¡°L¡¯artista no t¨¦ per qu¨¨ assumir per obligaci¨® responsabilitats ciutadanes¡±
Carbonell i la seva banda han publica el seu vuit¨¨ elap¨¦: 'Historias tattoadas', un disc el¨¨ctric amb accent ac¨²stic
Dani Carbonell (Barcelona, 1971) ¨¦s l¡¯artista que lidera Macaco, un dels grups catalans m¨¦s populars a Espanya i amb m¨¦s repercussi¨® a l¡¯estranger. Partint de l¡¯ambient de la Barcelona mestissa dels anys noranta, Carbonell ha impulsat Macaco al marge de qualsevol capelleta, marcant amb la seva individualitat el cam¨ª a seguir per una banda que s¡¯acostuma a situar autom¨¤ticament sota l¡¯ep¨ªgraf del bonrotllisme alternatiu. Aquests dies, la banda ha publicat el seu vuit¨¨ elap¨¦, Historias tattoadas, un disc el¨¨ctric amb accent ac¨²stic en el qual Carbonell aprofundeix en les seves troballes i fusiona l¡¯esperit mediterrani amb els sons del Carib, tot introduint personatges que li permeten articular narrativament l¡¯obra. ?s un d¡¯aquests discos que poden arribar a formar la columna vertebral d¡¯un dels grups que ha capitalitzat millor l¡¯efervesc¨¨ncia creativa d¡¯una Barcelona oberta al m¨®n.
Pregunta. Per qu¨¨ un nou disc ara? Qui pauta la creativitat d¡¯un artista: la ind¨²stria, les seves necessitats expressives?
Resposta. Acostumo a fer un disc cada dues temporades de gira. El disc serveix per tenir material nou i mostrar colors que no havies ensenyat abans. La segona temporada de gira sempre ¨¦s la millor, est¨¤ tot m¨¦s treballat i les coses surten m¨¦s rodades i naturals. Ara b¨¦, al cap de dues temporades de gira acabes una mica cansat del repertori que has fet. Quan aix¨° passa, he de compondre, ¨¦s la meva feina, he de fer nou repertori fins i tot amb independ¨¨ncia de les necessitats de la ind¨²stria discogr¨¤fica.
Tatuatges, coqueteria
Dani Carbonell titula el seu darrer disc amb tatuatges, dels quals el seu cos en porta cinc: "M'agraden pel fet que s¨®n indelebles: un cop fets no me'ls traur¨¦ mai, ja formen part de mi". Reconeix que cada vegada poden resultar m¨¦s fr¨ªvols i m¨¦s producte de les modes, per¨° igualment creu que "al cap i a la fi, tot dep¨¨n de cada persona, del sentit que trobi en els tatuatges i de la funci¨® que tinguin per a cadasc¨². Responen a decisions molt personals". Els seus tatuatges arrodoneixen una imatge molt n¨ªtida que porta a pensar, directament, en la coqueteria: "S¨ª, en s¨®c molt, de coqueto, la veritat; tinc les meves samarretes predilectes, els meus complements favorits... M'agrada agradar, i ja des de molt petit".
El l¨ªder vocal i espiritual de Macaco projecta una imatge de fortalesa que indueix a pensar que est¨¤ al marge de la tradicional inseguretat atribu?da als artistes. "Aaahh, no, s¨®c molt insegur i em poso molt nervi¨®s en segons quines circumst¨¤ncies. De vegades, veig que alguns fans se m'acosten nerviosos a demanar-me un aut¨°graf i, en realitat, jo penso: 'Qu¨¨ fort, si sab¨¦s que en realitat s¨®c un autentic merdeta...".
P. T¨¦ clar de qu¨¨ parlar¨¤ quan comen?a un nou disc?
R. Sempre tinc una idea, un projecte per desenvolupar, paraules i frases aqu¨ª i all¨¤. Per exemple, el canvi de narrativa, o introduir un personatge com el vellet que representa el coneixement musical i que toca instruments ac¨²stics, s¨ª que ho tenia clar en aquest treball. ?s un canvi que, si el vols veure, el veus; si et deixes portar per les idees preconcebudes a prop¨°sit del que som, ¨¦s nom¨¦s un altre disc de Macaco. El p¨²blic m¨¦s meravell¨®s pot ser el que tu no imagines com a p¨²blic teu i et sorpr¨¨n dient que li ha agradat la teva feina. ?s evident que existeix un p¨²blic al qual ja ni intento conv¨¨ncer perqu¨¨, directament, no els interesso.
P. La seva imatge i el seu discurs estan bastant clars i marcats, pot ser per aix¨° alguns ja l¡¯han encotillat...
R. No es pot evitar, el p¨²blic pren les seves decisions. Jo ja no treballo per als que no entren en la nostra est¨¨tica, seria una p¨¨rdua de temps. Ara b¨¦, quan alguna persona que no creies que formava part del teu p¨²blic s¡¯acosta dient que li agrades, la satisfacci¨® ¨¦s doble.
