Miserachs, versi¨® ¡®collage¡¯
El Macba reprodueix, en un arriscat muntatge escenogr¨¤fic, l'homenatge que el fot¨°graf va fer a Barcelona en un llibre el 1964
El 2011, l'Arena i la Mar van dipositar l'arxiu fotogr¨¤fic del seu pare, Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998), al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba),?unes 80.000 imatges, a m¨¦s de 2.500 fulls de contactes i documentaci¨® personal. L'acord, per 25 anys renovables, no comportava cap transacci¨® econ¨°mica ¨Ca difer¨¨ncia del que van fer els fills d'Agust¨ª Centelles amb l'arxiu del seu pare el 2009¨C, per¨° s¨ª que implicava el comprom¨ªs de restaurar, classificar i digitalitzar el material. Tamb¨¦ d'exhibir-lo. ?s el que ha fet el Macba en l'exposici¨® Miserachs Barcelona,?un viatge que embolcalla, gaireb¨¦ literalment, en el temps la Barcelona dels anys seixanta que Miserachs va retratar en la seva obra m¨¦s destacada: Barcelona, blanc i negre, un fotollibre que reuneix prop de 400 imatges dels carrers de la ciutat en plena transformaci¨® i, sobretot, la vida quotidiana dels seus habitants.
A l'exposici¨®, el Macba, en comptes de presentar les fotografies que Miserachs va fer entre els 25 i els 27 anys, ha optat per col¡¤locar c¨°pies, ampliades i disposades en grans murals en forma de collage i projeccions, en un arriscat muntatge escenogr¨¤fic, que envolta el visitant i el converteix en un barcelon¨ª m¨¦s ¨Ces fa estrany no veure a les fotografies cap turista¨C que passeja pels carrers de Barcelona de mitjan segle passat.
Un immens mural format per deu fotografies de Miserachs rep els visitants. Il¡¤lustra la geografia de la ciutat i les maneres d'accedir-hi, passant del port a la muntanya. S¨®n vistes generals que donen pas a la perif¨¨ria de Barcelona i als edificis que comen?aven a ocupar aquesta zona de la ciutat de l'extraradi. Despr¨¦s, una dels carrers (formada per grans instant¨¤nies de diferents zones de la ciutat) plenes de gent, i m¨¦s tard, una mena d'¨¤gora en la qual es projecten, retallades sobre un fons de colors canviants, les figures de molts dels barcelonins que Miserachs va immortalitzar amb la seva Leica. S'hi poden veure grups d'humils dones o nens, amb senyores a l'¨²ltima moda cenyides en faldilles de tub, gu¨¤rdies urbans i serenos, treballadors i zones d'oci i diversi¨®. Al final, en una gran pantalla es projecta, p¨¤gina per p¨¤gina, el llibre que va publicar Editorial Aym¨¤ i que va ser un ¨¨xit de vendes, ja que el va reeditar en tres ocasions i ha acabat sent un objecte de culte i un llibre molt buscat en les llibreries d'ocasi¨®.
"Les imatges estan vives", ha remarcat el comissari i especialista Horacio Fern¨¢ndez, que ha aventurat que les exposicions de fotografies han de tendir m¨¦s cap a aquest tipus de muntatge que no pas a mostrar les imatges originals. "?s una lectura est¨¨tica, hist¨°rica i sobretot emocional¡±. Es tracta, segons el comissari, d'una esp¨¨cie de "conte, amb imatges en qu¨¨, en paraules de Miserachs, no hi passa res, la imatge sembla que s'ha captat a l'atzar, ja que funcionen amb el context del llibre". Per aix¨°, no hi ha r¨¨tols explicatius sobre quin carrer o zona de la ciutat estem veient.
¡°No s¨¦ si a ell li agradaria¡±
El muntatge, que impactar¨¤ m¨¦s d'un, va rebre ahir poques lloances de la germana del fot¨°graf. Toni Miserachs va assegurar que se sentia sorpresa, sobretot per la tercera sala, en la qual es projecten les figures que va fotografiar el seu germ¨¤ retallades. Tamb¨¦ trobava a faltar que no s'exposessin fotografies "en el format en el qual estic acostumada a veure-les, deu ser que s¨®c gran", comentava ir¨°nica. Fins i tot va arribar a assegurar: "No s¨¦ si a ell li agradaria", referint-se al seu germ¨¤. Tampoc confia que millori la cosa quan al novembre s'inauguri a la sala contigua, tal com va anunciar el gerent del Macba, Joan Abell¨¤, una exposici¨® que mostri l'arxiu complet de l'artista, que ja ha estat digitalitzat i estudiat en profunditat al Centre d'Estudis i Documentaci¨® del museu.
Amb motiu de l'exposici¨®, el museu i l'editorial RM han coeditat dues versions del llibre i han organitzat un seminari internacional sobre fotollibres i museus previst per al mateix mes de novembre.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.