Dal¨ª, en onze fotografies in¨¨dites
La fundaci¨® de Figueres les incorpora al seu fons de gaireb¨¦ 13.000 instant¨¤nies del pintor
La Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª ha adquirit onze negatius in¨¨dits del periodista i fot¨°graf holand¨¨s Jan Adam Stevens (1911-1965) i ha ampliat aix¨ª el fons fotogr¨¤fic del geni empordan¨¨s, que ascendeix a 12.873 imatges. Les fotografies, que s¨®n el resultat d'una visita de Stevens a Portlligat (Alt Empord¨¤) l'any 1961, ¨Csegons ha explicat la fundaci¨®, encara que ha de ser, almenys, d'un any abans (vegeu complement)¨C, s'han comprat directament al seu fill i hereu Frank Stevens van Hemert, una compra que es va tancar la setmana passada, despr¨¦s de sis mesos de negociacions. En el seu ¨²nic viatge a Cadaqu¨¦s, el periodista va immortalitzar el geni en el seu taller, per¨° sobretot davant de la badia.
Una imatge impossible
Durant d¨¨cades, Salvador Dal¨ª i la seva dona Gala repetien el mateix ritual: despr¨¦s de passar l'hivern als Estats Units, tornaven a la primavera al seu m¨®n de Portlligat; el lloc on, sens dubte, el genial artista trobava la pau per pintar les obres. En l'estudi situat al primer pis de la casa de la cala rec¨°ndita i solit¨¤ria, un lloc auster i ¨ªntim, envoltat de naturalesa i de mar que es colava per la finestra, i orientat al nord per obtenir la llum m¨¦s bona, el va fotografiar l'holand¨¨s Jan Adam Stevens. Per¨° la imatge no ¨¦s del 1961, com han assegurat des de la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª de Figueres, sin¨®, almenys, d'un any abans, del 1960.
El pintor sembla descansar durant el proc¨¦s de creaci¨® d'una de les seves obres, Retrat de Juan de Pareja, l'ajudant de Vel¨¢zquez, que va quedar immortalitzada sense alguns dels elements que va tenir quan Dal¨ª la va donar per acabada, com la porta del fons treta de Les Menines, per la qual treu el cap l'aposentador Jos¨¦ Nieto. El pintor mira a la c¨¤mera de forma relaxada assegut davant de l'obra inconclusa i amb el pinzell a la m¨¤, abans d'acabar-la a l'estiu del 1960, ja que es va exposar per primera vegada, segons el cat¨¤leg cr¨ªtic de la mateixa fundaci¨®, a partir del 4 de desembre d'aquell mateix any, a la Carstairs Gallery de Nova York (on Dal¨ª ja havia exposat, almenys, el 1950, 1952, 1954 i 1958) i que va estar oberta fins al gener del 1961. En aquesta mostra tamb¨¦ van poder veure's altres obres, com Gala nua d'esquena, Cel hiparxiol¨°gic o Naixement d'una divinitat. En la imatge apareix el pintor envoltat de fotografies de molts dels elements que el van inspirar: gaireb¨¦ tots de l'Antiguitat, com Les Parques, que va esculpir F¨ªdies per al Parten¨® de l'Acr¨°polis; Les tres Gr¨¤cies, esquematitzades en una imatge, o el cap d'Hermes amb el nen Dion¨ªs, una escultura de Prax¨ªteles, que es troba al santuari d'Ol¨ªmpia, i que ha perviscut com un dels c¨¤nons de l'Antiguitat.
A m¨¦s, a l'extrem dret, pot veure's una de les llances del Descobriment d'Am¨¨rica per Crist¨°fol Colom, un quadre enorme (de 4,10 per 3,10 metres) pintat entre el 1958 i el 1959, encarregat per l'americ¨¤ A. Reynolds Morse, i que es conserva a The Salvador Dal¨ª Museum de Sant Petersburg, Florida.
Els negatius amb els quals la fundaci¨® ha enriquit el seu fons formaven part de la col¡¤lecci¨® particular del periodista, que, juntament amb d¡¯altres de car¨¤cter personal, es conservaven en dues caixes a la casa familiar del fot¨°graf a Haarlem (Pa?sos Baixos). Jan Adam Stevens, que a final dels anys quaranta va fundar l'ag¨¨ncia de premsa NFP (Nationaal Foto Persbureau) a Amsterdam, una de les m¨¦s importants d'Holanda, va treballar com a fotoperiodista en campanyes militars a Indon¨¨sia i tamb¨¦ per la Casa Reial holandesa i, despr¨¦s de la Segona Guerra Mundial, entre el 1946 i el 1947, va acabar allistant-se a la Marina holandesa com a professional en qualitat d'oficial de comunicaci¨®. Aix¨° li va permetre immortalitzar amb la seva c¨¤mera l¡¯illa de Java i Bali.
La Fundaci¨® Dal¨ª gestionar¨¤ els drets d'aquestes imatges del geni surrealista, com fa tamb¨¦ amb les fotografies fetes al pintor per Oriol Maspons, Francesc Catal¨¤-Roca i Xavier Miserachs. Els fons del Centre d¡¯Estudis Dalinians tenen en l'actualitat gaireb¨¦ 13.000 imatges que comprenen totes les ¨¨poques de la vida de Salvador Dal¨ª, amb instant¨¤nies de fot¨°grafs destacats com Man Ray, Brassa?, Cecil Beaton, Eric Schaal, George Platt Lynes, Horst P. Horst i Philippe Halsman, entre d¡¯altres.
De les adquisicions de la fundaci¨® destaquen dos fons de gran riquesa gr¨¤fica i documental que integren i complementen l'arxiu fotogr¨¤fic. D'una banda, el fons Meli (Melit¨® Casals) i el fons Eric Schaal. El primer, fot¨°graf local, amic i col¡¤laborador de l'artista empordan¨¨s en la d¨¨cada dels cinquanta, est¨¤ format per una ¨¤mplia col¡¤lecci¨® d'imatges d'¨¨poca i un gran nombre de negatius i contactes sobre la creaci¨® del Teatre-Museu Dal¨ª. El fons Eric Schaal, adquirit el 2005, documenta una fruct¨ªfera relaci¨® professional entre els dos artistes, del 1937 al 1942.
El conjunt de fotografies de Stevens, totes, in¨¨dites, complementa la col¡¤lecci¨® d'instant¨¤nies dels anys seixanta, ¨¨poca de plena gestaci¨® del futur Teatre-Museu Dal¨ª, i coincideix tamb¨¦ amb l'homenatge que la seva ciutat natal li va fer el 12 d'agost del 1961, a la pla?a de toros. El 1958, el periodista i la seva fam¨ªlia van ser dels primers turistes holandesos que van estiuejar a Catalunya, concretament a Sitges. En una de les estades de vacances en aquesta localitat de la comarca del Garraf, es va despla?ar fins a Cadaqu¨¦s i all¨¤, per mitj¨¤ d'un amic com¨², el periodista Miguel Utrillo, va aconseguir entrar a la casa de Portlligat de l'artista, on el va retratar al taller, per¨° sobretot a l'exterior, amb vista a la badia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.