Mestre Molas
Quatre mirades a l'empremta acad¨¨mica de qui m¨¦s ha influ?t en l¡¯estudi de les lletres catalanes recents
No hi havia impostura per¨° s¨ª teatre en el seu pas curt, un p¨¨l desmenjat i maldestre, amb un punt d¡¯insol¨¨ncia dissuasiva a la mirada darrere les ulleres, sempre penjant ¡ªdisculpeu que ho recordi jo tamb¨¦¡ª la burilla morta als llavis, sense rastre de fum, fossilitzada. Semblava una imitaci¨® acad¨¨mica del posat de Josep Pla i alhora reprodu?a una rebel¡¤lia p¨¤l¡¤lida contra el protocol i les cerim¨°nies embafadores. Potser per aix¨° tamb¨¦ mostrava Joaquim Molas (Barcelona, 1930-2015), mort el dilluns de la setmana passada, una certa gestualitat brusca, de t¨ªmid involuntari: un fotimer de gent l¡¯hem vist aix¨ª al pati de Lletres de la Universitat de Barcelona, des de la seva tornada de la Universitat Aut¨°noma el 1982, amb el vestit tacat de cendra i capa? de desafiar els nous reglaments democr¨¤tics per tal de poder seguir fumant quan ja era prohibit fer-ho, com ara a la seu on es va fer (era a l¡¯Ateneu Barcelon¨¨s?) el cicle Reflexions cr¨ªtiques sobre la cultura catalana. Som a 1983 i la primera la va fer Pierre Vilar, la segona Josep Ferrater Mora, la tercera Josep Maria Castellet i la quarta, ell, Joaquim Molas.
D¡¯aix¨° en fa m¨¦s de 30 anys, i potser aquell era el moment daurat d¡¯una traject¨°ria de cr¨ªtic i historiador que semblava descobrir-ho tot. O potser ho descobria de deb¨° per a la majoria, fora dels cercles il¡¤lustrats. Bona part del que ara entenem com a hist¨°ria de la literatura catalana va n¨¦ixer de les cab¨°ries de Molas.
Primer, com a membre joven¨ªssim de l¡¯equip que adaptava el Diccionari Bompiani, amb gent com Riquer, Valverde, Comas o Joan Oliver, i amb jovenalla com Sergi Beser, Paco Noy o Joaquim Marco. Despr¨¦s, ja com a professor universitari disposat a posar ordre i, sobretot, reconceptualitzar algunes coses. La Hist¨°ria de la literatura catalana de l¡¯editorial Ariel (all¨¤ on havia sortit la Poesia de Salvat-Papasseit, amb el seu pr¨°leg de 1978) pot semblar a alguns un material antic o ranci. Per¨° encara ara a mi em sembla un instrument vital per sostreure el text literari de la limitad¨ªssima mirada t¨¨cnica, especialitzada i una mica ensopida, a m¨¦s d¡¯autista. All¨¤ s¡¯obria el focus cap a l¡¯an¨¤lisi de la literatura en relaci¨® amb el seu entorn social i cultural, la seva posici¨® econ¨°mica, ideol¨°gica i hist¨°rica. I una cosa semblant ¨¦s el que feia l¡¯equip jove de col¡¤legues que va redactar, sota la seva direcci¨®, els cinc volums finals de la Hist¨°ria... de l¡¯editorial Ariel.
?s ben cert que se¡¯n derivaven algunes cotilles i algunes limitacions, per¨° tamb¨¦ ho ¨¦s que aquesta perspectiva metodol¨°gica situava la literatura catalana a prop dels corrents d¡¯interpretaci¨® contemporanis d¡¯inspiraci¨® m¨¦s o menys marxista. Potser van sortir d¡¯all¨¤ un munt de mals moletes, potser s¨ª, per¨° un bon grapat d¡¯ells eren, a m¨¦s de deixebles i beneficiaris dels m¨¨todes de cooptaci¨® acad¨¨mica de llavors (i en gran part d¡¯ara), cr¨ªtics i assagistes creatius amb obra pr¨°pia i capacitat de desenvolupar el seu rumb, com molt ¨°bviament expressa la plenitud assag¨ªstica de la cr¨ªtica cultural a Catalunya d¡¯un Joan-Llu¨ªs Marfany, la cr¨ªtica d¡¯un Jordi Castellanos o l¡¯experi¨¨ncia internacional i la perspectiva oberta dels estudis d¡¯Enric Bou, per citar-ne nom¨¦s tres.
