Concert amb vaguistes
Els acomodadors de l¡¯Auditori i el Liceu radicalitzen les seves accions en l'¨²ltim concert de la temporada
Els acomodadors de l'Auditori i el Gran Teatre del Liceu en vaga indefinida van aprofitar dilluns l'¨²ltima gran cita simf¨°nica de la temporada per radicalitzar les seves accions reivindicatives. Per primera vegada des que van iniciar, el 30 d'abril passat, una aturada indefinida en protesta per les retallades i la precaritzaci¨® de les seves condicions de treball, un grup de vaguistes va aconseguir accedir a la sala de l'Auditori per expressar les seves protestes durant la celebraci¨® del concert de la prestigiosa Orquestra Simf¨°nica de R¨¤dio Col¨°nia (WDR) sota la direcci¨® del seu titular, Jukka-Pekka Saraste. El soroll provocat pels vaguistes, dins i fora de la sala, va trencar la concentraci¨® dels m¨²sics, va provocar errors i desajustaments i va impedir al p¨²blic gaudir de l'¨²ltim concert de la temporada d'Ibercamera.
La nit va comen?ar amb un soroll eixordador. A la porta d'acc¨¦s a l'Auditori de Barcelona, Josep Maria Prat, president d'Ibercamera, intentava rebaixar el clima de tensi¨® donant la benvinguda amb una encaixada de mans als abonats que accedien a l'interior de la sala despr¨¦s de travessar un passad¨ªs barrat amb protecci¨® policial.
Les xiulades, els crits ¨Ci tamb¨¦ insults¨C no presagiaven una vetllada musical pl¨¤cida. La uni¨® dels acomodadors de l'Auditori i el Liceu va multiplicar els seus efectius a les portes d'acc¨¦s a la sala simf¨°nica i van aconseguir que el soroll infernal de xiulets, botzines i sirenes es col¨¦s a l'interior de la sala, fet que va entorpir l'actuaci¨® dels m¨²sics.
Un grup de vaguistes, situats estrat¨¨gicament a les llotges laterals del segon i tercer pis, van esperar que, amb un quart d'hora de retard, s'inici¨¦s la vetllada; mentre la formaci¨® alemanya i el seu titular acompanyaven el jove violoncel¡¤lista armeni Narek Hakhnazaryan en el Concert per a violoncel d'Anton¨ªn Dvor¨¢k, van llan?ar fulls de m¨¤ des de diversos punts de la sala, fet que va provocant molt enrenou. Les curses dels vaguistes per evitar ser detinguts pel personal de seguretat van contribuir a trencar encara m¨¦s la concentraci¨® dels m¨²sics i el p¨²blic.
El concert, que va comen?ar amb un quart d'hora de retard, va ser sistem¨¤ticament entorpit per una acci¨® reivindicativa que va passar factura a l'orquestra, al director i de forma molt especial al jove violoncel¡¤lista Narek Hahnazaryan, avisat a ¨²ltima hora per substituir Natalia Gutman, que va cancel¡¤lar la seva actuaci¨® per malaltia. A m¨¦s dels nervis l¨°gics del debut, i encara m¨¦s tocant un dels concerts m¨¦s bells del repertori, va haver de fer front a un nivell de contaminaci¨® sonora que va impedir apreciar els matisos i la qualitat del so d'aquest jove m¨²sic, medalla d'or en l'¨²ltim Concurs Internacional Txaikovski de Moscou.
Malgrat les incid¨¨ncies, Hakhnazaryan va mostrar la seva personalitat amb un so rod¨®, ben controlat, una t¨¨cnica molt efica? i un sentit del cant que va oferir moments d'un lirisme profund. L'espectacular propina ¨Cun Lamento del compositor i violoncel¡¤lista itali¨¤ Giovanni Sollima que fusiona admirablement el cant amb el so del violoncel¨C va despertar aut¨¨ntic entusiasme pel desplegament de recursos t¨¨cnics i expressius.
Potser per l'anal¨ªtica i distant direcci¨® de Saraste, potser per la impossibilitat de gaudir del concert sense agressions sonores externes, amb el necessari silenci, l'actuaci¨® de la formaci¨® alemanya ¨Cuna miqueta descompensada i sorollosa a la Pat¨¨tica de Txaikovski que tancava el programa¨C no va aconseguir l'¨¨xit esperat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.