¡°Encara veig l¡¯ofici de productor musical com el d¡¯un artes¨¤¡±
?s un m¨²sic de refer¨¨ncia, admirat per molts artistes de l'escena independent, que acumula sis elap¨¦s en solitari
Ra¨¹l Fern¨¢ndez (Barcelona, 1976), Refree, ¨¦s com el julivert, arreu. No nom¨¦s t¨¦ una carrera en solitari que ja ha lliurat sis elap¨¦s, sin¨® que com a productor, compositor de temes per a espectacles o tocant amb artistes als quals ha arranjat, produ?t o simplement coneix, el seu nom est¨¤ vinculat a Kiko Veveno, Christina Rosenvige, Els Pets, Lee Ranaldo (a qui acaba de produir un nou disc a Nova York), S¨ªlvia P¨¦rez Cruz (artista a qui ha acompanyat durant bona part de la seva carrera), Nacho Umbert, Roger Mas, Fernando Alfaro o La Mala. M¨²sic vocacional, el seu treball m¨¦s recent ha estat compar¨¨ixer a l¡¯espectacle Guerra, d¡¯Albert Pla, del qual ha compost bona part de la m¨²sica i hi participa amb la guitarra.
Pregunta. Qu¨¨ volia ser quan era petit?
Resposta. Volia ser m¨²sic. L¡¯hi deia als meus pares i no s¡¯ho acabaven de creure, pensaven que era un deliri infantil. El que m¡¯he trobat de manera natural ¨¦s la feina de productor. S¨®c m¨²sic, m¡¯agrada considerar-me un artes¨¤.
P. I com lliga la seva carrera en solitari amb la de productor, on est¨¤ al servei d¡¯un altre?
R. Atenc la meva carrera quan tinc alguna cosa a dir i no estic ocupat amb produccions. ?s un avantatge, no estic pressionat per gravar i editar material propi. Els meus discos s¨®n una manera d¡¯expressar qui s¨®c jo en aquell moment, ¨¦s una forma de mostrar-me. Si no tinc feina de productor i no tinc res per mostrar, doncs no em poso a fer can?ons.
P. No tenir pressi¨® econ¨°mica ¨¦s un avantatge o el fa m¨¦s mandr¨®s i abaixa l¡¯autoexig¨¨ncia?
Treballo com si la m¨²sica s¡¯escolt¨¦s en llocs idonis, per¨° miro que se senti b¨¦ al m¨°bil
R. Ho visc com un avantatge. Per exemple, ara tinc ganes de fer un disc d¡¯electr¨°nica. Si fos un artista assenyat no ho faria, partiria del punt on va quedar el disc anterior. Em sento lliure. Un cop, Kiko Veneno, que ¨°bviament no t¨¦ el mateix nivell de popularitat que jo, em va dir que ell havia triomfat, per¨° no del tot: havia mantingut un nivell de popularitat que li havia perm¨¨s fer sempre el que ha volgut sense estar pendent de res m¨¦s. Ell meu nivell de p¨²blic, tan petit, em treu encara m¨¦s aquesta mena de responsabilitats hipot¨¨tiques...
P. Sempre diu que li agrada canviar, que no vol estar massa temps a la mateixa casella. No ¨¦s immadur voler canviar per avorriment?
R. Entenc la m¨²sica, i aix¨° pot ser una mica na?f, d¡¯una manera molt ¨¤mplia, m¡¯agrada qualsevol tipus de m¨²sica. M¡¯agrada en funci¨® no nom¨¦s de q¨¹estions est¨¨tiques, sin¨® tamb¨¦ quan tinc l¡¯oportunitat d¡¯aprendre alguna cosa nova sentint algun estil. Ara estic sentint flamenc, per¨° les produccions de hip-hop modern i d¡¯electr¨°nica tamb¨¦ m¡¯interessen. I com si fos un nen petit, no nom¨¦s vull escoltar aquella m¨²sica que m¡¯interessa, sin¨® tamb¨¦ aprendre-la a tocar. Anant m¨¦s enll¨¤, no crec en els estils, crec en els sentits est¨¨tics. Crec que entenc la m¨²sica d¡¯una manera determinada, tinc el meu criteri, i est¨¤ per sobre dels estils.
P. Qu¨¨ s¡¯ha d¡¯aprendre per fer electr¨°nica?
R. Sentint discos de James Blake o de Oneohtrix Point Never penses: uala, com ho fan, aix¨°?, com creen aquests sons? Llavors em poso a veure com els fan i reprodueixen. Produint el disc de Christina Rosenvinge veia que estava limitat en aquest ¨¤mbit electr¨°nic. Tinc molt per aprendre...
Si ajudes l¡¯artista amb lletres, instrumentaci¨® i arranjaments, aquesta feina no morir¨¤
P. La crisi de la ind¨²stria i la manca de pressupostos de gravaci¨® han matat el productor?
R. Ent¨¨s com s¡¯ha ent¨¨s durant molt anys, ¨¦s a dir un senyor que t¨¦ un estudi, posa els micr¨°fons i et fa sonar, doncs crec que s¨ª, que li queda poc recorregut. Ara, el personatge que t¡¯ajuda amb les lletres, que entrin b¨¦ en la m¨²sica, el que t¡¯aconsella el tipus d¡¯arranjament i instrumentaci¨®, doncs aquest no crec que estigui en perill. ?s com la persona de confian?a de l¡¯artista.
P. I no ¨¦s frustrant que tota la seva feina quedi comprimida pels limitats formats actuals de compressi¨® d¡¯arxius sonors?
