Descens al soterrani
El Festival de Cinema d¡¯Autor de Barcelona ens acompanya a mons desconeguts i a habitacions amb fantasmes
Thomas Bernhard va escriure Der Keller (El soterrani), una pe?a autobiogr¨¤fica sobre la seva formaci¨® treballant en una botiga de queviures d¡¯un barri marginal de la perif¨¨ria de Salzburg. En aquella botiga, uns baixos d¡¯un edifici r¨°nec, Bernhard va perfilar la seva visi¨® de la mis¨¨ria humana. Tots tenim un soterrani on s¡¯amaguen els nostres monstres, per¨° sembla que els austr¨ªacs hi tenen el tren de la bruixa sencer.
Aquest cap de setmana conclou el Festival de Cinema d¡¯Autor de Barcelona. Dissabte a la nit, als Cinemes Aribau, tornen a projectar Im keller (Al soterrani), un documental celebrad¨ªssim d¡¯Ulrich Siedl sobre els vicis extrems que podem trobar al subs¨°l d¡¯?ustria. ?s clar que s¨®n casos extrems, per¨° ¨¦s tan real qui t¨¦ sota casa una masmorra per a sadomasoquistes, o una col¡¤lecci¨® infinita d¡¯animals dissecats, com qui prefereix col¡¤leccionar cromos de futbol. Al soterrani hi guardem all¨° que ens fa nosa o no volem mostrar, com l¡¯home que hi ha constru?t un camp de tir o els quatre m¨²sics que hi conserven un mausoleu del nazisme. Els cinc homes, militants del conservador ?VP, van ser expulsats del partit arran de l¡¯estrena del documental el 2014.
L¡¯home no vol la llibertat
Des de la botiga on feia de dependent, Bernhard va descobrir la conflictivitat de la societat quan se li tanquen les portes de l¡¯esperan?a. Tamb¨¦ va descobrir que els dissabtes s¨®n el dia ideal per su?cidar-se: ¡°L¡¯home no vol la llibertat, tota la resta ¨¦s mentida, quan t¨¦ la llibertat no pot comen?ar res, en el moment en qu¨¨ ¨¦s lliure ocupa el temps obrint armaris, endre?ant les calaixeres de la roba, papers vells; busca fotografies, documents, cartes, feineja al jard¨ª o camina sense dest¨ª aparent, segons el temps que faci, i d¡¯aix¨° en diu passejar. I si parlem dels nens, han de fer all¨° tan repetit de "matar el temps", amb tensi¨® i baralles i cops, per generar d¡¯aquesta manera el caos, que en veritat ¨¦s la salvaci¨®. El dissabte sempre ha estat el dia del su?cidi, i qui ha passat molta estona als jutjats sap que el 80% dels assassinats es cometen en dissabte¡±. Bernhard observava les conseq¨¹¨¨ncies de l¡¯avorriment, que s¨®n les mateixes que empenyen els protagonistes del documental de Siedl cap al soterrani.
Pornografia contracultural
El festival t¨¦ oferta cinematogr¨¤fica m¨¦s enll¨¤ dels traumes dels austr¨ªacs. El protagonista d¡¯enguany ¨¦s l¡¯exuber¨¤ncia del franc¨¨s Bertrand Bonello. Dissabte projectaran El porn¨°graf, un testimoni de la pornografia abans de convertir-se en la ind¨²stria de la carn que ¨¦s avui, quan era contracultural i fins i tot bella. Diumenge al CCCB projecten de Bonello Casa de la tolerancia, un relat feminista en una casa de barrets francesa del segle XIX.
El Madrid m¨¦s culte
Tamb¨¦ hi ha espai per a relats generacionals com el de Jon¨¢s Trueba, fill de Fernando Trueba, nebot de David Trueba. Los exiliados rom¨¢nticos ¨¦s una road movie d¡¯est¨¨tica i esperit?retro molt del gust del m¨®n independent i de la parr¨°quia de l¡¯Heliogabal. De fet, Los exiliados rom¨¢nticos ¨¦s el viatge d¡¯estiu de tres amics de deb¨° que van tenir la idea de fer la pel¡¤l¨ªcula una nit de borratxera. Els personatges de l'entorn de Jon¨¢s Trueba s¨®n el nou indie madrileny, hereus de la movida i de la finor de Jacobo Siruela, de Christina Rosenvinge i el luxe de Loewe. ?s un col¡¤lectiu intel¡¤lectualment ric i que ¨¦s obligatori descobrir per trencar estereotips sobre la capital espanyola. Dissabte a les 17 h a l¡¯Aribau Club, Jon¨¢s Trueba hi ser¨¤ per explicar-vos-ho.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.