Les novel¡¤les que Rodoreda volia veure mortes
Un volum reuneix les obres i articles de preguerra de l'escriptora catalana
Hi va haver un temps en qu¨¨ Merc¨¨ Rodoreda (1908-1983) rondava per Barcelona amb la llibreta a la m¨¤, perseguint els intel¡¤lectuals que es reunien a l¡¯Ateneu Barcelon¨¨s per obtenir l'entrevista perfecta. Tenia 23 anys i encara havia d¡¯arribar la Guerra Civil i l'exili, tot el que la convertiria en alg¨² capa? d'escriure Mirall trencat i Quanta, quanta guerra. Per¨° aquesta jove ¡°natural i espont¨¤nia, de vegades ir¨°nica i desconcertant¡± ja escrivia novel¡¤les i aspirava al podi dels escriptors en llengua catalana.
Ho explica la periodista i experta en l'obra rodorediana Roser Porta en el pr¨°leg d¡¯Obra de joventut, tercer i ¨²ltim volum de les obres completes de la narrativa de Rodoreda, que publica ara Edicions 62, juntament amb la Fundaci¨® Merc¨¨ Rodoreda i l¡¯Institut d¡¯Estudis Catalans (IEC).
El volum reuneix per primera vegada tots els seus textos period¨ªstics ¨Cexcepte els que va signar amb pseud¨°nim¨C, amb cinc novel¡¤les de preguerra i alguns contes infantils. Aquesta selecci¨® tanca la s¨¨rie iniciada pels dos volums que van apar¨¨ixer el 2008, que va coincidir amb el centenari del seu naixement.
Aquest ¨¦s en certa manera un llibre no volgut. Quan el fil¨°leg Joaquim Molas va contactar amb Rodoreda per pactar l'edici¨® d'unes obres completes, ja el 1965, l'autora de La pla?a del Diamant va descartar expl¨ªcitament la publicaci¨® dels seus textos de joventut, especialment de quatre novel¡¤les que ¡°voldria deixar mortes¡±, segons va dir llavors textualment: S¨®c una dona honrada? (1933), Del que hom no pot fugir (1934), Crim (1936) i Un dia de la vida d¡¯un home (1934). Totes estan en aquesta edici¨®, a m¨¦s d'una primera versi¨® d¡¯Aloma (1938), ¨²nic llibre de preguerra que Rodoreda va considerar salvable despr¨¦s de modificar-lo a fons el 1968. Molas, en un pr¨°leg que va deixar abans de morir el mar? del 2015, justifica la publicaci¨® d'aquests textos argumentant que era necessari respectar ¡°els seus leg¨ªtims drets d'autora, per¨° tamb¨¦ els no menys leg¨ªtims dels lectors¡±.
¡°Deixem clar que aquesta selecci¨® no forma part de l'obra can¨°nica de Rodoreda¡±, fixa l'editor de Grup 62, Jordi Cornudella, que creu que val la pena recuperar aquests textos encara que nom¨¦s sigui per ¡°con¨¨ixer la seva prehist¨°ria liter¨¤ria¡±. Fins i tot fa un s¨ªmil hist¨°ric: ¡°Tamb¨¦ Virgili i Kafka van demanar que es destru¨ªs la seva obra, per¨° al final es van imposar les raons art¨ªstiques¡±. L'editor aclareix que la recopilaci¨® no est¨¤ formada per documents in¨¨dits, sin¨® per peces publicades en revistes o diaris i que fins ara nom¨¦s eren accessibles en biblioteques o llibreries de vell. Textos com els contes infantils, que va publicar el diari barcelon¨ª La Publicitatentre el 1935 i el 1936, amb il¡¤lustracions d¡¯Avel¡¤l¨ª Art¨ªs-Gener, T¨ªsner.
Aquesta Obra de joventut ser¨¤ l'¨²ltima d¡¯aquesta autora que editar¨¤ Grup 62. No s¨®n bons temps per a les obres completes, diuen des del segell catal¨¤ del Grup Planeta: ¡°Ja no ¨¦s rendible publicar aquest tipus de volums. No aspirem a obtenir beneficis, per¨° almenys s¨ª que esperem evitar p¨¨rdues¡±, raona Cornudella. Aix¨ª, la recopilaci¨® i edici¨® de la resta de l'obra de Rodoreda ¨Cteatre, poesia, epistolaris, pintura¨C anir¨¤ a c¨¤rrec de l¡¯IEC i la fundaci¨® de l'autora. Entre el que vindr¨¤ hi haur¨¤ una tesi doctoral sobre Rodoreda i un volum que recollir¨¤ la seva obra pict¨°rica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.