R. S¨ª, sempre faig la broma que, quan en una gravaci¨® estem mirant-t¡¯ho tot fins al mil¡¤l¨ªmetre, dic que aix¨° ho fem per al Brian Eno i quatre m¨¦s. I ¨¦s veritat: abans la gent tenia a casa equips d¡¯alta fidelitat. Ara nom¨¦s ¨¦s gran la pantalla de televisi¨®. No crec que haguem de rebaixar les expectatives; potser els discos els fem, finalment, per a nosaltres. Jo treballar¨¦ com si la m¨²sica fos escoltada en condicions id¨°nies. El que s¨ª que faig amb les meves produccions abans de donar-les per acabades ¨¦s sentir-les al m¨°bil. Si all¨¤ no se sent prou b¨¦, ¨¦s que alguna cosa va malament.
P. Com a m¨²sic ¨¦s vers¨¤til, per¨° com a productor tothom el busca per canviar de so, com si nom¨¦s pogu¨¦s fer aix¨°...
La llista dels millors
"Sempre m'he sentit molt atret per Rick Rubin, per la seva manera d'entendre la m¨²sica i la seva versatilitat (des de Beastie Boys a Black Sabbath). El cinqu¨¨ volum de Johnny Cash a American Recordings, A thousand highways, sona fabul¨®s i els arranjaments s¨®n una del¨ªcia", confessa Ra¨¹l Rodr¨ªguez, Refree, en parlar de quins s¨®n els seus models a seguir com a productor, i r¨¤pidament li surt una llista: "Ara em crida molt el m¨®n de l'electr¨°nica i el hip-hop. Kanye West t¨¦ una ment privilegiada i ¨¦s capa? de vendre discos i arriscar a parts iguals; m'agraden els seus discos: el que ha fet amb Kendrick Lamar i tamb¨¦ la seva aportaci¨® al disc Rodeo, de Travis Scott".
"James Bake, quan produeix, tamb¨¦ m'agrada molt, i la seva manera de treballar les textures i els espais em sembla molt interessant. Hi ha un tema que va produir per a Trimbal, Confidence Boost, trobo que ¨¦s especialment representatiu". Tampoc puc deixar d'anomenar Albini o Dave Fridmann. Els dos tenen un so molt personal: Albini crec que ¨¦s molt m¨¦s cru i de directe, i Fridmann, molt m¨¦s capa? d'utilitzar els extrems, la saturaci¨® i la compressi¨® brutal, per aconseguir la bellesa". Quan ja sembla que els ha dit tots, com aquell que no vol la cosa, el barcelon¨ª deixa anar: "I Brian Eno, ¨¦s clar: ¨¦s un productor i un referent, avui, ineludible".
R. ?s veritat, em busca gent fins i tot m¨¦s gran que jo i amb carreres fortes ¡ªKiko Veneno, Lee Ranaldo, Els Pets, Christina Rosenvinge...¡ª i tots em demanen aix¨°, canvis al seu so. Faig discos diferents per a tothom, ¨¦s el que puc dir. I ¨¦s veritat que no em limito a fer el disc que l¡¯artista vol fer, intento que faci el que jo crec que li va b¨¦, cosa que significa que de vegades l¡¯artista ha de sortir de la seva ¨¤rea de confort i arriscar-se. Evidentment, sempre actuo amb el seu vistiplau i fent que se senti c¨°mode. I no sempre saben qu¨¨ volen.
P. ?s un productor meticul¨®s...
R. No em v¨¦nen a buscar per vendre molts discos, sin¨® quan es vol el meu so, la meva forma de treballar. Crec que s¨ª que es nota quan produeixo un disc. No ¨¦s que sempre soni igual: ¨¦s una mena de personalitat, una manera de pensar. No s¨¦ explicar el meu so, ¨¦s una cosa que sento. I la meva formaci¨® cl¨¤ssica ajuda a donar un equilibri a les harmonies i a les veus. I no vull brillar: ha de brillar l¡¯artista, has de treure el millor d¡¯ell.
P. Qu¨¨ valora a l¡¯hora d¡¯acceptar un enc¨¤rrec com a productor?
R. No escullo per l¡¯artista, sin¨® per all¨° que l¡¯artista est¨¤ fent en aquell moment, i dep¨¨n del projecte que vulgui desenvolupar. El primer, sempre, ¨¦s sentir el material... I m¡¯ha d¡¯agradar. Si no, no hi ha res a fer. I ell ha de tenir confian?a en tu.
P. I sempre ha connectat amb l¡¯artista que produ?a?
R. S¨ª. Ara b¨¦, el disc que vaig produir a Roger Mas (M¨ªstica dom¨¨stica, 2003) no el vaig saber fer b¨¦: sona b¨¦ i est¨¤ b¨¦, per¨° ara l¡¯hauria treballat d¡¯una altra manera, parlant m¨¦s i amb m¨¦s temps. Vaig anar amb massa velocitat. Ha estat l¡¯¨²nica vegada que m¡¯ha passat.
P. ?s molt diferent treballar amb un artista veter¨¤ que amb un de nou?
R. ?s molt diferent la percepci¨® del temps, ara no estem acostumats a treballar amb el temps que tenien els artistes d¡¯abans. La gent d¡¯abans no d¨®na per acabat un disc fins que no n¡¯estan satisfets. Nosaltres estem m¨¦s fets a visualitzar el temps i anem m¨¦s r¨¤pids, estem acostumats a pressupostos que obliguen a respectar calendaris molt tancats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.