El cinema de terror i fant¨¤stic ja crida al Festival de Sitges
Arrenca el certamen de cinema fant¨¤stic i de terror m¨¦s important d¡¯Europa
Cues per entrar a l'auditori, cues per comprar alguna cosa de menjar r¨¤pid, cues a l'estaci¨® del tren de rodalies¡ La 48a edici¨® del Festival de Cinema Fant¨¤stic i de Terror de Sitges, que comen?a avui divendres i s'acaba el 19 d'octubre, ¨¦s un certamen pensat nom¨¦s per al p¨²blic. L'any passat ja va tenir 180.000 visitants. ?s la seva aposta i funciona des de fa anys. Fins i tot els jurats pateixen la seva desaforada programaci¨®: el de la secci¨® oficial ha de jutjar 38 pel¡¤l¨ªcules, que veuran com a molt en vuit dies. M¨¦s que un comit¨¨ de selecci¨®, sembla que el festival tingui un comit¨¨ d'elecci¨®, que decideixi a quina secci¨® va cada pel¡¤l¨ªcula.
Per¨° en aquesta desmesura, el p¨²blic addicte a aquests g¨¨neres gaudeix. I els directors de les pel¡¤l¨ªcules, tamb¨¦. No hi ha certamen m¨¦s feli? per a un cineasta que el de Sitges, on l'audi¨¨ncia gaudeix de cada moment de terror, de cada cop salvatge, de cada raig de sang o cada fantasma inesperat. S¨ª, importa la qualitat de les pel¡¤l¨ªcules, per¨° molt m¨¦s el fet de gaudir-ne i ovacionar-les en grup.
I combinant qualitat i pors prim¨¤ries, el festival inaugura les seves projeccions avui amb The witch, de Robert Eggers ¨Cque, despr¨¦s de guanyar amb aquest film el premi a millor direcci¨® a Sundance, pot triar la seva seg¨¹ent pel¡¤l¨ªcula entre desenes d'ofertes¨C. A The witch, una fam¨ªlia dels primers colonitzadors anglosaxons d'Am¨¨rica del Nord sofreix a la seva recentment estrenada granja l'adveniment del diable. De tanta senzillesa com contund¨¨ncia, amb una barreja d'antropologia, religiositat exacerbada i aposta pel terror pur, en un escenari a l'altura dels contes infantils, a The witch no hi ha trucs a l'estil M. Night Shyamalan. Nom¨¦s por.
Per al seu tancament, Sitges aposta per Into the forest, de Patricia Rozema, amb Ellen Page i Eva Rachel Wood com dues germanes que sobreviuen en un m¨®n on una apagada massiva ha portat la humanitat fins a la seva propera extinci¨®. Tamb¨¦ hi concursaran la desassossegant Vulcania, de Jos¨¦ Skaf, una imaginativa reflexi¨® sobre opressors i oprimits.
Entre mig, 169 pel¡¤l¨ªcules, i tota mena de picades d'ullet i apostes que se surten de l'esquema del festival perqu¨¨, com apuntava el seu director, ?ngel Sala, a la presentaci¨® a Madrid, "al certamen hi cap de tot". Des de projectar com a homenatge a Bigas Luna Segon origen, de Carles Porta, el malson apocal¨ªptic que no va arribar a poder dirigir el mort cineasta, a mostrar l'¨²ltima versi¨® de Macbeth, dirigida per Justin Kurzel, amb Michael Fassbender i Marion Cotillard: no nom¨¦s ¨¦s l'obra m¨¦s salvatge de Shakespeare, ¨¦s que aquesta visi¨® aposta per la cruesa, el fred, la mis¨¨ria, els cossos esbocinats i la m¨¦s furibunda passi¨® medieval per la sang.
Aquest any el cartell del festival homenatja, en el 20¨¨ aniversari de la seva estrena a Seven, de David Fincher, el film que va retornar la serietat a les buddy movies policials i que va conjuminar l'aroma del thriller amb el terror pur: el p¨°ster fa refer¨¨ncia a la t¨¨trica caixa del final, aquella que mai hauria hagut d'obrir Brad Pitt.