Per¨° v¨¦nen a tomb. Amb Bou s¡¯ho va passar molt b¨¦ ja el 2003, confegint una antologia de poesia visual en el sentit m¨¦s eteri possible, quan encara era fresca la seva an¨¤lisi de les avantguardes a Catalunya, d¡¯uns anys enrere, i quan ja donava per amortitzada la seva defensa del realisme hist¨°ric d¡¯encara m¨¦s enrere, dels anys seixanta. Va ser la via de comprometre l¡¯an¨¤lisi liter¨¤ria amb el proc¨¦s hist¨°ric, ¨¨tic, civil i pol¨ªtic que vivia el pa¨ªs. Fins i tot un marxista tan ortodox com Manuel Sacrist¨¢n dedicava un extraordinari assaig a la poesia de Joan Brossa, i Joan Fuster no perdia la paci¨¨ncia mentre gestava un mite quan encara no era mite i es deia Raimon, tot just comen?ats els seixanta: d¡¯aquells temps parla, i d¡¯algun d¡¯ells, un bon amic com ¨¦s Josep Maria Benet i Jornet al seu espl¨¨ndid Material d¡¯enderroc. Tamb¨¦ Molas comen?ava llavors a enredar, repensant la confecci¨® real d¡¯un El quadern gris que fingia ser un dietari juvenil, i no ho era, o repensant-se a si mateix m¨¦s a fons. A l¡¯altura de 1985 decideix tornar a l¡¯obra de Jos¨¦ Mar¨ªa Pem¨¢n o Rafael S¨¢nchez Mazas, perqu¨¨ ja era hora de rescatar, diu Molas, ¡°part del mobiliari de la meva adolesc¨¨ncia¡±, ni que fos ¡°a poc a poc¡±.
Abans de la maduresa, per¨°, la batalla era pol¨ªtica i era cultural. Alguns dels joves necessitaven explicar-se qu¨¨ era exactament el que s¡¯havia de salvar del passat, a banda dels mots espriuencs. I Molas i Castellet van proposar dues primeres pedres llargament influents i gaireb¨¦ inaudites al coaccionat mercat literari de les lletres catalanes del segon franquisme: primer, una antologia de la Poesia catalana del segle XX, el 1963, que en bona part era un homenatge privat a un poeta crucial i nou, Gabriel Ferrater; i segon, els Vuit segles de poesia catalana, que redre?aven el caos del passat en forma de programa cultural, el 1969.
Encara tot per fer, per descomptat, per¨° tot tamb¨¦ amb la convicci¨® que traspua en tantes planes d¡¯un llibre de peda?os mandrosos, mig acabats i mig abandonats, com ¨¦s el que va publicar sota el t¨ªtol de Fragments de mem¨°ria, el 1997. Hi ¨¦s tot ell, per dir-ho aix¨ª, inclosa la manufactura del llibre, sense refer ni rematar, per¨° llumin¨®s i sovint vera?, com ara quan sap, cap a 1978, que la literatura el destorba quan vol posar-se a escriure, aquella ¡°literatura que, a la vegada, busco i rebutjo¡±.
Jordi Gr¨¤cia es catedr¨¤tic de Literatura a la Universitat de Barcelona
Una nova rosa dels vents
Vaig comen?ar a assistir a les classes de Joaquim Molas a la Universitat Aut¨°noma de Barcelona (UAB), a Bellaterra. Era l'any 1972. Era una persona misteriosa, amb unes ulleres fosques que li donaven un aire inquietant. L'acompanyaven diverses llegendes urbanes. Havia estat uns anys a Liverpool i all¨ª havia apr¨¨s molt sobre metodologia i hist¨°ria de la literatura. Poesia catalana del segle XX era una antologia molt pol¨¨mica preparada amb Josep Maria Castellet, per les tesis ¡ªel realisme hist¨°ric¡ª i la tria molt selectiva de poetes (no hi eren Brossa o Vinyoli) i l'aplicaci¨® molt r¨ªgida d'una opci¨® marxista.
Acabava de guanyar la c¨¤tedra a la UAB el 1969, despr¨¦s de perdre contra Antoni Comas, dos anys abans, la c¨¤tedra a la Universitat de Barcelona (UB). Havia estudiat filologia rom¨¤nica a la Universitat de Barcelona amb Mart¨ª de Riquer, i literatura catalana amb Jordi Rubi¨® en els Estudis Universitaris Catalans, els quals l¡¯orientaren vers un estudi filol¨°gic i historicista de la literatura medieval. Molas ensenyava exclusivament literatura dels segles XIX i XX. I all¨ª es movia en terra ignota. Ens proposava interpretacions molt noves, que devia inventar la nit abans, i que per a nosaltres, crescuts en la nit eterna de la dictadura, eren sorprenents. Semblava misteri¨®s i inquietant, per¨° era molt afable. Molts estudiants vam esdevenir els seus amics.
