Retorn a les barricades
Descartable Teatre recupera ¡®Els fusells de la senyora Carrar¡¯, obra de Bertolt Brecht inspirada en la Guerra Civil
El 1937, en plena Guerra Civil, el dramaturg alemany Bertolt Brecht va estrenar a Par¨ªs Els fusells de la senyora Carrar, obra d'un sol acte inspirada en la contesa. Brecht va situar el muntatge en un poble andal¨²s de pescadors, a la casa humil d'una mare que obliga el seu fill gran a sortir al mar a pescar. Tot el que calgui perqu¨¨ no vagi a lluitar a la guerra, declara al text. A l'obra, la senyora Carrar, que es va quedar v¨ªdua durant la revoluci¨® d'Ast¨²ries del 1934, no vol m¨¦s desgr¨¤cies familiars i, tot i que el front est¨¤ a punt de trencar-se, implora als fills que no vagin a les trinxeres.
La dona defensa que es pot ser neutral, si no t¡¯impliques en cap dels dos b¨¤ndols. De manera ut¨°pica pensa que no passar¨¤ res per no intervenir en el conflicte, encara que des de casa ja se senten els bombardejos i els ve?ns els pressionen posant a tot volum la r¨¤dio amb discursos amena?adors de Queipo de Llano.
¡°Som pobres i els pobres no poden permetre's la guerra¡±, ¡°em penjar¨¦ si marxen¡±, fa xantatge la senyora Carrar constantment. Fins que la guerra atropella les seves conviccions perqu¨¨ ni al mar s'est¨¤ segur. La batalla tamb¨¦ arriba a la barca del fill pescador, la mort torna a caure sobre la fam¨ªlia i la senyora Carrar acaba empunyant el fusell. Despr¨¦s d'esfondrar-se totes les seves conviccions, decideix anar ella mateixa al front com a combatent republicana.
El text podria passar desapercebut perqu¨¨ en les seves obres completes Brecht no li va assignar cap opus concret, sin¨® que va passar a anomenar-la com a n¨²mero extraordinari, motiu pel qual acostuma a quedar relegada al final de les edicions publicades p¨°stumament. El dramaturg sembla que va suggerir a trav¨¦s d¡¯Els fusells de la senyora Carrar que la lluita contra el feixisme era inapel¡¤lable i que els esdeveniments no podien ser aliens als ciutadans.
Salvant les dist¨¤ncies, en la societat actual l'obra ¨¦s m¨¦s necess¨¤ria que mai, creu la companyia Descartable Teatre. L'agrupaci¨®, fundada per l'argent¨ª Daniel J. Meyer, ha rescatat el text i n¡¯estrenar¨¤ una versi¨®, Fusells, el 3 de febrer a l'Almeria Teatre. El lema de la companyia ¨¦s: ¡°Hi ha moments en la hist¨°ria en qu¨¨ no es pot ser neutral¡±, sentiment que han volgut traslladar a l'escenari.
¡°?s una obra molt compromesa, excessivament pol¨ªtica. I el moment actual tamb¨¦ ho ¨¦s. A la gent jove se li recrimina que no estudia ni treballa, que no pren partit. Volem dir a l'espectador que la neutralitat no el portar¨¤ enlloc. No pots quedar-te a casa veient el Facebook i el Twitter i opinant sense fer res m¨¦s¡±, afirma Meyer, que dirigeix el muntatge. ¡°No prendre partit ¨¦s b¨¤sicament lluitar a favor dels altres. Pots ser conciliador per¨° no pots ser neutral. Aix¨° ho aplico tant a l¡¯ISIS com al proc¨¦s independentista de Catalunya o a la crisi dels refugiats. Si amagues la realitat, com vol fer la senyora Carrar, despr¨¦s te la trobes de cara¡±, afegeix Meyer.
El repartiment ¨¦s molt jove, i en la versi¨® de Descartable Teatre la mare en realitat ¨¦s una germana (Teresa Carrar) que cuida dels germans. Cristina Arenas encarna la noia. El repartiment, en qu¨¨ tamb¨¦ figura un sacerdot o un cos¨ª arribat de Motril, es completa amb Quim ?vila, Jaume Madaula, Jordi Llovet i Georgina Latre.
En l'obra, en cartell fins al 13 de mar?, hi ha ressons de la caiguda de M¨¤laga i la fugida de milers de persones cap a Almeria, amb la conseq¨¹ent massacre a la carretera. Meyer no eludeix els comentaris hist¨°rics, per¨° ha volgut eixamplar el focus per no fer una ¡°recreaci¨®¡± de la Guerra Civil, detalla el director. Per aix¨°, en l'escenari a tres bandes, entre xarxes de pescadors, una casa en una platja deserta i troncs de l¡¯Empord¨¤, tamb¨¦ hi ha instal¡¤lat una pantalla, en qu¨¨ a m¨¦s del mar s'inclouen projeccions amb diversos moments del segle XX. Aquests van des de la caiguda del mur de Berl¨ªn al ¡°Yes, we can¡± de Barack Obama.
En el muntatge figura una versi¨® de Blackbird dels Beatles a c¨¤rrec de Manu Guix i les banderes s¨®n substitu?des per draps bruts tacats de sang vermella. ¡°La sang sempre sol ser vessada per banderes¡±, opina Meyer. La companyia ha iniciat una campanya a Internet en qu¨¨ convida la gent a fer-se fotos amb el cap xop per ¡°mullar-se¡± per l'actualitat. ¡°Cal recuperar la sensibilitat. Vull que l'espectador surti de la funci¨® amb la convicci¨® de no fer-se el desent¨¨s amb un mateix¡±, conclou el director.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.