨® La b¨¨stia i el sobir¨¤ a causa de les desavinences entre la direcci¨® del museu, que volia retirar una obra sobre el rei Joan Carles, i l'artista i?l'equip de comissaris, que es negaven a excloure aquesta pe?a. Com a desenlla?, l¡¯obra s¡¯ha cancel¡¤lat. L'exposici¨®, una coproducci¨® amb la W¨¹rttemberg Kunstverein de Stuttgart (WKV), amb el suport de Kulturstiftung des Bundes, explora com les pr¨¤ctiques art¨ªstiques contempor¨¤nies q¨¹estionen i desfan la definici¨® de la sobirania pol¨ªtica. L'obra que ha generat la pol¨¨mica ¨¦s una escultura de l'artista Ines Doujak, i s'hi veu un gos muntant una dona, que representa la l¨ªder obrera i feminista boliviana Domitila Barrios de Ch¨²ngara, que a la vegada cavalca una figura masculina, que seria el rei Joan Carles.
L'al¡¤legoria en qu¨¨ es basa l'exposici¨® consisteix en la b¨¨stia, que suposadament desconeix el dret, i el sobir¨¤, el poder del qual resideix precisament en la seva capacitat de suspendre el dret. La b¨¨stia i el sobir¨¤, comissariada per Hans D. Christ, Iris Dressler, Paul B. Preciado i Valent¨ªn Roma, s¡¯havia de presentar dimarts als mitjans de comunicaci¨®, per¨° la roda de premsa es va suspendre.
Mar¨ª diu que no el van informar de l¡¯obra
L'obra que ha provocat la suspensi¨® ¨¦s d'una artista austr¨ªaca que ja havia exposat al Macba en altres ocasions. El director del Macba, Bartomeu Mar¨ª, assegura que no el van informar de la pres¨¨ncia de l'obra d'Ines Doujak fins aquest mateix dilluns, malgrat que hauria de con¨¨ixer al detall tota la selecci¨®. Per aquest motiu la presentaci¨® de l'exposici¨®, prevista per ahir dimarts, va ser cancel¡¤lada sota el pretext que els comissaris alemanys havien perdut l'avi¨®. No obstant aix¨°, l'espera no ha estat suficient. ¡°Fa m¨¦s de 25 anys que treballo en museus i institucions culturals i mai de la vida he sentit que succe¨ªs una cosa semblant. Una exposici¨® implica sempre un proc¨¦s de mediaci¨® entre els comissaris i la instituci¨® i ¨¦s sorprenent i lamentable no haver aconseguit arribar a un acord¡±, indica Bartomeu Mar¨ª.
¡°No entrar¨¦ en la descripci¨® de l'obra, que considero inadequada i contradict¨°ria amb la l¨ªnia editorial del museu. Sempre he lluitat per defensar l'art contemporani i el seu paper en el marc de la realitat que ens envolta, per¨° en aquest cas estic completament en desacord amb la pertin¨¨ncia d'aquesta obra en una selecci¨® que reflexiona sobre el concepte de sobirania en tots els seus vessants¡±.
Per un museu ¡°democr¨¤tic¡±
Reclamar un museu ¡°democr¨¤tic¡± ha estat l¡¯objectiu del centenar de persones que s¡¯han aplegat aquest dimecres al vespre davant del Macba. Els manifestants han volgut expressar el seu desacord amb la suspensi¨® de l¡¯exposici¨® i alguns, disfressats, han fet una par¨°dia de la pol¨¨mica escultura.
La concentraci¨® s¡¯ha convocat a trav¨¦s de les xarxes socials i ha transcorregut de manera silenciosa amb pancartes on es podia llegir ¡°Je suis el soberano¡±. De manera simb¨°lica, s¡¯ha precintat l¡¯entrada del museu.
El desacord entre Mar¨ª i el nou equip de comissaris, format per Valent¨ªn Roma i Paul B. Preciado, fitxat fa poc m¨¦s d'un any, tindr¨¤ conseq¨¹¨¨ncies tamb¨¦ a m¨¦s llarg termini.
La visi¨® de Valent¨ªn Roma, comissari
¡°Ines Doujak ¨¦s una artista reconeguda, amb una traject¨°ria d'investigaci¨® sobre les din¨¤miques del colonialisme. L'escultura rebutjada forma part de Loomshuttles / Warpaths, un projecte d'investigaci¨® iniciat el 2010 que aporta llum sobre les complexes i asim¨¨triques relacions entre Europa i Am¨¨rica Llatina. Un dels personatges ¨¦s el nostre anterior sobir¨¤, per¨° si no es diu probablement moltes persones ni se n'haguessin adonat. Aix¨° perqu¨¨ no es tracta de la persona, sin¨® del s¨ªmbol de la instituci¨®. ?s una obra que s'inscriu en la gran tradici¨® de les relacions entre l'art i el poder. Des de fa segles l'art caricaturitza els arquetips del poder i aix¨° ¨¦s el que fa l'obra de Doujak, per la qual cosa en un projecte sobre com es repensa la sobirania en l'actualitat no pod¨ªem acceptar eliminar-la¡±, assegura Valent¨ªn Roma, en nom de tot l'equip comissarial de la mostra.
L'obra es va presentar en l'¨²ltima Bienal de S?o Paolo, que va comptar amb Nuria Enguita, exdirectora de la Fundaci¨® T¨¤pies, entre els comissaris. L¡¯obra presenta la figura agenollada d¡¯un home, que representa Joan Carles I, cavalcat per una dona, la l¨ªder obrera i feminista boliviana Domitila Barrios de Ch¨²ngara, que aparentment es sodomitzada per un gos. El terra ¨¦s ple de cascos de soldat.