Molas havia ensenyat als Estudis Universitaris Catalans entre el 1961 i el 1972. A la Universitat Aut¨°noma va poder ensenyar d'una manera m¨¦s estructurada. En els anys setanta estava encara molt interessat en la hist¨°ria liter¨¤ria de fonament marxista i s'entretenia a organitzar grans visions de conjunt. Des del positivisme, Molas va proposar per primera vegada una ordenaci¨®, un c¨¤non, una selecci¨® d'autors. Des de col¡¤leccions d'Edicions 62 ¡ªAntologia Catalana i Les Millors Obres de la Literatura Catalana (MOLC)¡ª va poder impulsar la projecci¨® del programa.
Hi ha dos principis que guiaven l¡¯activitat cr¨ªtica de Molas en el vessant de la programaci¨® docent i de l¡¯organitzaci¨® cultural: l¡¯homologaci¨® i la voluntat d¡¯exhaustivitat, tot plegat tenyit pel signe del temps (anys seixanta) i la pr¨°pia formaci¨®. Se sentia atret per un concepte de cultura ampli, innovador, amb regust ¡ªen el seu moment¡ª revolucionari. L¡¯homologaci¨® cal entendre-la en un sentit de situar la cultura liter¨¤ria catalana al nivell de les altres cultures ve?nes: anglesa, francesa, italiana i, en menor grau, espanyola. Va haver de renovar contra rellotge la vella terminologia particularista que havia generat la Renaixen?a i substituir-la per una altra que tingu¨¦s traducci¨® en termes europeus: romanticisme, avantguarda, simbolisme. De vegades havia confessat l¡¯ang¨²nia que sentia de saber que a les aules ve?nes tenia la compet¨¨ncia dels Paquito Rico, Alberto Blecua, Sergi Beser, Jos¨¦-Carlos Mainer i altres, explicant literatura espanyola des d¡¯una tradici¨® historiogr¨¤fica de d¨¨cades, amb un gruix d¡¯estudis, articles i llibres, considerable. L¡¯exhaustivitat era una voluntat d¡¯inventariar els textos literaris catalans, continuant la tasca de predecessors il¡¤lustres, per¨° atrevint-se a opinar sobre fets literaris molt m¨¦s recents, fins arribar a l¡¯estricta contemporane?tat.
Improvisava? Cada classe representava una monografia i deu articles. Semblava una m¨¤gia, constru?da a partir del no-res, per¨° no era aix¨ª: ho feia despr¨¦s d¡¯hores llargues de lectura, a partir de la inspiraci¨® inicial de la selecta biblioteca familiar, de sistem¨¤tiques batudes pel mercat de Sant Antoni i llibreters de vell. Semblava improvisat, per¨° era tot pensat i pa?t. Era una proposta per llegir el passat. El manifest, el grup, els autors m¨¦s importants, els textos clau. Les bases del m¨¨tode eren senzilles: dosis d¡¯erudici¨® per disposar de tot el material d¡¯arxiu i de lectura necessari; imaginaci¨® per establir relacions entre els materials aplegats; i m¨¨tode i intel¡¤lig¨¨ncia per donar sentit a l¡¯operaci¨®. Amb els anys s¡¯alluny¨¤ de la rigidesa del marxisme i amb intel¡¤lig¨¨ncia evolucion¨¤, s¡¯adapt¨¤ a noves tend¨¨ncies.
Molas ha estat una personalitat provocadora que no ens ha deixat indiferents. Els estudis sobre Verdaguer i la literatura d¡¯avantguarda, de les formes d¡¯expressi¨® popular i d¡¯alta cultura, estableixen la rosa dels vents d¡¯uns interessos a trav¨¦s dels segles. De la seva naturalesa d¡¯investigador fill de la Il¡¤lustraci¨® es deriva una voluntat d¡¯estudiar i de classificar les troballes. Sempre atent al present, va renovar la manera de llegir la cultura contempor¨¤nia des del Romanticisme fins ara, i ens ha deixat un full de ruta pensat i calculat.
Enric Bou ¨¦s professor de la Universit¨¤ Ca' Foscari Venezia i coautor, amb Joaquim Molas, de l'antologia La crisi de la paraula (2003).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.