La ind¨²stria musical, salvada en ¡®streaming¡¯
Les companyies discogr¨¤fiques i distribu?dores s'encomanen a les subscripcions tipus Spotify per sortir del t¨²nel. Apple ¨¦s l'¨²litma a sumar-s'hi
Sant Streaming ja ¨¦s?aqu¨ª, sant Streaming ja ha arribat, i a ell s'ha encomanat tota una ind¨²stria que no acabava de veure la llum al final del t¨²nel. Aquest negoci que se n'anava en orris, que veia com les vendes en CD no feien m¨¦s que baixar, i les desc¨¤rregues de webs d'enlla?os, proliferar, ha trobat en el model de subscripcions d'una mica menys de deu euros al mes (per un acc¨¦s il¡¤limitat a gran part de la m¨²sica que un pugui imaginar) una taula de salvaci¨®. Aix¨° s¨ª, els m¨²sics no en surten gaire ben parats en el repartiment del nou past¨ªs. Clamen que nom¨¦s els arriben les engrunes; business as usual, d'altra banda.
La llum l'ofereixen algunes dades que conviden a un moderat i temperat optimisme. I la irrupci¨® al mercat de l'streamig?d'un gegant com Apple indica per on pot anar el futur (o gaireb¨¦, millor, el present) d'un negoci que s'obre a una compet¨¨ncia m¨¦s gran: la firma de Cupertino inicia a partir del dimarts un moviment que en la pr¨¤ctica suposa frenar l'auge de la plataforma sueca Spotify i facilitar la migraci¨® d'una part dels seus clients, compradors a iTunes, a un model de pagament mensual de 9,90 d¨°lars per acc¨¦s a escoltar m¨¦s de 30 milions de can?ons.
A c¨°pia de 'streaming'
El debat de l'streaming?recorre tots els estrats de la ind¨²stria musical, d'artistes a discogr¨¤fiques, de distribu?dores. A continuaci¨® extractes de les entrevistes que fem amb diferents persones per a l'elaboraci¨® d'aquest reportatge.
Santi Balmes, cantant de Love of Lesbian. "Com sempre, el m¨²sic veu com uns altres juguen amb la seva pilota. No m'estranya que gent com Thom Yorke retiri les can?ons d'aquest tipus de plataformes".
Paul Bridley, CEO de Music Ally, consultora de m¨²sica i tecnologia: "Apple pot dominar el mercat. Pot acabar sent el que ¨¦s Amazon als llibres. I el sector dels llibres no est¨¤ entusiasmat amb el fet que una plataforma dicti els termes" .
Juanma Latorre, guitarrista de Vetusta Morla: "Sobre el paper, el model de l'streaming?¨¦s una bona idea: l'alternativa ¨¦s no vendre discos. Nosaltres ho vivim com una oportunitat, per¨° el nostre cas ¨¦s particular, perqu¨¨ ho vivim com a artistes i com a companyia discogr¨¤fica [editen en el seu propi segell]. Hi ha altres artistes que no opinen igual. ?s, a dia d'avui, una opci¨® de futur perqu¨¨ avui representa poc pel que fa al que rebem per venda f¨ªsica. Per¨° la venda f¨ªsica no puja; i la digital, s¨ª".
Nando Luaces, CEO de la distribu?dora Altafonte: "Els grans artistes i segells surten molt ben parats en el nou escenari. Als artistes i segells petits no els va tan b¨¦. A curt termini, guanya l'artista global. Els artistes ara estan en mala situaci¨® perqu¨¨ el negoci ¨¦s petit".
Mark Kitcatt, director d'Everlasting Records, membre de l'UFI i de Merlin, associaci¨® de productors independents: "L'streaming?creixer¨¤ exponencialment. A la llarga, tot ser¨¤ de pagament. Apple necessitava reconvertir el negoci d'iTunes; sin¨®, Spotify podia acabar amb ells".
