Art de laboratori per a un museu
Obres de Borrass¨¤, Martorell i altres artistes clau del rom¨¤nic i el g¨°tic conformen la donaci¨® m¨¦s espectacular al MNAC en 40 anys, a c¨¤rrec dels propietaris d'Almirall
¡°?s un fet hist¨°ric: ¨¦s un dels ingressos m¨¦s destacats de tota la hist¨°ria del museu, des de la seva creaci¨® el 1934¡±. Ho afirma Jordi Camps, conservador en cap d'art rom¨¤nic del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), despr¨¦s de l'acord entre la Generalitat i Antonio Gallardo Ballart, president dels laboratoris farmac¨¨utics Almirall, per a la donaci¨® de 17 obres rom¨¤niques i g¨°tiques de la seva col¡¤lecci¨® privada.
El conjunt es compon en un 25% per obres d'art rom¨¤nic, l'adquisici¨® de les quals resulta pr¨¤cticament impossible tant pel cost molt elevat, com per la seva escassetat al mercat. ¡°Es tracta de fragments de pintures murals procedents de Catalunya i Castella que es remunten als segles XII i XIII, la introducci¨® d'aquestes permetr¨¤ completar i equilibrar alguns aspectes de la col¡¤lecci¨® permanent¡±, indica Camps, que dirigeix el departament des de 2005. El gruix de la donaci¨®, un 75%, reuneix obres d'art g¨°tic dels principals artistes catalans de l'¨¨poca. ¡°Hi ha pintures dels artistes clau del XIV i XV, com Serra, Llu¨ªs Borrass¨¤, Bernat Martorell, Mart¨ªn Bernat i Nicol¨¢s Franc¨¦s¡±, assegura Camps, destacant la inclusi¨® de Borrass¨¤, fins ara insuficientment representat en les col¡¤leccions del MNAC.
Encara que les obres es donaran a con¨¨ixer detalladament a la tardor, dues ja van visitar abans el MNAC: un fragment de pintura mural del XII procedent d'Estaon, que va participar en la mostra El Rom¨¤nic i el Mediterrani, i Santa Ll¨²cia repartint almoines, de Bernat Martorell, que es va exhibir a Catalunya 1400.
¡°?s una col¡¤lecci¨® selecta i rigorosa, que es va reunir amb discreci¨® i molt encert, en la gran tradici¨® de les aportacions de la societat civil catalana al museu iniciades als anys 40 amb Francesc Camb¨®¡±, explica Camps.
Fa gaireb¨¦ 40 anys que no es verificava un ingr¨¦s d'aquesta envergadura en art antic. ¡°Per trobar llegats aix¨ª cal remuntar-se a la donaci¨® de Mat¨ªas Muntadas el 1956, molt important per les seves taules g¨°tiques; la col¡¤lecci¨® que Jaume Espona va llegar a la Junta de Museu el 1958 i que inclou la Mare de D¨¦u de Ger; la col¡¤lecci¨® Bertrand el 1970 i la de Pedro Fontana el 1976¡±, enumera Camps. Les obres encara no estan al MNAC i s'estudia si es presentaran conjuntament abans d'ocupar els seus llocs o s'exhibiran ja en l'exposici¨® permanent.
La donaci¨® ¨¦s fruit de l'acord entre el col¡¤leccionista i els Departaments d'Economia i Coneixement i Cultura de la Generalitat, per la qual cosa el 50% ha estat per daci¨®, ¨¦s a dir com a pagament d'impost, i l'altre 50% donaci¨® pr¨°piament. La normativa tribut¨¤ria preveu que els contribuents puguin pagar impostos amb obra d'art catalogada: les peces s¨®n valorades per la Junta de Qualificaci¨®, Valoraci¨® i Exportaci¨® de B¨¦ns del Patrimoni Cultural. Despr¨¦s d'establir un acord amb el contribuent, les obres s'incorporen al Cat¨¤leg del Patrimoni Cultural Catal¨¤ i la seva propietat passa a la Generalitat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.