Tot en ell era immens
No sabrem mai quantes obres prodigioses hauria creat amb llibertat
Avui compliria cent anys. No cal fer esfor?os proteics per imaginar el seu aspecte. Amb Welles em fa la sensaci¨® que no va ser mai jove ni vell, que no tenia edat o que podia aparentar la que li don¨¦s la gana, que sempre va ser una cosa tan ins¨°lita com impressionant que responia al nom d'Orson Welles, que no va necessitar aprendre ni evolucionar, que la seva personalitat i la seva intel¡¤lig¨¨ncia no van tenir alteracions, que va ser enlluernador, complex i bene?t per l'art m¨¦s poder¨®s des de la seva infantesa i aix¨ª fins al final.
Segurament, en alg¨² tan especial hi deurien habitar les llums i les tenebres, i imagino que moltes vegades podria arribar a resultar desesperant per a la gent que finan?ava la seva creativitat per¨° tamb¨¦ que, com el personatge d'Alida Valli a?El tercer home, el cinema seguiria en deute permanent amb ell i enamorat de la seva grandiosa i inquietant figura, encara que els fets ens confirmessin una cosa tan monstruosa com que va pretendre fer-se ric al mercat negre adulterant la penicil¡¤lina, fet que fa deixar tolits molts nens en aquella Viena devastada per la guerra.
La fascinaci¨® que desperta el seductor, c¨ªnic i sinistre tercer home romandria intacta encara que descobreixis el seu revers tenebr¨®s. I pujaries a la roda del Prater amb ell per escoltar hipnotitzat les seves salvatges opinions sobre la condici¨® humana, els Borja i el rellotge de cucut, per¨° convindria que t'agafessis molt molt fort a algun agafador, ja que no hi hauria dubtes que si li suposaves un m¨ªnim problema et llan?aria al buit.
No ¨¦s casual que el seu gran amor fos Shakespeare i que estigu¨¦s obsessionat amb traslladar-lo al cinema, per al meu gust amb resultat desigual a?Macbeth?i?Othello (i que m'excomuniqui l'Acad¨¨mia dedicada al culte al sagrat) i de forma commovedora a?Chimes at midnight. I, per descomptat, sempre hauria tingut clar que la hist¨°ria el reivindicaria com el Shakespeare del cinema. D'igual a igual. Per¨° no sabrem mai quantes obres prodigioses hauria creat Welles (o del que hauria estat capa? d'aconseguir Maradona en el futbol si l'addictiva pols blanca no hagu¨¦s colonitzat el seu organisme des que es va instal¡¤lar a Barcelona) si li haguessin perm¨¨s engendrar els seus m¨²ltiples i ambiciosos projectes amb plena llibertat creativa, tal com les va concebre la seva imaginaci¨®, amb pressupostos a l'altura del que pretenia fer.
Welles assegurava que ¨²nicament va aconseguir aquella independ¨¨ncia amb Ciutad¨¤ Kane, el lux¨®s bateig al cinema d'aquell noi prodigi que revolucionaria el llenguatge d'explicar hist¨°ries amb una c¨¤mera. Tinc sensacions que es renoven cont¨ªnuament amb aquesta pel¡¤l¨ªcula. La vaig mirar de re¨¹ll la primera vegada davant les permanents i solemnes llistes d'historiadors i cr¨ªtics que declaraven que era el m¨¦s bell i profund que havia creat la hist¨°ria del cinema. I admetent la seva m¨¤gia, el seu misteri, la seva potent expressivitat, em va semblar que no n'hi havia per a tant, que el m¨¦s semblant a la felicitat m'ho havien regalat a la pantalla directors com Lubitsch, Keaton i Murnau.
Em fa la sensaci¨® que no va ser mai jove ni vell, que no tenia edat
Per¨° cada cert temps un imant estrany m'obligava a revisar la hist¨°ria d'aquell home temible i tr¨¤gic que s'acomiadava del m¨®n obsessionat amb aquell enigm¨¤tic i l¨ªric Rosebud, una cosa meravellosa i pura que va tenir una vegada i que despr¨¦s se la va emportar el vent. I les ¨²ltimes vegades que l'he vist m'ha hipnotitzat, la seva grandesa ¨¦s aut¨¨ntica. Malgrat aix¨°, Els magn¨ªfics Amberson, de la qual Welles renegava, ja que la productora va remuntar el seu primitiu treball, em va enamorar des de la primer moment. Quanta tristesa, sentiment, poesia, comprensi¨® i subtilesa existeix en la cr¨°nica de l'esplendor dels Amberson i en la seva inevitable ensulsiada, en les devastadores factures emocionals que poden acompanyar el progr¨¦s.
Cinc de les seves pel¡¤l¨ªcules m¡¯han deixat petjada a perpetu?tat
I, per descomptat, em vaig sentir intrigat i captivat pels perversos amors d'aquell mariner nihilista que es penja de la dona que menys li conv¨¦ en la pertorbadora i ombr¨ªvola La dama de Xangai. O amb aquella negr¨ªssima obra mestra que despr¨¨n aire de malson perdurable titulada Touch of Evil,?l'inici de la qual enlluerna davant la genialitat i l'aud¨¤cia d'aquella c¨¤mera el virtuosisme de la qual nom¨¦s ¨¦s equiparable al de Hitchcock, per¨° que en el seu desenvolupament i en aquell final inoblidable, amb el plany¨ªvol i odi¨®s ogre anomenat Hank Quinlan sabent-se derrotat i agonitzant, m¨¦s borratxo, enyor¨®s i sol que mai, et crea un nus a la gola i un record etern a la retina.
Ja s¨¦ que Welles ¨¦s m¨¦s que tot aix¨°, encara que algunes de les seves presumptes obres d'art se m'entravessin o m'avorreixin, per¨° les cinc pel¡¤l¨ªcules que he citat em deixen petjada a perpetu?tat. Era diferent, era ¨²nic, era excessiu, era genial, cosa que no garanteix l'etern estat de gr¨¤cia, per¨° quan aquest funcionava paria criatures inoblidables.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.