Manuel Torresano, del segell Siesta Records, i la distribu?dora Music as usual: "El futur estar¨¤ en les playlist. En els prescriptors. A la gent li agrada que li recomanin m¨²sica".
Antonio Guisasola, president de Promusicae: "La gent s'ha anat acostumant al fet que els continguts estiguin disponibles. El que passa amb la m¨²sica tindr¨¤ influ¨¨ncia en altres sectors culturals com els llibres, pel¡¤l¨ªcules. La clau ¨¦s trobar l'equilibri en el preu. La demanda hi ser¨¤".
Apple Music desembarca oferint un per¨ªode de prova gratis de tres mesos a qui s'hi vulgui apuntar. Transcorregut aquest termini, arrencar¨¤ la f¨®rmula de pagament ?¡ªels preus fora dels EUA encara no han estat comunicats¡ª. Aposta d'aquesta manera pel model de subscripci¨® amb el qual ha obert bretxa Spotify, la plataforma sueca que ha aconseguit el miracle que la gent pagui per escoltar m¨²sica i no per posseir-la. Una cosa que semblava una entel¨¨quia quan el suec Daniel EK la va presentar l'any 2008 en un escenari on les desc¨¤rregues de webs d'enlla?os i pirates eren moneda corrent (i a Espanya, de manera m¨¦s que notable).
Els consums canvien, les ind¨²stries s'adapten. Avui, la gent vol portar la m¨²sica al m¨°bil, la vida gira al voltant d'aquest dispositiu, i sant Streaming ofereix acc¨¦s il¡¤limitat a la m¨²sica a qualsevol lloc i sense necessitat ni tan sols de wifi. D'aqu¨ª sorgeix el seu auge.
Uns 41 milions de persones en aquest planeta ja paguen per estar subscrits a plataformes com Spotify o Deezer (dada de 2014). El 2013 eren 28 milions. Fa cinc anys, el 2010, amb prou feines 8 milions, segons indiquen les xifres de l'IFPI (sigles en angl¨¨s de la Federaci¨® Internacional de la Ind¨²stria Fonogr¨¤fica), que representa 1.300 companyies discogr¨¤fiques del globus. Els ingressos per streamig?van cr¨¦ixer un 39% entre 2013 i 2014 fins a aconseguir una mica m¨¦s de 140.000 milions d'euros.
Prop de la meitat dels ingressos ve ja per la via digital, i d'ells, entre el 50% i el 75%, segons els pa?sos, prov¨¦ de l'streaming. A Su¨¨cia, per exemple, aquest ja suposa un 90% del mercat. ¡°Assistirem a un creixement sostingut de l'streaming?en els propers cinc anys¡±, vaticina Antonio Guisasola, president de Promusicae, que representa m¨¦s de 131 discogr¨¤fiques a Espanya, ¡°¨¦s un fenomen imparable¡±.
L'streaming?creix i les desc¨¤rregues legals s'estanquen. Per aquest motiu Apple ha empr¨¨s un moviment que suposa adaptar-se al nou escenari. Els clients tradicionals d'iTunes tindran l'opci¨® de passar-se al seu servei de streaming, amb molt suport en recomanacions i prescriptors. Si aconsegueix que un 10% dels seus 800 milions de clients estigui disposat a migrar a la nova plataforma, els seus 80 milions de subscriptors multiplicarien per quatre els 20 milions que acredita Spotify. ?s el c¨¤lcul que fa Nando Luaces, conseller delegat de la distribu?dora independent Altafonte, per il¡¤lustrar el nou panorama: ¡°El model digital no t¨¦ marxa enrere¡±, resumeix, ¡°i l'streaming?¨¦s la clau¡±.
