¡®La b¨¨stia i el sobir¨¤¡¯, millor exposici¨® de l¡¯any a Alemanya
La pol¨¨mica mostra va provocar la destituci¨® del director del Macba
La poderosa secci¨® alemanya de l'Associaci¨® Internacional de Cr¨ªtics d'Art (AICA), fundada el 1948, ha atorgat el premi a la millor exposici¨® de l'any a?La b¨¨stia i el sobir¨¤, coprodu?da pel?Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) i el W¨¹rttembergischer Kunstverein de Stuttgart (WKV). En la seva estrena barcelonina, la mostra va desfermar una tempesta medi¨¤tica a causa de les desencertades decisions que l'anterior director Bartomeu Mar¨ª va prendre respecte a una obra d'Ines Doujak sobre el colonialisme, que feia al¡¤lusi¨® a l'exrei Joan Carles I. La pol¨¨mica, que es va carregar la c¨²pula directiva del Macba, va concentrar tota l'atenci¨®, i va deixar en segon terme la import¨¤ncia i el valor del plantejament conceptual dels comissaris Valent¨ªn Roma i Paul B. Preciado, que llavors eren caps de departament del Macba i Iris Dressler i Hans D. Christ, directors del WKV. Despr¨¦s de la seva presentaci¨® a Stuttgart, acompanyada d'un intens programa d'activitats (cancel¡¤lat a Barcelona), l'exposici¨® ha pogut desplegar tot el seu potencial, la qual cosa l'ha portat a rebre aquest reconeixement.
A Alemanya l'AICA atorga tres guardons (Museu de l'Any, Exposici¨® Especial i Exposici¨® de l'Any),?votats per la totalitat dels membres, uns 200 cr¨ªtics. Excloent el guard¨® de l'any passat a la mostra sobre Pierre Huyghe, un artista relativament jove, el premi acostuma a recaure en projectes monogr¨¤fics d'artistes m¨ªtics, com Polke, Warhol, Bacon i C¨¦zanne. ¡°Que hagin atorgat un premi tan significatiu simb¨°licament a una exposici¨® com La b¨¨stia i el sobir¨¤, on es combinen artistes sense traject¨°ria internacional amb d'altres que s¨ª que en tenen i es presenten obres amb un to absolutament frontal, gens esteticista o mercantilitzat, ¨¦s molt poc habitual i ens ha sorpr¨¨s a tots¡±, assegura Valent¨ªn Roma, alleujat que ja no es parli de la pol¨¨mica, sin¨® de l'enfocament de la mostra que explora la definici¨® occidental de sobirania pol¨ªtica i el modern Estat naci¨® des de les pr¨¤ctiques art¨ªstiques contempor¨¤nies. ¡°A m¨¦s, aquest premi ratifica un aspecte que Preciado i jo ten¨ªem com a objectiu innegociable: ficar el Macba en un nou circuit de relacions internacionals fortes, comen?ant pel lloc per antonom¨¤sia que ¨¦s Alemanya, incorporant no els artistes hist¨°rics ja legitimats dels setanta, sin¨® els que se l'estan jugant ara mateix, artistes catalans i espanyols fora dels temes habituals i els c¨¤nons, que encara sense la validaci¨® del mercat podem portar a qualsevol lloc. Crec que ¨¦s un ¨¨xit per als artistes que han participat en el projecte, que d'aquesta manera veuen confirmades les seves obres¡±, indica Roma, citant entre els espanyols Efr¨¦n ?lvarez, Julia Montilla, Oier Etxeberria i Jorge Ribalta.
Mentrestant, l'exdirector del Macba Bartomeu Mar¨ª ha patit un altre rev¨¦s. Despr¨¦s de les dimissions de tres membres del CIMAM, l'associaci¨® internacional de directors de museus, en desacord amb la seva presid¨¨ncia, Mar¨ª ha estat q¨¹estionat tamb¨¦ per la comunitat art¨ªstica coreana, ja que ¨¦s un dels tres finalistes candidats per dirigir el Museu d'Art Modern i Contemporani (MMCA) de Se¨¹l, el m¨¦s important del pa¨ªs. La carta acompanyada per una petici¨® de signatures, que ha rebut ja m¨¦s de 600 adhesions, manifesta els seus dubtes sobre la capacitat de Mar¨ª de defensar els artistes i no nom¨¦s la instituci¨®, fent refer¨¨ncia a la seva actuaci¨® al Macba. El Govern de Corea donar¨¤ a con¨¨ixer la decisi¨® en els propers dies.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.