El primer gran Verdi
El Liceu rep ¡®Nabucco¡¯, la primera explosi¨® de talent de Giuseppe Verdi
El Liceu aixeca el tel¨® el proper 7 d¡¯octubre amb Nabucco, la primera explosi¨® de talent de Giuseppe Verdi. Res va ser igual en el panorama oper¨ªstic itali¨¤ a partir de l¡¯estrena, el 1842, a la Scala de Mil¨¤, de la tercera ¨°pera d¡¯un jove compositor destinat a regnar en l¡¯escena l¨ªrica del seu temps. ?pera de grans veus, torna al coliseu de la Rambla en un muntatge dirigit musicalment per Daniel Oren i esc¨¨nicament per Daniele Abbado que t¨¦ com a grans protagonistes el bar¨ªton Ambrogio Maestri i la soprano Martina Serafin.
Malgrat ser una de les 20 ¨°peres m¨¦s representades del repertori, feia m¨¦s de tres d¨¨cades que el Liceu no programava un muntatge esc¨¨nic d¡¯aquest extraordinari t¨ªtol; ho va fer per ¨²ltima vegada el 1985, dirigit per Romano Gandolfi, encara que el 2006 va oferir una vibrant versi¨® de concert dirigida per Nello Santi; torna, doncs, Nabucco amb tots els honors, per obrir la temporada oper¨ªstica amb 10 funcions fins al proper 22 d¡¯octubre.
¡°Parlar de Verdi ¨¦s parlar de la universitat del cant¡±, exclama Ambrogio Maestri, un dels millors bar¨ªtons del moment, que torna al Liceu per donar vida a Nabucco, protagonista d¡¯aquest drama l¨ªric d¡¯ess¨¨ncies b¨ªbliques amb llibret de Tem¨ªstocle Solera. ¡°Verdi crea el primer gran paper protagonista per a bar¨ªton, amb una tessitura molt aguda i una extensi¨® que t¡¯obliga a ser prudent per no quedar-te sense energia en la colossal escena final¡±, assegura Maestri.
En aquesta ¨°pera, Verdi crea un personatge femen¨ª d¡¯una for?a incre?ble: Abigaille, una aut¨¨ntica soprano drammatica d¡¯agilit¨¤ que s¡¯ha d¡¯enfrontar a una inclement tessitura i alternar moments de cant ¨ªntim amb escenes d¡¯agilitat espectaculars. ¡°?s un personatge t¨¨cnicament molt dif¨ªcil, per¨° meravell¨®s en la seva rica expressivitat; ¨¦s una dona forta i decidida que se sent tra?da i busca venjan?a¡±, assegura Martina Serafin.
El baix Vitalij Kowaljow, el tenor Roberto De Biasio i la mezzosoprano Marianna Pizzolato completen el primer dels dos repartiments que presenta el teatre; en el segon, els principals papers s¨®n a c¨¤rrec de Luca Salsi, Tatiana Melnychenko, Enrico Iori i Alejandro Roy.
Entre les seves grans escenes corals, Nabucco cont¨¦ una de les p¨¤gines m¨¦s famoses de la hist¨°ria de l¡¯¨°pera, Va pensiero, que en la It¨¤lia de Verdi, ocupada per l¡¯ex¨¨rcit austr¨ªac, va cobrar la dimensi¨® d¡¯himne nacional contra l¡¯opressi¨®.
¡°?s una ¨°pera que pot parlar del present, i el p¨²blic de cada pa¨ªs pot sentir-la de forma diferent¡±, explica el director d¡¯escena Daniele Abbado. ¡°Parla de la identitat d¡¯un poble, el poble hebreu, i la cerca de la seva identitat a trav¨¦s del sofriment, la humiliaci¨®, l¡¯exili i el risc¡±, diu.
El muntatge ¨¦s una coproducci¨® de la Scala de Mil¨¤ que va estrenar el 2013 la Royal Opera House Covent Garden de Londres, que el mateix any el va gravar en DVD, amb Pl¨¢cido Domingo, el Liceu i l¡¯?pera L¨ªrica de Chicago. ¡°?s un muntatge senzill i funcional, amb un ¨²nic descans i dos canvis d¡¯escena; el temps de les megaproduccions ha passat, ara ¨¦s el moment de centrar-nos en les veus i en el teatre des d¡¯una sensibilitat moderna¡±, comenta Abbado, que debuta al Liceu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.