T¨¤rrega s¡¯acomiada entre el riure i el dol
La 35a edici¨® de la fira teatral aconsegueix omplir el 85% de l'aforament de les sales
Si alg¨² diu encara que el claqu¨¦ est¨¤ passat de moda, segurament no va anar diumenge a la clausura de la 35a edici¨® de la Fira del Teatre de T¨¤rrega. La core¨°grafa nord-americana Michel Dorrance va demostrar que ¨¦s possible treure la caspa al tap-dance, generalment associat a senyors amb frac en blanc i negre, fusionant-lo amb el?breakdance i la dansa experimental; el seu espectacle?ETM: The initial approach va posar dempeus el p¨²blic de la seva estrena en el Col¡¤legi Sant Josep, que es va esgargamellar demanant un bis, i va ajudar a arrodonir la bona temporada firal feta per les sales de T¨¤rrega. Amb 13.000 localitats ocupades, la Fira ha omplert el 85% d'aforament de la seva programaci¨®, i ha superat en un 5% les xifres ocupaci¨® respecte a l'any passat. Aquestes dades no observen la progressi¨® dels espectacles de carrer, marca de la casa del festival, encara que un passeig per les places i carrers plens a vessar de la ciutat era suficient per confirmar que l¡¯ADN de T¨¤rrega es mant¨¦ intacte. No hi ha res que tregui protagonisme als malabars i a les acrob¨¤cies de sempre.
ETM: The initial approach era una dels 30 estrenes presentades aquest any a T¨¤rrega, el 54% d'una programaci¨® que inclo?a 54 companyies i en la qual es va apostar per les arts visuals i les companyies petites. Aquestes, amb m¨¦s tend¨¨ncia a experimentar amb els formats i a sortir de la zona de confort, van ser de les m¨¦s aplaudides del certamen. ?s el cas del Wasted d¡¯?ntims Productions, que va esgotar entrades amb la seva escenografia capa? d'incloure el p¨²blic en el xivarri d'una macrodiscoteca de pol¨ªgon industrial de Lleida. O d¡¯A house is not a home, de la companyia barcelonina Ign¨ªfuga, que plantejava una adaptaci¨® a l'aire lliure de l¡¯Interior, de Maurice Maeterlinck. En aquesta ¨²ltima, una dona i un home observen des d'un cotxe l'interior d'una casa, on es troba la fam¨ªlia a la qual han de comunicar la mort d'un dels seus membres; els espectadors podien escoltar la seva conversa, en qu¨¨ anticipaven el drama que es desenvoluparia a l'estan?a, amb auriculars sense fils.
De fet, la q¨¹esti¨® del dol i el trauma per la p¨¨rdua d¡¯¨¦ssers estimats va florir aqu¨ª i all¨¤ al llarg de la Fira. Ja el primer¨ªssim espectacle, Cuando todos pensaban que hab¨ªamos desparecido, abordava la q¨¹esti¨® mitjan?ant una conversa al voltant d'una taula preparada per al Dia dels Morts, festivitat mexicana que se celebra per als (i es cuina per als) que no hi s¨®n. La coproducci¨® de Vaca 35 i Teatro de Cerca va ser el tema del festival que es comentava durant els quatre dies de durada, i va conv¨¨ncer el p¨²blic de T¨¤rrega amb els seus plats cuinats a foc lent i en directe, les seves al¡¤lusions als afusellats i desapareguts de totes les guerres ¨Ca Ayotzinapa, Srebrenica, Granada o Macondo¨C, i les sentides evocacions dels actors als seus morts. Tamb¨¦ el p¨²blic infantil va poder pujar a compartir les seves experi¨¨ncies doloroses en espectacles participatius com el de Carla Rovira,Most of all, you¡¯ve got to hide it from the chicks.Perqu¨¨ no tot ¨¦s riure, ni tan sols a la festa del circ i el teatre.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.