Pistoles, musclos i sugus
Berna Gonz¨¢lez Harbour i Carmen Moreno presenten les seves novel¡¤les a Negra y Criminal
La pan¨°plia de la novel¡¤la polic¨ªaca inclou pistoles, sogues, ver¨ª, musclos... Musclos? Doncs s¨ª, s¨®n habituals tamb¨¦ els musclos, sobretot si parlem de Negra y Criminal, la indispensable llibreria del g¨¨nere situada al barri de la Barceloneta, les suculentes bivalves regades amb vi de la qual resulten consubstancials a les activitats literariodelictives dels seus dissabtes.
?s m¨¦s estrany, per¨°, que s'associ?n a la novel¡¤la negra els sugus, els inefables caramels mastegables. ?s cert que, inventats el 1931, els sugus deuen el seu nom al terme escandinau suge, xuclar, i ¨¦s sabuda la preemin¨¨ncia escandinava en el g¨¨nere...
Per¨° si ahir hi havia sugus a la Negra y Criminal de Paco Camarasa no era perqu¨¨ els haguessin portat Jo Nesbo, Mankell o Peter Hoeg, sin¨® Berna Gonz¨¢lez Harbour, que no ¨¦s noruega, ni sueca ni danesa sin¨® de Santander. L'escriptora i periodista va portar un munt de sugus (que apareixen en la seva nova novel¡¤la) per endolcir la presentaci¨® de Los ciervos llegan sin avisar?(RBA) ¨Cuna hist¨°ria d'atmosfera ombr¨ªvola, amb elements terror¨ªfics, basada en una tremenda experi¨¨ncia personal de l'autora¨C, que es va fer a Negra y Criminal conjuntament amb la de la primera de Carmen Moreno, Una ¨²ltima cuesti¨®n?(que publica ara Lapsus Calami).
Camarasa va precedir les dues noies del crim amb un oport¨² speech sobre el m¨¦s ¡°memorable¡± del dia amb els canvis als Ajuntaments de Barcelona, Madrid i Val¨¨ncia. Carmen Moreno i Berna Gonz¨¢lez Harbour es van lloar m¨²tuament les seves novel¡¤les i van oferir claus sobre les pr¨°pies en un di¨¤leg molt suc¨®s puntejat per Camarasa i per algunes intervencions (¡°aix¨° ¨¦s un spoiler o un tr¨¤iler?¡±, ¡°volem comprar els llibres ja!¡±) de l'exquisit p¨²blic reunit per a l'ocasi¨®, entre el qual s'hi comptaven ¨Cd¨¦u n'hi do, com criden les pistoles, els musclos i els sugus¨C Andreu Mart¨ªn, Cristina Fern¨¢ndez Cubas, Santiago Roncagliolo, Gaby Mart¨ªnez i Carlos Zan¨®n.
Gonz¨¢lez Harbour va explicar que la novel¡¤la de la seva col¡¤lega tracta d'un crim en una petita comunitat que una ve?na en xandall mira d'esclarir. Moreno va destacar el tractament d'introspecci¨® i la barreja de llenguatges de Los ciervos?llegan sin avisar (que no est¨¤ protagonitzada per l'habitual comissari Ruiz). A poc a poc, les dues escriptores, sense perdre el somriure amable, ens van introduir en un m¨®n d'esgarrifan?a, abismant-nos en la part m¨¦s fosca de la condici¨® humana, fins i tot, la d'elles mateixes.
Totes dues van coincidir que no coneixes mai del tot la gent, sobretot el seu pitjor costat.
Moreno ho va exemplificar amb el fill d'un amic dels seus pares, que va matar i va esquarterar un amic a la banyera. I Gonz¨¢lez Harbour, amb el mort¨ªfer pilot de Germanwings, les primeres informacions del qual, va recordar, destacaven que era un ve¨ª exemplar. Quan la novel¡¤lista es va preguntar si potser no devem ser tots assassins en pot¨¨ncia, Carmen Moreno va explicar que un dia ella, d'adolescent, va estar a punt d'estampar contra un mur un xaval delinq¨¹ent que amena?ava el seu germ¨¤ petit amb una navalla. Gonz¨¢lez Harbour va relatar el fet que va viure, i que ¨¦s en el centre de la novel¡¤la: quan es va aturar a la carretera per soc¨®rrer un camioner est¨¨s a l'asfalt i aparentment agonitzant. Va estar acompanyant-lo fins que va arribar una ambul¨¤ncia per¨° no va saber mai qui era. Sempre va voler esbrinar-ho per¨° no va fer res, no s'hi va atrevir. Ho fa a?Los ciervos llegan sin avisar?la protagonista. I passa el que passa. ¡°Els ¨¦ssers humans som covards, i ho vaig resoldre amb la literatura¡±, va dir ahir la novel¡¤lista. Un bella frase que va quedar surant en l'aire de la llibreria com la fantasmag¨°rica fumera que es forma despr¨¦s d'un tiroteig.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.