P. Llavors aquest disc el tenia bastant clar...
R. S¨ª. Tenia clar tornar a les hist¨°ries petites i als personatges, una cosa que ja havia fet una mica al primer disc, per¨° m¨¦s en cru; m¨¦s, si vol, juvenil. Recordo temes com Gacho el Pele¨®n, El T¨ªo Pedrito... Era molt visceral.
P. El disc sembla tenir dues l¨ªnies tem¨¤tiques: una, molt sentimental, i l¡¯altra, de comprom¨ªs social. L¡¯artista s¡¯ha de comprometre, ha d¡¯assumir responsabilitats ciutadanes?
¡°Manu Chao i jo hem buscat inspiraci¨® als mateixos llocs: al Mediterrani i al Carib¡±
R. No obligat¨°riament. Jo no em vull posicionar en termes pol¨ªtics convencionals d¡¯esquerra i de dreta... Jo veig alguns problemes estructurals, crec que el debat pol¨ªtic hauria de ser m¨¦s ric, no basar-se nom¨¦s en exabruptes. Per exemple, crec que el nivell de discurs i d¡¯actitud de pol¨ªtics com Jos¨¦ Mujica, a l¡¯Uruguai, ens vindria molt b¨¦ al nostre pa¨ªs. No el trobo gens populista, sin¨® molt intel¡¤ligent.
P. Per¨° vost¨¨ manifesta constantment una insatisfacci¨® pel que l¡¯envolta. En el disc parla dels transg¨¨nics, de l¡¯emigraci¨® a causa de la crisi, q¨¹estiona determinats usos de les xarxes socials...
R. Temes com aquests s¨ª que em porten al comprom¨ªs. No m¡¯agrada com poden circular determinades campanyes, com per exemple el q¨¹estionament de l¡¯homeopatia, mentre que els arguments a favor no reben cap mena de difusi¨®. Estic a favor de la sanitat p¨²blica ¡ªla qual cosa no vol dir que estigui en contra de la privada¡ª, i ho estic perqu¨¨ a la meva vida familiar he vist que aquesta resulta necess¨¤ria, tot i que jo tingui una m¨²tua. Pago molts impostos i m¡¯agrada que serveixin per ajudar la gent, com quan en un moment em van ajudar a mi.
P. Potser per aix¨° est¨¤ encasellat com ¡°alternatiu¡±?
R. No pots fer-hi res. Quan ets popular ja no controles la teva imatge. No s¨®c un radical, nom¨¦s demano que hi hagi m¨¦s informaci¨®, per exemple de les caracter¨ªstiques del gingebre i de la llimona com a productes que poden ajudar a sanar naturalment, sense pastilles. I no ho faig per postura, jo s¨®c usuari de l¡¯homeopatia, i puc veure que s¨ª que em funciona. M¡¯ajuda molt quan estic de gira.
P. I la ind¨²stria discogr¨¤fica no el contracta perqu¨¨ sigui l¡¯alternatiu oficial del seu cat¨¤leg?
¡°Els sons llatins s¨®n com l¡¯oli d¡¯oliva, part de les teves tradicions. El bolero ¨¦s pop¡±
R. Jo parlo amb persones. Quan vaig parlar amb el responsable de Sony, Afo Verde, en plenes negociacions em va fer observacions sobre la m¨¨trica d¡¯algunes can?ons que eren pr¨°pies de m¨²sic, no d¡¯executiu. Se li notava l¡¯experi¨¨ncia musical.
P. Al South By Southwest (Austin, EUA), festival on vost¨¨ acaba d¡¯actuar, el van presentar com un artista llat¨ª. S¡¯hi veu?
R. Prefereixo estar en aquest costat, de fet no tinc nom¨¦s un p¨°sit anglo. Equilibra. En certa mesura, els sons llatins s¨®n com l¡¯oli d¡¯oliva, formen part de les teves tradicions... Les guitarres ac¨²stiques que sonen al disc s¨®n com l¡¯olor de vi i l¡¯oli.
P. Per cert, a la can?¨® La distancia sembla vost¨¨ un cantant de boleros...
R. El retorn al classicisme ¨¦s una mica obligat. Sempre intento agafar coses que tinguin arrel. El fet de viatjar et fa veure no nom¨¦s el que tenen la resta sin¨®, per contrast, el que tu tens. Mirant cap enfora, mires cap a dins.
P. Soy semilla t¨¦ un inici que recorda el Manu Chao de Clandestino.
R. Feia temps que no sortia Manu Chao a una entrevista meva. Ell i jo hem buscat inspiraci¨® als mateixos llocs, m¨¦s o menys. Hem mirat al Mediterrani i la m¨²sica del Carib. S¨ª, vam pensar en Manu al principi de Soy semilla, fem servir unes veus similars. La difer¨¨ncia ¨¦s el baix, com ¨¦s, com sona. Manu no ho faria servir igual.
P. Vost¨¨ se sent compositor de pop, oi?
R. S¨ª. El bolero ¨¦s pop; Marley era pop i comen?ava moltes peces amb la tornada. Crec que Scorsese ¨¦s el que deia que treballava millor quan tenia unes normes per respectar, perqu¨¨ quan era totalment lliure les coses no li sortien b¨¦. Jo m¡¯he imposat una durada de can?¨® pop, de tres o quatre minuts com a molt.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.