La por primig¨¨nia t¨¦ aquest any especial protagonisme a Sitges: res de subtileses ni jocs de paraules com a excusa per al terror. T¨ªtols com les nord-americanes The devil¡¯s Candy (m¨¦s cases encantades) o We are still here; apostes com la turca Baskin (que Sala assenyala com una de les joies d'aquesta edici¨®) o l'¨ªndia Ludo¡ Policies superats per festins de terror, possessions sat¨¤niques, westerns com Bone tomahawk, amb Kurt Russell i Matthew Fox, que amaguen atro?os moments propis de g¨¨neres m¨¦s sagnants
En la secci¨® oficial entra des de Cemetery of splendour, del tailand¨¨s Apichatpong Weerasethakul, guanyador de la Palma d'Or de Canes, una pel¡¤l¨ªcula molt del seu autor en la qual uns soldats s¨®n tractats d'una estranya malaltia que els produeix somnol¨¨ncia, o el nou film d'Alex van Warmerdam, guanyador en aquest certamen el 2013 amb Borgman, i que retorna ara amb la molt negra Schneider vs. Bax.
M¨¦s t¨ªtols: el porno en 3D Love, que Gaspar Noe ja va presentar, amb un rotund frac¨¤s, en el passat festival de Canes; El regal, que dirigeix l'actor Joel Edgerton; Green room, de Jeremy Saulnier, que amb el seu retrat dels skinheads va deixar parats els espectadors que la van veure a Canes; El nou nou testament, d'un veter¨¤ de qualitat com Jaco Van Dormael, que elucubra amb la vida de D¨¦u a Brussel¡¤les; Maggie, amb un canvi de registre d'Arnold Schwarzenegger, o l'habitual lliurament de Takashi Miike, que aquesta vegada presenta Yakuza Apocalypse: the great war of the underworld.
I aix¨° nom¨¦s al concurs, que a fora hi ha des del thriller La prochaine fois je viserai le coeur, de C¨¦dric Anger, en la qual Guillaume Canet encarna un t¨ªmid policia encarregat d'investigar els crims¡ comesos per ell mateix; la com¨¨dia brit¨¤nica The Legend of Barney Thompson, debut en la direcci¨® de l'actor Robert Carlyle; fins a Absolutely Anything, dirigida per Terry Jones, i que compta amb la col¡¤laboraci¨® dels seus companys dels Monty Python (per cert, Terry Jones rebr¨¤ un premi per¨° s'ha negat a concedir entrevistes i ni tan sols far¨¤ l'habitual roda de premsa).
A Noves Visions entra el cinema transgressor. La secci¨® aquest any queda dividida en dos grans blocs: One i Plus. Al primer, que s'inaugura amb l'espanyola La novia, de Paula Ortiz, es veuran pel¡¤l¨ªcules d'autors prestigiosos com Anomalisa, de Charlie Kaufman; Cosmos, l'¨²ltim treball del veteran¨ªssim Andrzej Zulawski (s¨ª, ¨¦s viu); The face of an angel, de Michael Winterbottom; Experimenter, de Michael Almereyda, amb Winona Ryder ressorgint de les seves cendres i la com¨¨dia Ryuzo and the seven henchmen, de Takeshi Kitano. La clausur¨¤ vindr¨¤ amb Evolution, de Lucile Hadzihalilovic, guanyadora de dos premis en el passat certamen de Sant Sebasti¨¤. Quant a Noves Visions Plus, all¨¤ tenen cabuda nous talents i apostes pel m¨¦s experimental.
A Sitges hi ha molt m¨¦s: la ja cl¨¤ssica desfilada de zombis del primer cap de setmana, el recorregut pel cinema fant¨¤stic, l'estupend apartat Documenta, en el qual es veuran, entre d'altres, dos vibrants documentals: I am your father, de Toni Bestard i Marcos Cabot¨¤, sobre David Prownse, l'actor que anava en el vestit de Darth Vader en la primera trilogia, i Dark Star, H. R. Giger¡¯s World, de Belinda Sallin, sobre el gran il¡¤lustrador i dissenyador Hansruedi Giger, creador de, per exemple, el monstre i l'atmosfera d'Alien. A Anima¡¯t es projecta l'¨²ltim crit del m¨®n de l'animaci¨®, i a Midnight X-treme s'inclou el terror independent.
Entre les visites assenyalades, aquest cap de setmana hi haur¨¤ Oliver Stone, que far¨¤ una classe magistral, el mestre del maquillatge Rick Baker i l'animador espanyol Ra¨²l Garc¨ªa, que presenta Extraordinary tales, la seva espectacular recreaci¨® dels millors contes d'Edgar Allan Poe amb les veus de, per exemple, Christopher Lee i B¨¦la Lugosi. Al llarg de la setmana tamb¨¦ seran homenatjats el ja esmentat Zulawski i Nicolas Winding Refn, amic del certamen abans de la seva explosi¨® popular amb Drive.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.