El ¡°masoquisme femen¨ª¡±, segons Isabel Coixet
La Filmoteca de la Generalitat homenatja la cineasta amb un doble cicle: films triats per ella sobre la dona i una retrospectiva de la seva obra
S¨®n dones desorientades, que van pel m¨®n sense br¨²ixola, v¨ªctimes d¡¯¡°un masoquisme femen¨ª: les dones ens perdem m¨¦s que els homes senzillament perqu¨¨ constantment ens busquem; en ells el proc¨¦s s'atura en un determinat moment i ja no hi ha aquest continu posar-se en dubte, adonar-se de les contradiccions¡±. Aix¨ª s¨®n majorit¨¤riament les dones, segons Isabel Coixet explica, que protagonitzen els films que ella mateixa ha seleccionat per al cicle que, des d'avui i fins a final de febrer, formen ¡°Isabel Coixet: dones (bastant perdudes)¡±, que podr¨¤ veure's a la Filmoteca de Catalunya, a Barcelona, i que programa simult¨¤niament un cicle retrospectiu de la directora barcelonina. En el fons, les seves dones tampoc disten tant d'aquest retrat.
La francesa Party girl?inicia avui (20.00) el doble cicle, presentat per la mateixa Coixet. Ser¨¤ el primer dels 11 films d'altres creadors que ha escollit, en qu¨¨ es barregen cl¨¤ssics com Letter from an unknown woman, de Max Oph¨¹ls (¡°en la protagonista veig moltes de les meves amigues, amb una fixaci¨® pel sacrifici, per empassar-se humiliacions¡±); Wanda, de Barbara Loden,?o Rebeca, de Hitchcock, amb pel¡¤l¨ªcules que fins i tot no s'han estrenat en sales comercials, com Kumiko, the treasure hunter, de David Zellner. Aquesta t¨¦ una curiositat: Coixet la va veure al Museu d¡¯Art Modern de Nova York i all¨¤ va descobrir la nipona Rinko Kikuchi, ¡°una gran actriu, amb un talent que no s'ha acabat de valorar¡±, i que va participar a Mapa dels sons de T¨°quio, de la mateixa directora barcelonina.
La visi¨® de les dones que t¨¦ la cineasta s'allunya del Hollywood actual i de films com Joy, amb Jennifer Lawrence, que narra la hist¨°ria d'una mare soltera amb tres fills: ¡°Aquesta recerca de la llibertat a qualsevol preu ¨¦s un model que no m'interessa i, en canvi, la meva naturalesa va m¨¦s amb la Diane Keaton de?Buscant el Sr. Goodbar¡±, contraposa Coixet, citant una altra de les pel¡¤l¨ªcules que ha seleccionat. D'entre les 11, per¨°, es queda amb?La dona del costat, de Fran?ois Truffaut: ¡°?s la?pel¡¤l¨ªcula, extraordin¨¤ria per l'elenc de personatges, fins i tot Depardieu¡±. Una recent visita a una pres¨® de dones li va permetre il¡¤lustrar amb dades aquest ¡°masoquisme femen¨ª¡±: ¡°Un 85% de les dones que eren all¨¤ era per delictes de drogues perqu¨¨ havien ajudat el seu amic, marit o germ¨¤ amb el tema de les drogues¡±.
El cicle programat per Coixet es completa amb la retrospectiva m¨¦s ¨¤mplia que s'ha fet de la seva producci¨®. Els 12 films que la conformen (i el documental sobre ella Paraules, mapes, secrets i altres coses, d'Elena Trap¨¦) arrenca dem¨¤ amb Marea blanca i inclou els seus t¨ªtols de cap?alera, com Coses que no et vaig dir mai, Mi vida sin m¨ª, La vida secreta de las palabras, Elegy, Mapa dels sons de T¨°quio, Ayer no termina nunca?o Aprendiendo a conducir.
Coixet, que s'asseu sempre a les sales lleugerament cap a la dreta ¡°per escoltar per l'orella esquerra i aix¨ª no em fa mal el cap¡± (des que de petita, quan entrava al cinema, li feia mal l'orella dreta fins que un xaman mexic¨¤ li va explicar que es devia a un rebuig del cervell a entrar en les pel¡¤l¨ªcules), afronta ara el ¡°dif¨ªcil muntatge¡± de Spain in a day, despr¨¦s de visionar 22.000 v¨ªdeos. La pel¡¤l¨ªcula estar¨¤ enllestida per al Festival de Sant Sebasti¨¤ al setembre, informa Efe. Coixet treballa tamb¨¦ en un projecte des de fa anys, La llibreria, de la qual ja t¨¦ gui¨® i ha comen?at el c¨¤sting, per¨° encara est¨¤ en fase de buscar producci¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.