¡°El vinil i el carret tindran una segona vida¡±
El directiu aposta per la qualitat en so i imatge i la realitat virtual com a armes de futur de la seva empresa
Poques persones tenen la influ¨¨ncia de Kazuo Hirai (T¨°quio, 1960) en tantes ind¨²stries. La companyia que presideix, Sony, ocupa un lloc preferent en l'electr¨°nica de consum, on ¨¦s pionera; en el cinema i la m¨²sica, amb els seus respectius estudis i segell discogr¨¤fic; en la telefonia m¨°bil d'alta gamma amb Xperia, aix¨ª com en l'oci digital, amb la consola PlayStation.
A?Kaz, com se'l coneix des de fa d¨¨cades, li importa l'excel¡¤l¨¨ncia que despr¨¨n la seva marca, per¨° tamb¨¦ que es vegi com una opci¨® s¨°lida apta per a tots els p¨²blics.
Hirai va crear PlayStation quan ning¨² creia que poguessin competir amb Sega i Nintendo. Avui s¨®n l¨ªders en aquest camp. Crear aquesta divisi¨® va ser el seu millor aval per arribar a la posici¨® que ocupa actualment. Criat en una fam¨ªlia tradicional japonesa, vinculada a les finances, per¨° educat als Estats Units, ha estat capa? d'unir les dues cultures i donar un nou impuls a la companyia. A m¨¦s d'experimentar una millora financera (en el primer trimestre de l'any passat, Sony va obtenir uns beneficis operatius de 780 milions de d¨°lars, els m¨¦s alts en els ¨²ltims 8 anys), els analistes creuen que la companyia treballa ara de manera m¨¦s compacta, com un gran grup i menys per divisions, i que innova a una velocitat creixent. Una de les seves ¨²ltimes apostes ha estat l'adopci¨® d'eines de finan?ament col¡¤lectiu per llan?ar nous productes. L'entrevista amb EL PA?S es fa durant el CES, la principal fira d'electr¨°nica de consum, que se celebra aquests dies a Las Vegas.
Pregunta. En aquesta edici¨® del CES, la seva zona d'exhibici¨® t¨¦ un gran nombre de dispositius, molt diferents entre si. Si n'hagu¨¦s de triar un, amb quin es quedaria?
Resposta.?Se'm fa molt dif¨ªcil haver d'escollir, per¨° potser amb l'aroma stick, un difusor per a la llar que es dirigeix a un p¨²blic molt diferent de l'habitual. Tamb¨¦ m'agrada el rellotge intel¡¤ligent de tinta electr¨°nica. I, en una altra dimensi¨®, la nostra televisi¨® estrella, d'alta definici¨® i sense cables. Ens hem adonat que ara el cicle de producte ¨¦s diferent: ¨¦s m¨¦s r¨¤pid i es busquen novetats.
P. Crida l'atenci¨® que Sony, una empresa amb recursos i experi¨¨ncia, aposti per la f¨®rmula del finan?ament col¡¤lectiu. Per qu¨¨?
R. No ho fem per necessitat. Sony t¨¦ recursos per desenvolupar productes nous, per¨° s¨ª que ho fem per una q¨¹esti¨® m¨¦s important: la capacitat d'implicar-s'hi. Moltes vegades alg¨² t¨¦ una idea, l'acceptem i es desenvolupa, per¨° els que la proposen van perdent entusiasme o veuen que, com que els diners els posem nosaltres, tant se val com surti. A m¨¦s, acceptar diners dels consumidors d¨®na una responsabilitat addicional, fa que sentin el seu suport i la seva exig¨¨ncia. Alhora, serveix per mesurar l'inter¨¨s real per comprar un producte. Jo vull fer costat a gent que tingui passi¨®, que cregui molt en el que fa, que assumeixi riscos. Sony est¨¤ canviant i jo tamb¨¦ afronto reptes nous. He creat una nova divisi¨®, dedicada al negoci immobiliari.
No m¡¯agrada que es vegin els cables. M¡¯obsessiona solucionar aquest problema
P. Tornem al televisor que corona el seu estand. Qu¨¨ el fa tan especial?
R. La qualitat de la pantalla, evidentment, per¨° tamb¨¦ el sistema de gesti¨® de cables. ?s una de les meves obsessions des de fa anys. Abans de ser president de Sony ja m'empipava molt quan m'ensenyaven un prototip de pantalla, i tot era preci¨®s, per¨° despr¨¦s, a la llar del consumidor era molt diferent. No est¨¤ b¨¦ que inverteixis diners en una cosa tan ben dissenyada i despr¨¦s quedi fatal a casa per tot l'embolic de cables. No dissenyem per guanyar premis, dissenyem per a les llars. No m'agrada que es vegin els cables. M'obsessiona solucionar aquest problema. I aix¨° ¨¦s un pas en aquesta direcci¨®.
P.?I qu¨¨ passar¨¤ si els altres el copien?
R.?Copiar? B¨¦, no m'agrada aquesta paraula. M'agrada m¨¦s parlar d'inspiraci¨®, per¨° ¨¦s evident que aix¨° passa. Ens segueixen en la disposici¨® de l'estand, en com col¡¤loquem els productes, en el disseny¡ Nosaltres pensem en l'aparell, i en el seu dia a dia. Aix¨° no es pot copiar tan f¨¤cilment.
