Laurent Pelly posa en doina el m¨®n de Don Pasquale
La genial 'opera buffa' de Donizetti torna al Liceu despr¨¦s de gaireb¨¦ 30 anys d'abs¨¨ncia
El vell i rondinaire Don Pasquale fa gaireb¨¦ trenta anys que no trepitja el Liceu. Cosa rara tractant-se de l'¨²ltima gran 'opera buffa' italiana, una joia de Gaetano Donizetti que es va representar per ¨²ltima vegada el 1986 i que torna avui al coliseu barcelon¨ª en una producci¨® signada pel director d'escena franc¨¨s Laurent Pelly i dirigida musicalment pel vene?ol¨¤ Diego Matheuz. Inspirada "en el cinema c¨°mic itali¨¤", la posada en escena proposa un joc surrealista que converteix en malson el somni d'un anci¨¤ que es vol casar amb una joveneta. "La situaci¨® ¨¦s divertida, per¨° tamb¨¦ cruel i surrealista, perqu¨¨ quan la jove Norina arriba a casa seva posa tot el seu m¨®n en doina, literalment", explica Laurent Pelly.
El director d'escena converteix la casa de Don Pasquale en una esp¨¨cie de ratera en la qual el vell i gasiu personatge veur¨¤ literalment el seu m¨®n a l'inrev¨¦s en un espectacular gir de l'escenografia, feta per Chantal Thomas, que situa la seva c¨°moda butaca al sostre i posa el llum?als peus . El muntatge, amb deu funcions programades del 16 al 27 de juny, ¨¦s una coproducci¨® del Liceu amb el Festival de Santa Fe de Nou M¨¨xic (Estats Units) i l'?pera de San Francisco.
La producci¨® disposa de dos repartiments encap?alats pels baix-bar¨ªtons Lorenzo Regazzo i Roberto de Candia en el paper titular, les sopranos Valentina Nafornita i Pretty Yende (Norina), els tenors Juan Francisco Gatell i Antonino Siragusa (Ernesto) i els bar¨ªtons Mariusz Kwiecien i Gabriel Berm¨²dez (Malatesta).
Per celebrar el retorn de Don Pasquale, el Liceu convida tots els Pasquals i Pasquales ¨Cel teatre calcula que n'hi ha prop de 3.000 a Barcelona¨C a assistir gratis a una de les funcions, sempre que acudeixin al teatre amb un o m¨¦s acompanyants que hauran d'abonar la seva entrada.
Un dels atractius d'aquest muntatge ¨¦s el debut oper¨ªstic a Espanya del jove director d'orquestra vene?ol¨¤ Diego Matheuz (Barquisimeto, 1984), nou referent despr¨¦s de Gustavo Dudamel de l'¨¨xit del Sistema d'Orquestres creat per Jos¨¦ Antonio Abreu a Vene?uela. Jove i amb gran experi¨¨ncia ¨Cel 2011 va assumir la direcci¨® musical del llegendari teatre La Fenice de Ven¨¨cia, c¨¤rrec que va deixar el mes de desembre passat¨C Matheuz considera Don Pasquale com "una absoluta obra mestra".
"?s una ¨°pera perfecta, amb una partitura molt inspirada, omple de matisos subtils que recreen l'acci¨® i el car¨¤cter dels personatges. La producci¨® omple d'energia l'escenari, amb molt moviment i tinc la sort de tenir dos repartiments genials", explica Matheuz, que destaca "l'actitud oberta de l'orquestra del Liceu a l'hora de treballar els detalls d'una partitura que fa tants anys que no toquen".
Despr¨¦s d'aconseguir ¨¨xits rotunds al Liceu en els ¨²ltims cinc anys amb t¨ªtols com La fille du r¨¦giment, de Donizetti, Les contes d'Hoffmann, d'Offenbach, i Cendrillon, de Massenet, Pelly torna a enfrontar-se a un cl¨¤ssic del repertori buffo itali¨¤. "Els personatges de Don Pasquale s¨®n arquetips de la Commedia dell'Arte i la seva ess¨¨ncia es mant¨¦ viva en l'esperit de les com¨¨dies cinematogr¨¤fiques italianes de les d¨¨cades de 1950 i 1960 protagonitzades per Alberto Sordi, Vittorio Gassman i Marcello Mastroiani".
La com¨¨dia ¨¦s, sens dubte, l'espai en qu¨¨ Pelly se sent m¨¦s a gust i entre els seus autors preferits destaquen Offenbach i Donizetti, autor que ocupa la seva agenda imminent amb dos projectes; la divertida com¨¨dia Viva la mamma i una incursi¨® en l'¨°pera seriosa, Lucia di Lammermoor. Com ¨¦s habitual en els seus muntatges, el director d'escena franc¨¨s tamb¨¦ signa el vestuari.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.