"A S?o Paulo no hi va haver cap problema"
La comiss¨¤ria i editora independent Nuria Enguita, coneguda per haver dirigit la Fundaci¨® T¨¤pies durant deu anys, va ser triada per Charles Esche, director del Museu Van Abbe d'Eindhoven (Holanda), per formar part amb la col¡¤laboraci¨® de dos israelians, l'arquitecte Oren Sagiv i l'escriptora Galit Eilat, i un altre espanyol, Pablo Lafuente, de l'equip de comissaris de la 31a edici¨® de la Bienal de S?o Paulo, que es va celebrar del 2 de setembre al 7 de desembre del 2014. En aquella ocasi¨® es van exposar diversos elements del projecte Loomshuttles / Warpaths, d'Ines Doujak i John Barker, incloent-hi l'escultura que ha generat el conflicte del Macba. ¡°El projecte, que es pot traduir en catal¨¤ per Llan?adores de teler / Camins de guerra, aborda el tema de la relaci¨® entre les col¨°nies i Europa a trav¨¦s de la ind¨²stria t¨¨xtil. ?s un projecte que, a partir d'una matriu hist¨°rica, estudia i analitza les implicacions actuals del colonialisme i com les seves problem¨¤tiques es perpetuen en l'actualitat. ?s una obra molt pertinent en aquest moment, que aborda el colonialisme des del malestar del present. A m¨¦s, ¨¦s un treball en proc¨¦s, que involucra molt¨ªssimes persones i es desenvolupa en diversos nivells¡±, indica Enguita, que refusa expressar la seva opini¨® sobre la decisi¨® del director del Macba.
La comiss¨¤ria recorda que a S?o Paulo no va haver-hi cap problema a l'hora de presentar la pe?a, que es va exposar precedida per un r¨¨tol en el qual s'advertia que el contingut podia no ser recomanat per a menors. La Bienal de S?o Paulo va produir altres elements del projecte, un v¨ªdeo, un p¨°ster i uns vestits, per¨° no l'escultura incriminada. Encara que sembla ser que el personatge femen¨ª de l'obra s'inspira en la l¨ªder obrera i feminista boliviana Domitila Barrios de Ch¨²ngara, Enguita ha afirmat que desconeix aquest detall. ¡°Evidentment, el m¨¦s important de la pe?a no s¨®n els personatges en si, sin¨® el que representen, en aquest cas un subjecte doblement explotat per ser ind¨ªgena i dona¡±.
Cr¨ªtiques d'artistes
¡°Ha estat una sorpresa total. Em sap molt de greu per tots, especialment els artistes¡±, assegura Gabriela Moragas, de la galeria ?ngels Barcelona, que tenia dos artistes a la mostra: Jorge Ribalta, amb una s¨¨rie de fotografies, i Efr¨¦n ?lvarez, amb un mural. ¡°Tots saben que el patronat del Macba est¨¤ presidit per l¡¯exreina Sof¨ªa¡±, denuncia Julia Montilla, una altra de les artistes de la mostra. ¡°Aix¨° ¨¦s una mostra de la falta de democr¨¤cia de la instituci¨®. Haur¨ªem de poder garantir que el director d¡¯un centre, designat en un concurs p¨²blic, no estigu¨¦s sotm¨¨s a aquestes pressions¡±. ¡°La censura no t¨¦ mai sentit i menys ara¡±, assegura Francesc Ruiz, artista que representar¨¤ Espanya a la Biennal de Ven¨¨cia, conegut per les seves obres cr¨ªtiques amb el poder.
¡°Quan ho vaig saber vaig pensar que era una broma, una mena de performance organitzada des de la mateixa mostra. No m¡¯ho puc creure, ¨¦s una cosa que se¡¯ns escapa i respon a interessos que no coneixem, ¨¦s realment curi¨®s¡±, indica Fito Conesa, organitzador de 14-18, un programa educatiu d¡¯¨¨xit organitzat entre el Macba i el CCCB reservat als adolescents. ¡°Em sembla un gran malent¨¨s; com es pot arribar al dia de la inauguraci¨® sense haver discutit les obres seleccionades?¡±, es pregunta l¡¯artista Ignasi Aball¨ª des de Par¨ªs.
La reflexi¨® posa el dit a la nafra a prop¨°sit de la relaci¨® entre el director i el seu equip, ja que el desacord entre Mar¨ª, Roma i Preciado obre una greu crisi interna. Als dos comissaris els van fitxar a so de bombo i platerets fa poc m¨¦s d'un any, despr¨¦s de la ren¨²ncia involunt¨¤ria de Carles Guerra. No era el primer comissari que deixava el Macba. Guerra va arribar en substituci¨® de Chus Mart¨ªnez i l¡¯alemany Friedrich Meschede, que tamb¨¦ havien dimitit.
Assemblea de treballadors
Patricia Sorroche, representant sindical dels treballadors del Macba, ha manifestat la sorpresa de la plantilla per un fet que defineix d'¡°inaudit¡±. Els treballadors han demanat convocar una assemblea, ¡°per con¨¨ixer exactament les implicacions de les desavinences entre els comissaris i la direcci¨® i entendre sobre quin precedent s'est¨¤ basant la decisi¨® de cancel¡¤lar la mostra¡±. La direcci¨® ha comunicat a la plantilla que prefereix reservar el dia d'avui per atendre els mitjans de comunicaci¨® i que rebran la convocat¨°ria de l'assemblea per a dem¨¤ o dem¨¤ passat (dijous o divendres).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.