Charlie Brown i Snoopy debuten al cinema per Nadal
Steve Martino, el director de 'Charlie Brown i Snoopy. La pel¡¤l¨ªcula de Peanuts', vol que els espectadors surtin del cinema somrient
¡°Abans d'aprendre a llegir, el meu pare ja em llegia Charlie Brown. Tenia sis anys quan van emetre el primer especial de Nadal i em va semblar sorprenent¡±. Per aquestes paraules de Steve Martino (1959, Dayton, EUA), el director de Charlie Brown i Snoopy. La pel¡¤l¨ªcula de Peanuts, ¨¦s f¨¤cil deduir que la vinculaci¨® emocional que t¨¦ amb aquests personatges ¨¦s molt forta, i aix¨° comporta un respecte m¨¤xim per unes hist¨°ries que formen part de l'imaginari col¡¤lectiu de diverses generacions. No podia ser d'una altra manera, tenint en compte que la tira c¨°mica es va publicar a la premsa durant mig segle, des del 1950 fins al 2000, quan va morir Charles M. Schulz, el seu creador.
La hist¨°ria d'aquesta colla d'amics, per¨°, no para de cr¨¦ixer. A les seves dates claus cal afegir-hi ara el 25 de desembre del 2015, dia de l'estrena del film a Espanya, com si fos un altre especial de Nadal. Martino, que ha encap?alat el projecte, sabia que estava jugant amb els records infantils de molts i que tenia la responsabilitat de mostrar el veritable esperit del Charlie, la Lucy, la Marcia, l'Snoopy... als qui encara no els coneixien. Aix¨° li ha pesat i, per aix¨°, el moment m¨¦s feli? de tot el proc¨¦s va ser quan, despr¨¦s de mostrar la pel¡¤l¨ªcula als qui m¨¦s coneixien Schulz ¨Cels?amics, la v¨ªdua i els familiars propers¨C, li van dir que el dibuixant hauria estat orgull¨®s d'aquesta pel¡¤l¨ªcula. Un bon colof¨® per a un projecte que havia comen?at ja fa uns quants anys, quan el director va presentar la idea de fer una pel¡¤l¨ªcula al fill de Schulz i aquest la va rebutjar.
L¡¯equip va arribar a saber tant de Schulz que va acabar admirant-lo com a artista i com a persona
Fa tres anys i mig van ser ells, el fill i el n¨¦t del dibuixant, els que es van reunir amb Martino per proposar-li la hist¨°ria que ara s'estrena. ¡°Em vaig sentir honrat¡±, diu amb una combinaci¨® d'emoci¨® i entusiasme. ¡°Havien vist Horton i els va agradar la cura amb qu¨¨ havia tractat el llegat del seu creador [Theodor Seuss Geisel]¡±. Martino, quan anava a Santa Rosa (Calif¨°rnia) a treballar amb la fam¨ªlia s'amarava de tot l'esperit que els llocs de Schulz emanaven, el seu despatx, el seu museu, el contacte amb els dibuixos originals. Confessa que l'equip va arribar a saber tant de l'autor que van acabar admirant-lo com a artista i com a persona. Repassaven l'storyboard?al lloc de treball de Schulz i Martino sentia que tots els personatges el vigilaven de ben a prop. A m¨¦s, era la primera vegada que treballava en un?storyboard amb llapis i paper i no amb t¨¨cniques digitals, per¨° tot l'equip volia que l'¨¤nima dels dibuixos originals impregn¨¦s la pel¡¤l¨ªcula.
De la hist¨°ria que li va presentar la fam¨ªlia al que finalment s'ha dut a terme, hi ha difer¨¨ncies. Durant el proc¨¦s de creaci¨® el film va anar evolucionant i es va anar adaptant al que el dibuix anava requerint. Per¨° mantenint la hist¨°ria i el positivisme de Charlie Brown que Martino intentava que estigu¨¦s present en la pel¡¤l¨ªcula. Admirava el seu optimisme i com s'enfrontava als problemes sense perdre l'esperan?a. Reconeix que li copiava les t¨¤ctiques per afrontar les dificultats del rodatge: ¡°T¨¨cnicament parlant, ha estat la pel¡¤l¨ªcula m¨¦s dif¨ªcil en la qual he treballat, per¨° pensava en el protagonista i tots els seus intents per fer volar el seu estel, no desistia¡±.
La pel¡¤l¨ªcula ¨¦s fidel als personatges, a les seves personalitats i als seus llocs habituals, com la pista de gel o la caseta de Snoopy, i tamb¨¦ a les seves aventures paral¡¤leles. ¡°A l'Snoopy el pots portar a la lluna¡±, diu el director. Tenia diversos objectius, un era que tothom sort¨ªs del cine amb un somriure, amb afecte cap als personatges, que el ¡°Bon Nadal, Charlie Brown!¡± de l'especial de Nadal es transform¨¦s en un ¡°T'estimem, Charlie Brown!¡±. Que als pares els transport¨¦s a la seva inf¨¤ncia i els nens volguessin llegir-ne els c¨°mics. Reconeix que les tires tenen un to m¨¦s sarc¨¤stic i que la Lucy, per exemple, t¨¦ un sentit m¨¦s tr¨¤gic de la vida i que al film l'ha endolcit.
La pel¡¤l¨ªcula que s'estrena ¨¦s la continuaci¨® d'una hist¨°ria que ja t¨¦ 65 anys, que homenatja Charles M. Schulz en el 15¨¨ aniversari de la seva mort. Unes aventures que no han parat mai, com ¨¦s l¨°gic en una colla seguida per 355 milions de lectors, en 2.800 diaris de 75 pa?sos. Per no esmentar les 900 llic¨¨ncies de marxandatge?al m¨®n i uns 24.000 productes inspirats en l'Snoopy, Charlie Brown, la seva germana Sally, la Marcia, el Linus i la seva manteta de seguretat... Fins i tot paraules i frases fetes s'han incl¨°s en el vocabulari. Com a mostra, el mateix dia que Steve Martino feia aquesta entrevista en un c¨¨ntric hotel de Madrid, vestit amb una samarreta on apareixia un Snoopy aviador, a la Fira del Llibre de Guadalajara (M¨¨xic) ¨Cla m¨¦s important en castell¨¤¨C, el periodista i escriptor brit¨¤nic John Carlin relatava un episodi de Charlie Brown i Lucy en una taula rodona sobre periodisme i literatura en la qual participava, entre d'altres, Elena Poniatowska, premi Cervantes 2014.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.