Els nazis d¡¯Al¡¤l¨¤
Resulta cridaner que, quan la sang de les v¨ªctimes encara no havia estat netejada del tot, sorg¨ªs una altra vegada la beata cantarella: ¡°Sobretot, no caiguem en la islamof¨°bia!¡±
La magnitud de les matances va en augment, per¨° la pauta de les reaccions segueix sempre el mateix patr¨®. D'entrada, sota la commoci¨®, hi ha una condemna un¨¤nime i una solidaritat sense pal¡¤liatius: al gener, Je suis Charlie; ara, Je suis Paris. Per¨° despr¨¦s, molt r¨¤pidament, comencen a sorgir des de determinades franges d'opini¨® o d'an¨¤lisi els matisos, les excepcions, les reserves, les retic¨¨ncies: despr¨¦s de tot, aquells dibuixants corrosius de Charlie Hebdo eren uns provocadors i uns irresponsables capa?os de ferir els sentiments religiosos de centenars de milions de persones, de manera que Je suis pas Charlie; pel que fa als morts del supermercat Hypercacher, es tractava de jueus, no? Doncs d'alguna cosa devien ser culpables, com a m¨ªnim de simpatitzar amb Israel...
En els atacs de divendres passat, els objectius van ser indiscriminats..., tot i que pot ser que no tant. Entre tots els locals parisencs (discoteques, sales de festes, bars musicals, etc¨¨tera) plens a vessar de gent a aquella hora, per qu¨¨ van escollir el Bataclan? Potser perqu¨¨ ha estat durant quatre d¨¨cades ¨Ci fins fa dos mesos¨C propietat de jueus i, com a tal, blanc dels reiterats escraches de grups antisionistes? Potser perqu¨¨ el grup musical en cartell, Eagles of Death Metal, havia actuat a Tel Aviv el juliol passat contravenint les consignes de boicot? V¨¦s a saber.
En qualsevol cas, el m¨¦s significatiu no ¨¦s que, en iniciar l'assalt a la sala Bataclan, els terroristes cridessin: ¡°Us farem el que vosaltres ens feu a S¨ªria¡±. El m¨¦s inquietant ¨¦s que, al cap de poques hores, veus respectables sostinguessin la mateixa tesi. Per exemple, l'inclassificable fil¨°sof Michel Onfray escrivia: ¡°Fran?a ha de posar fi a la seva pol¨ªtica islam¨°foba. Dreta i esquerra [franceses], que han sembrat internacionalment la guerra contra l'islam pol¨ªtic, recullen nacionalment la guerra de l'islam pol¨ªtic¡±.
?s l'ISIS l'islam pol¨ªtic? En comptes de combatre'l militarment, haur¨ªem de reconeixe'l i intercanviar-hi ambaixadors? Resulta ben cridaner que, quan la sang de les v¨ªctimes encara no havia estat netejada del tot, sorg¨ªs una altra vegada la beata cantarella: ¡°Sobretot, no caiguem en la islamof¨°bia!¡± No, no hi caiguem. Per¨°, per evitar aquest risc, cal tancar els ulls a la realitat i sostenir ¨Ccom ja han fet alguns presumptes experts i certs corresponsals de diaris d'ordre¨C que la religi¨® no t¨¦ gaire res a veure amb aquell terrorisme, ja que la gran majoria dels gihadistes tenen una pobra formaci¨® doctrinal en mat¨¨ria d'islam? Que potser per assassinar en nom d'Al¡¤l¨¤ es requereix ser te¨°leg diplomat per la Universitat d'Al-Azhar?
Aquesta tend¨¨ncia reiterada a buscar en el terror islamista nom¨¦s causes socioecon¨°miques (la taxa d'atur, la situaci¨® a les banlieues...), personals (fam¨ªlies desestructurades, joves mal integrats) o fins i tot psiqui¨¤triques reflecteix el que el recentment desaparegut Andr¨¦ Glucksmann anomenava ¡°la por de parlar malament del mal¡±. La massacre de Par¨ªs mostra una vegada m¨¦s la dificultat del gruix de les comunitats musulmanes a Europa per acceptar que el mal nia al seu si ¨Cen certes mesquites, en determinats predicadors...¨C i, una vegada adm¨¨s aix¨°, per contribuir a a?llar-lo, denunciar-lo i extirpar-lo.
La trag¨¨dia del 13 de novembre evidencia tamb¨¦ les greus dificultats d'alguna esquerra europea per entendre que no tots els mals del planeta s¨®n culpa d'Occident, i que no tot el que sorgeix del m¨®n araboisl¨¤mic, encara que sembli antiameric¨¤, i anticapitalista, i antisionista, i..., ¨¦s bo i digne de simpatia. Ja han vist la reacci¨® del l¨ªder de Podem, Pablo Iglesias: res de pacte antigihadista, admonici¨® a no caure en la ¡°venjan?a¡± i una refer¨¨ncia a la invasi¨® de l'Iraq, com si l'espectre del ¡°trio de les A?ores¡± justifiqu¨¦s qualsevol cosa, des de Madrid 2004 fins a Par¨ªs 2015.
Permetin-me afegir que la fascinaci¨® esquerrana cap a l'islamisme radical t¨¦ m¨¨rit. No nom¨¦s moral, vist el grau de barb¨¤rie que primer Al-Qaida i despr¨¦s l'ISIS han mostrat tant en els seus atacs contra Occident com en les seves atrocitats a l'Orient Mitj¨¤. Tamb¨¦ m¨¨rit cultural: n'hi ha prou de llegir el comunicat de l'Estat Isl¨¤mic reivindicant ¡°la mort de no menys de 100 croats¡± a Par¨ªs, la majoria a la sala Bataclan, ¡°on centenars d'ap¨°states s'havien reunit en una festa de prostituci¨® i llibertinatge¡±. Que aquest integrisme medieval mereixi la indulg¨¨ncia de persones passades pel marxisme ¨¦s una cosa que s'escapa de la meva capacitat de comprensi¨®.
Joan B. Culla i Clar¨¤ ¨¦s historiador.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.