La irrupci¨® d'Apple, amb el seu poder¨®s compte de resultats, canvia el tauler i suposa una amena?a per Spotify, que gaireb¨¦ exercia com un monopoli en pa?sos com Espanya. La signatura que comanda Tim Cook compta amb bon m¨²scul financer ¡ªen l'¨²ltim trimestre de 2014 va batre tots els r¨¨cords i va guanyar 6.040 milions d'euros¡ª, amb la qual cosa la companyia pot assumir p¨¨rdues en aquesta batalla en la qual la capacitat d'aguant fins a la normalitzaci¨® del model ¨¦s assumpte clau. Spotify acaba d'aixecar 446 milions d'euros en una ronda de finan?ament, per¨° ¨¦s una empresa en p¨¨rdues ¡ª162 milions d'euros¡ª: la signatura sueca ha de destinar el 70% dels seus ingressos a pagar royalties a les discogr¨¤fiques (la major part, a les tres majors, Universal, Sony i Warner, que, de fet, participen en l'accionariat de la companyia).
Pandora, ben implantada als EUA; Deezer, amb gran pres¨¨ncia a Fran?a; Tidal, impulsada pel raper Jay-Z amb Madonna com a aliada, i Google Play Music (a l'espera de veure qu¨¨ passa amb la plataforma de YouTube, Music Key) s¨®n alguns dels competidors del nou tauler.
Uns 41 milions de persones paguen ja una quota mensual per accedir a m¨²sica. El 2013 eren 28 milions
Els equilibris de poder del nou escenari s'estan definint. I el desembarcament d'Apple ha estat, en els seus proleg¨°mens, com una gerra d'aigua freda. La setmana passada, els segells i artistes indies de tot el m¨®n estaven espantats (i indignats) davant la possibilitat de no cobrar royalties durant els tres primers mesos de prova. La signatura de la poma havia arribat a un acord amb les majors, per¨° no amb els segells petits. Les cr¨ªtiques de la cantant nord-americana Taylor Swift (que ja va retirar les seves can?ons de Spotify) va for?ar la marxa enrere d'Apple, que pagar¨¤ tamb¨¦ les indies. ¡°Per¨°, en qualsevol cas, el moviment d'Apple em sembla preocupant¡±, manifesta Paul Bridley, cofundador i CEO de la consultora de m¨²sica i tecnologia Music Ally.
El nou ecosistema no sembla bandejar, ara com ara, els vells equilibris entre forts i febles. ¡°Spotify estableix les tarifes amb les grans discogr¨¤fiques, per¨° nosaltres no hi hem intervingut¡±, es queixa amargament Santi Balmes, cantant del grup catal¨¤ Love of Lesbian. ¡°Canvia el model i, al final, el m¨²sic ¨¦s el pringao¡±. Juanma Latorre, guitarrista de Vetusta Morla, un grup que s'ha fet un lloc des de la independ¨¨ncia i que ha conquistat altes cotes de mercat, incideix: ¡°L'artista sempre s'ha endut les engrunes, que abans eren d'un pa de pag¨¨s i ara s¨®n d'un pa de motlle¡±.
Vetusta Morla va apostar per muntar la seva pr¨°pia discogr¨¤fica per aix¨°: per no quedar-se amb les engrunes. I Latorre es mostra esperan?at amb el nou model: m¨¦s del 60% dels ingressos digitals del grup ja v¨¦nen via streaming. Com que ells s¨®n els propietaris de la discogr¨¤fica, cobren m¨¦s que qualsevol altre artista. ¡°Queda pendent¡±, matisa, ¡°configurar un model just en el qual no es repeteixin les iniquitats del model anterior¡±.
Mentre la ind¨²stria musical comen?a a veure una t¨¨nue llum al final del t¨²nel, amb els seus clarobscurs, altres ind¨²stries culturals i de prove?dors de continguts observen, atents, la jugada. La m¨²sica va ser la primera a trobar-se de cara amb la revoluci¨® digital. I pot ser la primera a trobar l'anhelat i esbombat model de negoci per a la nova era.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.