Un nou comprom¨ªs
Un veu aquest 'thriller', sensacional tercer film de J.C. Chandor, i no veu un imitador, sin¨® el mateix Lumet reviscut
Sidney Lumet va morir el 9 d'abril del 2011 a Nova York i va deixar un llegat de pel¡¤l¨ªcules apassionants, compostes al llarg de sis d¨¨cades, un fet gaireb¨¦ inigualable en la hist¨°ria del cinema, al voltant d'un dels grans temes de l'¨¦sser hum¨¤: la corrupci¨® moral. La seva visi¨® de la societat, del cinema i de la vida, de la integritat i el comprom¨ªs continua tan vigent que les seves pel¡¤l¨ªcules, intemporals i universals, perqu¨¨ els seus personatges ho eren, s¨®n model per a tota una nova generaci¨® de directors. I no obstant aix¨°, un veu El a?o m¨¢s violento, sensacional tercer film de J.C. Chandor, i no veu un imitador, ni tan sols un deixeble de Lumet. Veu el mateix Lumet, reviscut, en to i estil, en fons i forma, en majestuositat, sentit del risc i absoluta falta de vanitat. Per qu¨¨? Perqu¨¨ Chandor tamb¨¦ ¨¦s aix¨ª, aut¨¨nticament comprom¨¨s i rigor¨®s, clarivident i sincer. La resposta est¨¤ en les seves dues primeres pel¡¤l¨ªcules, tamb¨¦ magn¨ªfiques: Margin call (2011) i Cuando todo est¨¢ perdido?(2013). Feina, economia, responsabilitat, vida.
EL A?O M?S VIOLENTO
Direcci¨®: J.C. Chandor.
Int¨¨rprets: Oscar Isaac, Jessica Chastain, David Oyelowo, Alessandro Nivola, Albert Brooks.
G¨¨nere: drama. EUA, 2014.
Durada: 125 minuts.
El a?o m¨¢s violento?¨¦s el retrat d'un home que pret¨¦n ser ¨ªntegre, per¨° les circumst¨¤ncies no el deixen. Familiars, socials, econ¨°miques, pol¨ªtiques, laborals, humanes. "Jo no s¨®c aix¨ª", deia Michael Corleone a Kate a?El padr¨ª. Per¨° va acabar aix¨ª perqu¨¨ aix¨ª estava escrit en el seu dest¨ª; era impossible escapar-ne, com a les trag¨¨dies gregues. Chandor construeix el seu protagonista, un enorme Oscar Isaac, en aquesta mateixa l¨ªnia, per¨° amb un toc nou en el desenvolupament que no revelarem. ?s un empresari, tamb¨¦ immigrant, assentat en el rigor encara que envoltat de mis¨¨ria moral, aqu¨ª i all¨¤, que l'acabar¨¤ esquitxant. Chandor va all¨¤ on els negocis desemboquen sovint en el delicte, de vegades fins i tot en el crim, i acaben tenint serrells en la pol¨ªtica, en el poder. Amb una fotografia de tons beixos gaireb¨¦ desconcertant, en la l¨ªnia de les de Gordon Willis per a Coppola, de les d'Andrezj Bartkowiak per a Lumet, la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s subtil, bonica i brutal (aquell mocador en el forat de la bala!). Una obra on no s'explica mai els personatges, se'ls veu fer coses; on no es verbalitzen mai les idees, sin¨® que es transmeten; on l'arc de tensi¨® sempre ¨¦s creixent. Lumet ha tornat? S¨ª, per¨°, no. Simplement ¨¦s J.C. Chandor.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.