Mar¨ªa Pag¨¦s es carrega el ¡°mite manipulat¡± de ¡®Carmen¡¯
La bailaora sevillana estrena aquest dijous el seu nou espectacle al Festival de Peralada
¡°Mai he cregut que la Carmen fos una dona lliure, ¨¦s un invent dels homes, la seva vida la va escriure un home i al llarg de la hist¨°ria ha estat un mite manipulat pel sexe mascul¨ª. La meva Carmen ¨¦s diferent; ¨¦s una dona poli¨¨drica, forta, feble, valenta, covarda, la meva hero?na t¨¦ la cara de totes les dones¡±, afirma la bailaora sevillana, que presenta dijous que ve, al capdavant de la seva companyia, l'espectacle Yo, Carmen al Festival de Peralada.
¡°He concebut la meva versi¨® de Carmen allunyada de la que han creat altres core¨°grafs com Antonio Gades o Ram¨®n Oller. Al meu espectacle no hi ha un Don Jos¨¦ ni un torero. El seu protagonista ¨¦s una dona, un ¨¦sser hum¨¤ i no un objecte de les passions masculines¡±, explica Pag¨¦s.
Aquesta bailaora i core¨°grafa ¨¦s una dona valenta que a trav¨¦s del seu ball madur i intel¡¤ligent ofereix obres compromeses amb el seu temps, cosa que no resta autenticitat al seu flamenc, ¨²nicament l'insereix, amb ast¨²cia, en la modernitat. El seu ball fara¨°nic i majestu¨®s tanca els secrets del ball de ra?a i el seu bell i voluptu¨®s braceig expressa una infinitat de passions mentre que el seu savi i erudit zapateado irromp a terra amb una eleg¨¤ncia inaudita.
Amb Yo, Carmen, Pag¨¦s ha volgut anar m¨¦s lluny que en altres ocasions i donar veu a les dones en general i per aix¨° ha pres d'excusa el mite de la cigarrera de Merim¨¦e. Un aut¨¨ntic repte per a aquesta magn¨ªfica balladora.
¡°Per crear la meva versi¨® de Carmen he fet un treball de recerca sobre dones que he conegut i les vides de les quals m'han impressionat, una actriu russa de l'¨¨poca de Stalin, la propiet¨¤ria d'una casa de geishes a T¨°quio, una dona nigeriana i la filla d'un activista aborigen d'Austr¨¤lia. Tamb¨¦ he tingut contacte amb associacions de dones maltractades. De totes aquestes viv¨¨ncies he creat la meva hero?na¡±, afirma.
L'espectacle est¨¤ dividit en deu escenes, en una narraci¨® potent i ¨¤gil, que es desenvolupa a trav¨¦s de solos i coreografies corals. Els diferents pals del flamenc i la m¨²sica de Bizet, juntament amb la m¨²sica original creada per Rub¨¦n Levaniegos, van filant i expressant els sentiments que tanquen l'¨¤nima de la dona contempor¨¤nia. En escena amb Pag¨¦s hi haur¨¤ sis bailaores i dos bailaors, a m¨¦s de la m¨²sica en directe a c¨¤rrec de cinc m¨²sics? i dos cantants de flamenc.
¡°En l'espectacle tamb¨¦ m'he volgut servir de la poesia per expressar-me, aix¨ª s'interpreten textos i poemes de Mar¨ªa Zambrano, Akiko Yosano, Margarite Yourcenar i Forug Farrojzad, entre d'altres¡±, manifesta Pag¨¦s.
Un altre dels al¡¤licients de l'espectacle ¨¦s el vestuari, obra de la mateixa Mar¨ªa Pag¨¦s, que afirma: ¡°He concebut els vestits com una prolongaci¨® i extensi¨® de la nostra pell, crom¨¤ticament, es tracta d'un vestit de color carn, que recull la diversitat de la pell humana amb els seus matisos¡±. La dramat¨²rgia de Yo, Carmen ¨¦s d'El Arbi El Harti, director adjunt de la company¨ªa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.