P. Durant molts anys Sony es percebia com una marca d'alta gamma, gaireb¨¦ de luxe. Aix¨° tamb¨¦ est¨¤ canviant?
Sony fa que els seus productes tinguin un valor emocional, per¨° no pretenem que es percebin com un luxe
R. Fa uns anys l'electr¨°nica era nom¨¦s per a uns pocs. Ara ja no, ara tothom hi pot accedir, i en moltes categories: televisi¨®, c¨¤meres, m¨°bils¡ Nosaltres lluitem per ser millors en disseny, en investigaci¨® de materials. Volem que els consumidors estiguin orgullosos de la compra, que sigui duradora. Sony fa que els seus productes tinguin un valor emocional, per¨° no pretenem que es percebin com un luxe.
P. El seu walkman d'alta definici¨® val 1.200 d¨°lars. Al CES han tret una taula per a vinils que es poden connectar al walkman per passar-hi el so. Per qu¨¨?
R. Hi ha inter¨¨s pels productes anal¨°gics, que tornen, tant en m¨²sica com en fotografia. El vinil i el carret tindran una segona vida. Els artistes del nostre segell, m'ho demanen, volen treure un LP. La meva filla, que estudia fotografia, fa servir una m¨¤quina digital per a classe, per¨° t¨¦ una c¨¤mera anal¨°gica per al seu ¨²s personal. M'ho ha deixat molt clar, li agrada tocar el rodet, el proc¨¦s del revelat i, sobretot, saber que nom¨¦s pot disparar 36 vegades li fa pensar cada presa, raonar-ho tot. Tot torna. Treure un sistema propi per digitalitzar els vinils i poder portar-los a sobre sense perdre qualitat ¨¦s una aposta pel format. Cada vegada hi ha m¨¦s inter¨¨s per la qualitat, per un format que no perdi fidelitat. Vull confessar que no trobo professionals que s¨¤piguen de deb¨° sobre ¨¤udio anal¨°gic. He conven?ut i contractat molta gent que ja s'havia retirat per poder treure aquest producte, t¨¨cnics de so que saben tractar el vinil, i aix¨° ens passa tamb¨¦ amb els discos dels artistes.
P. Tornant a la fotografia, quan van comen?ar a treure c¨¤meres amb lents intercanviables, molts professionals ho van veure com una joguina per a aficionats, ara cada vegada s¨®n m¨¦s els que es passen al seu sistema. Com ho han fet?
No trobo professionals que s¨¤piguen de deb¨° sobre ¨¤udio anal¨°gic. He conven?ut i contractat molta gent que ja s¡¯havia retirat
R. Amb molta investigaci¨® i buscant l'excel¡¤l¨¨ncia. Amb els primers models molts professionals em deien ¡°semblen c¨¤meres fetes per una empresa d'aparells, no c¨¤meres de fotos¡±. Ho vaig assumir amb humilitat, per¨° seguim en aix¨°. Sabia que els nostres coneixements d'imatge donarien els seus fruits. Tot el que sabem de pantalles per a les televisions, de sensors amb les c¨¤meres de v¨ªdeo, de llum, tot aix¨° havia d'acabar funcionant. Amb la l¨ªnia Alpha 7 hem arribat al punt que tant vol¨ªem. El nou repte que assumeixo ¨¦s crear una nova gamma de lents per explotar de deb¨° el seu potencial. El cos de la c¨¤mera el veig com la PlayStation, i les lents, com si fossin els jocs. La pot¨¨ncia i el contingut han d'anar lligats perqu¨¨ tingui sentit.
P. D'entre els aparells que s'han presentat al CES, n'hi ha alguns una mica at¨ªpics: un projector de petites dimensions, un altaveu amagat en una bombeta... S¨®n nom¨¦s prototips o els arribarem a veure en el mercat?
R. Tot el que hem presentat ¨¦s real. M'agrada fer coses noves. Quan em van nomenar conseller delegat vaig apostar pel primer projector en 4K (ultra alta definici¨® de v¨ªdeo). Va ser la meva idea i es va vendre molt b¨¦. Vull que passi el mateix amb aquestes propostes. Estic en contra del costum de mostrar prototips i ja est¨¤. Tot el que ensenyem surt al mercat. Cal prendre riscos, perdre la por que alguna cosa vagi malament.
P. Com encaixa PlayStation en tot aquest univers?
R. PlayStation ¨¦s un vector de creixement, ens d¨®na una base de negoci ferm. I t¨¦ un factor important des del punt de vista estrat¨¨gic: demogr¨¤ficament ens porta a una audi¨¨ncia m¨¦s jove que el p¨²blic habitual de Sony. Ens serveix per refor?ar la marca i t¨¦ una tecnologia molt potent. Ens permetr¨¤ entrar en la realitat virtual amb excel¡¤l¨¨ncia, unint imatge i so.
P. Quan veurem la seva proposta al mercat?
R. Aquest mateix any.
P. Google ha publicat uns patrons per gravar en 360 graus. Samsung va presentar una c¨¤mera pensada per fer v¨ªdeos per a Oculus... Sony far¨¤ c¨¤meres per gravar v¨ªdeo en realitat virtual?
R. Vam ser pioners en c¨¤meres d'enregistrament en 4K i ¨¦s el nostre espai natural, per¨° no ens precipitem. Quan sortim ser¨¤ per fer el millor contingut en realitat virtual. Oferirem una soluci¨® millor que s'est¨¤ cuinant als nostres laboratoris.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.