Xoc sense combusti¨® entre passat i present
Actualitzar la possible den¨²ncia social de 'Maria Rosa' ¨¦s apostar per la part m¨¦s feble del drama de Guimer¨¤
La relectura dels cl¨¤ssics ¨¦s un exercici de salut art¨ªstica. Cap text elevat als altars ¨¦s un reliquiari que nom¨¦s es pot venerar en l'escenari com l'h¨°stia consagrada al Corpus. Si segueixen commocionant ¨¦s perqu¨¨ tenen en les seves pret¨¨rites formes un al¨¨ fresc. La funci¨® del dramaturg ¨¦s trobar aquesta subst¨¤ncia imperible ¡ªcada temps t¨¦ la seva¡ª i mostrar-la en el seu aspecte m¨¦s contemporani i renovar aix¨ª la seva capacitat d'impacte. Exercici que requereix adoptar de vegades solucions valentes que no sempre s¨®n les est¨¨tiques. Les mitges tintes o les que toquen nom¨¦s l'epidermis no funcionen.
Actualitzar la possible den¨²ncia social de Maria Rosa ¨¦s apostar per la part m¨¦s feble del drama de Guimer¨¤. El conflicte social que presenta l'autor est¨¤ sobrepassat per l'experi¨¨ncia obrera del segle XX. Nom¨¦s t¨¦ sentit si es col¡¤loca a l'escenari una realitat comparable i aquesta ¨¦s ara mateix la dels immigrants que treballen en condicions de semiesclavitud sota, per exemple, pl¨¤stics d'hivernacles. Treballadors sense drets, que esquiven la confrontaci¨® amb l'ocupador i se senten desvalguts quan han de bregar amb un escrit oficial en una llengua que no dominen. Per¨° en aquesta dramat¨²rgia de Carlota Subir¨®s no hi ha romanesos o senegalesos. S¨®n catalans amb uniformes de treball del 2016 i una consci¨¨ncia social del segle XIX.
MARIA ROSA
D'?ngel Guimer¨¤. Direcci¨®: Carlota Subir¨®s. Int¨¨rprets: Albert Ausell¨¦, Llu?sa Castell, Adri¨¤ D¨ªaz, Borja Espinosa, Jordi Figueras, Sergi Gibert, Toni Guillemat, Mar del Hoyo, Francesc Lucchetti, Salvador Miralles i Manel Sans. TNC, 20 de gener.
En canvi, l'energia col¡¤lectiva ¨¦s el que funciona m¨¦s b¨¦ en aquesta posada en escena. El marc espacial ¨¦s d'una gran qualitat metaf¨°rica, molt ben il¡¤luminat i amb entorn sonor brillant, i la distribuci¨® i moviment dels grups respon sempre a la l¨°gica de la m¨¤xima expressivitat dram¨¤tica. Per¨° tota precisi¨® en el treball de conjunt es desfigura quan el focus s'aproxima a les individualitats. ?s molt estrany el descuit en la construcci¨® de la parella principal quan Subir¨®s fa una lectura tan interessant de l'amour fou latent en el text. La directora troba la subst¨¤ncia quan concep el seu muntatge com un text prelorqui¨¤, amb tota la for?a po¨¨tica del desig en brut. Un romanticisme a l'estil Arturo Ripstein.
Lligar Guimer¨¤ amb l'arravatament de la nua pulsi¨® sexual ¨¦s brillant, per¨° caldria percebre-ho amb for?a a l'escenari. I no passa. No es produeix la combusti¨® entre Mar del Hoyo (Maria Rosa) i Borja Espinosa (Mar?al). Ella ¨¦s gaireb¨¦ invisible, sense intensitat ni en els seus moments m¨¦s tr¨¤gics o decisoris; i ell es protegeix darrere d'una armadura de vella escola interpretativa. De vegades se'n desf¨¤ ¡ªquan s'endinsa en la intimitat de la confessi¨® emocional¡ª per despr¨¦s tornar posar-se-la. Hi ha molta m¨¦s connexi¨® en el flirteig passatger de Badori i Tomasa (Albert Ausell¨¦ i Llu?sa Castell, tots dos magn¨ªfics), que en la trag¨¨dia amorosa de Maria Rosa i Mar?al.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.